Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ny supercharger ved IKEA på Ringsaker?

Startet av hnrk, mandag 21. november 2016, klokken 01:40

« forrige - neste »

hnrk

Så, 'alle' snakker om at batteriet i en 60D egentlig er 75kWh som er låst ned i software. Og det gir jo forsåvidt mening og er hyggelig for de med 60D siden de sparer batteriet sitt litt.

Så da lurer jeg jo, 90D vs. 100D, er det egentlig et 100kWh batteri, eller er batteriet i 90D og 100D ulike?
X90D på vei: Midnight Silver Metallic, 7 seter, AP2 m/selvkjøring, premium, vinterpakke, hengerfeste, digert glis hele dagen

turfsurf

De som har vært målt foreløpig har vel vært 90kWh. Tesla sa vel også at produksjonskapasiteten var lav på 100kWh batteriene, så det ser ikke ut som om 90kWh batteri blir SW oppgraderbare.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Epleskreller

#2
Men, om du bestiller 90D med levering langt ut i neste år kan det hende det blir softwarebegrenset 100- batteri.. Her er det bare å spekulere :)

Har bestilt 90D femseteren og håper de gir den ett 100- batteri,  men tror ikke det blir det.. (levering avtalt til mars)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Øggen

Ifølge "rykter om uttalelse fra tesla personal", skal P90 modellene ut iløpet av denne uken.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/p90d-to-be-discontinued.80309/
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

hoffa

Sitat fra: Øggen på onsdag 02. november 2016, klokken 19:36
Ifølge "rykter om uttalelse fra tesla personal", skal P90 modellene ut iløpet av denne uken.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/p90d-to-be-discontinued.80309/
ja, og nå er P90 borte....
P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

Øggen

Sitat fra: hoffa på fredag 04. november 2016, klokken 09:00
Sitat fra: Øggen på onsdag 02. november 2016, klokken 19:36
Ifølge "rykter om uttalelse fra tesla personal", skal P90 modellene ut iløpet av denne uken.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/p90d-to-be-discontinued.80309/
ja, og nå er P90 borte....

340 fuckings tusen. Det e latterlig når bilen ellers e lik. Greit det e større motor bak, men samme understell, optikk osv..
Men la gå, den som vil skal få lov..........
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

Kim Kim

Min bil kommer vel også i mars forhåpentligvis, X90D. Om den får et SW begrenset 100 kwt batteri så man alltid kan lade til 100% blir det liv i leieren.. krysser fingrene.  :)
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

Kim Kim

Tror dere forresten at 100D vil få bedre akselerasjon enn 90D?
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

Øyvind.h

Jepp. Ettersom P100D går bedre enn P90D så skal du ikke se bort ifra det :)
Så også en test av P100D på supercharger og det så ut til at den lader enda raskere enn 90-batteriet. Ble hevdet ca 114kW ved 50% SOC. Der har jeg bare 106-107kW.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Epleskreller

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 15. november 2016, klokken 08:14
Jepp. Ettersom P100D går bedre enn P90D så skal du ikke se bort ifra det :)
Så også en test av P100D på supercharger og det så ut til at den lader enda raskere enn 90-batteriet. Ble hevdet ca 114kW ved 50% SOC. Der har jeg bare 106-107kW.

Men, 90D er vel ikke begrenset ut fra hva batteriet kan levere?? Samme batteri i P90D og da er det noen sikringer eller noe sånt?

Jeg tipper de ikke gir bedre performance, selvom det muligens er mulig.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Bjoris

Veldig tvilsomt om det vil levere 100 batteriet som 90, er det ikke sterke produksjonsbegrensninger på 100 batteriet da? Forstod det jobbet på spreng med å øke kapasiteten pga etterspørselen etter 100 batteriet så de vil neppe levere ett slikt etterspurt produkt som 90... og dermed gå glipp av penger, pluss at de ikke dekker etterspørselen...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

jlan

#11
Det er to utsagn fra Musk som er viktige når deg gjelder disse batteriene:

1)"Musk revealed a bit more about the increase in energy density of the cells in the new 90 kWh pack. During a conference call, Musk told reporters that "it is, actually, as a result of improved cell chemistry. We're shifting the cell chemistry for the upgraded pack to partially use silicon in the anode. This is just sort of a baby step in the direction of using silicon in the anode. We're still primarily using synthetic graphite, but over time we'll be using increasing amounts of silicon in the anode."

2)"The cell is the same [in the P100D], but the module and pack architecture is changed significantly in order to achieve adequate cooling of the cells in a more energy dense pack and to make sure we don't have cell to cell combustion propagation."

Det er altså en oppgradering som går på celle kjemi for å komme til 90kWh, og en helt annen endring som går på ny kjøleteknikk og tettere pakking som tar det videre til 100kWh.

Det neste steget er sannsynligvis overgang til større celler. Jeg antar at vi får se 105 eller 110 om et års tid.

Det som er vanskelig å forutsi er hvordan de mindre batterialternativene vil bli. Jeg tipper det etterhvert går mot samme  teknologi i alle batteriene, og at antall celler eller blokker vil skille alternativene.
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Kim Kim

#12
Sa ikke Elon at det ikke ville bli fokusert på batterier over 100kwt?
De legger kanske heller tiden på å gjøre de mindre, lettere, mer effektive og med raskere lading?   
Ikke at jeg tror spesiellt mye på at de vil stanse på 100 kwt da. 
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

jlan

Sitat fra: Kim Kim på tirsdag 15. november 2016, klokken 10:29
Sa ikke Elon at det ikke ville bli fokusert på batterier over 100kwt?
Kanskje litt off topic, men han har også nevnt løsninger ett fast batteri og ett tilleggsbatteri som man for eksempel  kan leie og bytte på hurtigladestasjonen.

Hvis det blir vanlig å kjøre i høye hastigheter, så er jo selv 100kWh lite. Ved å sette inn i de utmerkede regnearkene til eivhelle finner jeg at et 100kWh batteri tømmes på under en halvtime i 250 km/t.

http://www.prnewswire.com/news-releases/tesla-motors-ceo-elon-musk-confirmed-the-concept-of-mobile-batteries-as-range-extenders-567688811.html


(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA