Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Model x er bare for korte mennesker

Startet av Steffen Grøhn, mandag 21. november 2016, klokken 02:26

« forrige - neste »

Steffen Grøhn

Hei. Vi er en familie på 4, barna er i barnehagealder. Jeg har bestilt en 5-seter, siden jeg tenkte det var litt dyrt å betale 26000 for et sete vi ikke trenger. Jeg ser at det kan være fint med en skipose mellom setene, og så er det jo bedre sikt bakover i speilet med 6-seteren. Det er jo billigere å ha et utvendig skistativ på kroken enn å betale for ekstra sete, og man får litt bedre bagasjerom med 5-seteren. Så er det jo det at man får ekstra ventilasjon bak med 6-seteren.

Er det noen andre forskjeller? Er det noen som har erfaring med 5-seteren ennå? Eller er det slik at den skal startes å produseres i slutten av måneden / november?

eha

Det er nok etter hvert en del som har bestilt 5-seteren, men den er ikke levert ennå. Faktisk tror vi at den ikke er påbegynt produksjon ennå, og ingen har spesifikke detaljer om hvordan bagasjerommet kommer til å se ut. Noen mener det bør bli et flatere gulv der hvor 3. seterad var, andre mener det er sjanse for at det blir en "boks" som stikker opp av gulvet. Tesla har ikke gitt ut noen bilder eller annen informasjon.

Noen spekulerer i at 2. seterad vil bli annerledes i 5-seteren, med seter som kan legges ned. Personlig tviler jeg på at dette blir tilfellet. Jeg vet at i alle fall et par personer har beregnet godt med barneseter osv. i en 7-seter og bestilt 5-seter på basis av dette, så de vil i så fall bli skuffet hvis 2. seterad endres overhodet.

Alle som bestiller en 5-seter i dag bør ha en fleksibel holdning og ikke ha altfor spesifikke forventninger til utforming (slik som å beregne at barneseter passer på millimeteren, eller at akkurat et gitt skipar passer mellom beina på setet). Men bortsett fra dette er jeg sikker på at 5-seteren blir en knakende god bil som kan passe svært manges behov!

Vær obs på at dersom 2. seterad blir som i 7-seteren (noe jeg personlig mener vil skje), så blir det ikke god plass for voksne i høyden i midten bak.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

RonnyØ

Sitat fra: Steffen Grøhn på mandag 03. oktober 2016, klokken 03:14
Hei. Vi er en familie på 4, barna er i barnehagealder. Jeg har bestilt en 5-seter, siden jeg tenkte det var litt dyrt å betale 26000 for et sete vi ikke trenger. Jeg ser at det kan være fint med en skipose mellom setene, og så er det jo bedre sikt bakover i speilet med 6-seteren. Det er jo billigere å ha et utvendig skistativ på kroken enn å betale for ekstra sete, og man får litt bedre bagasjerom med 5-seteren. Så er det jo det at man får ekstra ventilasjon bak med 6-seteren.

Er det noen andre forskjeller? Er det noen som har erfaring med 5-seteren ennå? Eller er det slik at den skal startes å produseres i slutten av måneden / november?

De 26000,- får du garantert igjen ved salg, og vel så det
Husqvarna Automower 320

petersv

Sitat fra: RonnyØ på mandag 03. oktober 2016, klokken 11:55
De 26000,- får du garantert igjen ved salg, og vel så det

Neppe, og i tillegg må du ut med endel lapper i luft som man også ikke egentlig "trenger".

Go-carter

Sitat fra: RonnyØ på mandag 03. oktober 2016, klokken 11:55
Sitat fra: Steffen Grøhn på mandag 03. oktober 2016, klokken 03:14
Hei. Vi er en familie på 4, barna er i barnehagealder. Jeg har bestilt en 5-seter, siden jeg tenkte det var litt dyrt å betale 26000 for et sete vi ikke trenger. Jeg ser at det kan være fint med en skipose mellom setene, og så er det jo bedre sikt bakover i speilet med 6-seteren. Det er jo billigere å ha et utvendig skistativ på kroken enn å betale for ekstra sete, og man får litt bedre bagasjerom med 5-seteren. Så er det jo det at man får ekstra ventilasjon bak med 6-seteren.

Er det noen andre forskjeller? Er det noen som har erfaring med 5-seteren ennå? Eller er det slik at den skal startes å produseres i slutten av måneden / november?

De 26000,- får du garantert igjen ved salg, og vel så det

Ja - gjør man det? Det er jo plenty av 7-seters S'er hvor baksetene skrus ut fordi plassen behøves mer enn setene. Så tror nok behovet for det er overhypet, med mindre man har 3 barn :) Da ser jeg unektelig behovet.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

jkirkebo

#5
Sitat fra: petersv på mandag 03. oktober 2016, klokken 12:47
Sitat fra: RonnyØ på mandag 03. oktober 2016, klokken 11:55
De 26000,- får du garantert igjen ved salg, og vel så det

Neppe, og i tillegg må du ut med endel lapper i luft som man også ikke egentlig "trenger".

Luft er et krav for å få hengerfeste. Jeg tror nok en 5-seter X uten mulighet for hengerfeste blir en rimelig tungsolgt sak på bruktmarkedet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

petersv

Tror ikke det egentlig. En ribbet x begynner på 650 (ca etter rabatt.) Skal man ha seter, luft og krok pluss skinn og autopilot havner man på 750-770. Tror bilen ribbet selges enklere for 600 etter ett år, enn den med utstyr for 700.

Iallfall har det vært tilfellet hittil med model s, de mest spartanske har falt minst i verdi, talt i kroner.

SurSnasen

Sitat fra: RonnyØ på mandag 03. oktober 2016, klokken 11:55
De 26000,- får du garantert igjen ved salg, og vel så det

Det er jo strengt tatt rundt 50 000 kroner ettersom luft er påkrevd på 6- og 7-seter.
Dersom Tesla kommer nå med en seteløsning på andre seterad som er langt mer praktisk enn de motoriserte og sterkt begrensede setene som er der pr i dag, vil bilen bli langt mer attraktiv. Slik bilen er som 6- og 7-seter er den dessverre meget upraktisk. Til å være en så gigantisk bil, er det håpløst at det må være en kamp for å få med seg ski på tur.
5-seter med ordinær andre seterad, helst med seter som kan justeres litt frem og tilbake i lengderetningen, og er fullt nedfellbare, pluss gjerne at midtsetet har gjennomlastingsluke for ski (med integrert skipose), ville vært helt perfekt.

jkirkebo

Sitat fra: StianSalG på mandag 03. oktober 2016, klokken 22:48
Sitat fra: RonnyØ på mandag 03. oktober 2016, klokken 11:55
De 26000,- får du garantert igjen ved salg, og vel så det

Det er jo strengt tatt rundt 50 000 kroner ettersom luft er påkrevd på 6- og 7-seter.
Dersom Tesla kommer nå med en seteløsning på andre seterad som er langt mer praktisk enn de motoriserte og sterkt begrensede setene som er der pr i dag, vil bilen bli langt mer attraktiv. Slik bilen er som 6- og 7-seter er den dessverre meget upraktisk. Til å være en så gigantisk bil, er det håpløst at det må være en kamp for å få med seg ski på tur.
5-seter med ordinær andre seterad, helst med seter som kan justeres litt frem og tilbake i lengderetningen, og er fullt nedfellbare, pluss gjerne at midtsetet har gjennomlastingsluke for ski (med integrert skipose), ville vært helt perfekt.

Nja. Om man ha med seg inntil 4 personer er vel 6-seteren mer praktisk med sitt store rom mellom setene på 2.rad? Skal man ha med seg 5 personer i bilen er det ikke sjanse til ski med 5-seter varianten, men med 6-seter varianten går det antageligvis greit.

Om vi lander på å kjøpe en X blir det 6-seter selv om vi egentlig hadde klart oss med færre seter da den åpne plassen på 2.rad er perfekt for kjøleboksen vår på tur ;) Greit å kunne ha med noen ekstra passasjerer innimellom også, midtplassen på 2.rad får jeg ikke plass i men på 3.rad satt jeg brukbart i 6-seteren.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Steffen Grøhn

Sitat fra: jkirkebo på mandag 03. oktober 2016, klokken 14:46
Sitat fra: petersv på mandag 03. oktober 2016, klokken 12:47
Sitat fra: RonnyØ på mandag 03. oktober 2016, klokken 11:55
De 26000,- får du garantert igjen ved salg, og vel så det

Neppe, og i tillegg må du ut med endel lapper i luft som man også ikke egentlig "trenger".

Luft er et krav for å få hengerfeste. Jeg tror nok en 5-seter X uten mulighet for hengerfeste blir en rimelig tungsolgt sak på bruktmarkedet.

Luft har jeg bestilt. I tillegg til metallic, vinterpakke, autopilot og hengerfeste.

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 01:06
Nja. Om man ha med seg inntil 4 personer er vel 6-seteren mer praktisk med sitt store rom mellom setene på 2.rad?
Setene på rad 2 har ingen sidestøtte. Jeg følte det derfor litt ubehagelig å sitte i 6-seteren når det var helt åpent inn mot midten og ingenting å støtte seg på ved behov. De setene burde hatt armlene. Men man kan jo naturligvis vri seg litt slik at man sitter litt vinklet mot døra.

Skulle jeg hatt kjøleboks i baksetet ville jeg nok satt den på gulvet i midten mellom rad 2 og 1. Da nås den fra forsetet og står midt mellom passasjerene i rad 2. Såfremt ikke kjøleboksen er helt enorm da, noe du kanskje har på dine solide roadtrips som er i en litt annen liga enn mine :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 08:56
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 01:06
Nja. Om man ha med seg inntil 4 personer er vel 6-seteren mer praktisk med sitt store rom mellom setene på 2.rad?
Setene på rad 2 har ingen sidestøtte. Jeg følte det derfor litt ubehagelig å sitte i 6-seteren når det var helt åpent inn mot midten og ingenting å støtte seg på ved behov. De setene burde hatt armlene. Men man kan jo naturligvis vri seg litt slik at man sitter litt vinklet mot døra.

Ok. Jeg satt godt der, men jeg sitter normalt med armene i kors når jeg sitter og slapper av på toget på vei hjem fra jobb. Bruker ikke armlenene da, så jeg følte ikke noe savn etter de i bilen heller. Smak og behag ;) Men med normale bakseter som i TMS har jo heller ingen støtte på den siden, så jeg ser ikke helt forskjellen...

Sitat
Skulle jeg hatt kjøleboks i baksetet ville jeg nok satt den på gulvet i midten mellom rad 2 og 1. Da nås den fra forsetet og står midt mellom passasjerene i rad 2. Såfremt ikke kjøleboksen er helt enorm da, noe du kanskje har på dine solide roadtrips som er i en litt annen liga enn mine :)

Hehe, ja jeg har en 50L Waeco kompressor-kjøleboks. Den er 36cm bred, 48cm høy og hele 63cm lang + håndtakene. Passer perfekt i midten bak i 6-seteren siden det "rommet" mellom setene er 42cm bredt. Den har fint plass til en ukes grillmat når vi drar på hytta, pluss en 1,5l brus til turen opp ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KrW

#12
Med ski i 5 seteren om det blir nedfellbare seter, så vil enten skiene kunne skli inn mot displayet eller skrape opp forseteryggene. (Om man ikke fester godt). Uten setet i midten ligger skiene veldig godt ned motgulvet og under midtkonsollen.

Mulig de med S har gode erfaringer med 5 seter da?
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

lunitiks

#13
Sjekket MX sin delekatalog og fant en egen tegning og deleliste for "Trunk Carpet and Side Finishers - No 3rd Row Seats".

Trunken i 5-seteren får enda et løst lokk, samme patent som 6/7-seteren har helt bakerst - men ett ekstra. (Akkurat som bildet i DesignStudio indikerer.) Det løse lokket blir liggende over et nytt "skjult rom", i området hvor 3RS har sitteputer.

Usikker på hvor brukbart dette rommet blir. Ut fra tegningen ser rommet ut til å være veldig mye mindre, altså lavere, enn eksisterende hulrom m/lokk helt bakerst.

Mot 2RS blir det et stofftrukket panel ned til gulvet.






Og nei, ingenting i delekatalogen om nye seter til 2RS...
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

fonberg

Sitat fra: KrW på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 15:45
Med ski i 5 seteren om det blir nedfellbare seter, så vil enten skiene kunne skli inn mot displayet eller skrape opp forseteryggene. (Om man ikke fester godt). Uten setet i midten ligger skiene veldig godt ned motgulvet og under midtkonsollen.

Mulig de med S har gode erfaringer med 5 seter da?

Jepp, god erfaring med skipose i S, med nedfelt høyresete ligger mine ski inntil 203 cm stabilt, og vi kan være fire i bilen samtidig.
Jeg mener også at X konfigurert som seksseter er eneste OK løsning om man skal ha ski i bilen (hvis ikke femseters X overraskende kommer med nedfellbare seter, da). For meg er uansett X uaktuell pga at den ikke tar takstativ, for meg er takstativ mye mer i bruk enn hengerfeste. Hadde X hatt vanlige bakdører hadde jeg nok byttet S-en, den er flott sett bort fra de upraktiske bakdørene synes jeg.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA