Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvorfor ? og kan det afhjælpes ?

Startet av Griffel, lørdag 20. november 2010, klokken 19:36

« forrige - neste »

Griffel

Dersom kullkraft skal erstattes av vind må en ha noe som kan stabilisere nettet.

Studier viser at elbiler er en god løsning, kanskje den beste.
Reserven i batteriene kan levere strøm når det er vindstille og lades når det blåser. En større elbilpark kan dermed være en forutsetning for å kunne erstatte kullkraftverk med vindkraft.

Den som har en elbil kan med andre ord leie ut den delen av batterikapasiteten han/hun ikke trenger. Dette er nok mer aktuelt i land som Danmark enn i Norge så det er nok derfor det settes igang et forsøksprosjekt der. Vanskelighetene med et slik system er minst like mye på det administrative kjøp og salg som på det tekniske plan, men nå settes det igang arbeider for å finne en løsning på dette også.

Se pressemelding fra Siemens idag, gjengitt i TU: http://www.tu.no/energi/article265337.ece

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

AntiRegreim

#1
Sitat fra: Griffel på mandag 01. november 2010, klokken 20:13
Dersom kullkraft skal erstattes av vind må en ha noe som kan stabilisere nettet.
Se pressemelding fra Siemens idag, gjengitt i TU: http://www.tu.no/energi/article265337.ece
Foretrekker å si:
Dersom fornybar energi skal erstatte kullkraft, må en ha noe som kan stabilisere nettet.

Fornybar energi er mange ting. Globalt er sol den største og viktigste. Vind på våre breddegrader.

Stabil elforsyning er i prinsippet et spørsmål om størrelsen på gridsystemet (Og for det enkelte sted av minst 2 uavhengige tilførselslinjer). Er griden stor nok, blir forsyningen automatisk stabil. Dette av den enkle grunn at det alltid blåser vind noen steder, skinner sol noen steder, regner ned i hydromagasinene, er flo- og fjære, havstrøm og bølger, ....., .......

En slik grid vil virke bedre jo større den er. En heleuropeisk vil knytte sammen norsk vannkraft, vind fra Nordsjøen og sol fra begge sider av Middelhavet. Så store og dristige planer fins enda ikke. Men Nordsjølandene inklusive Norge planlegger et felles elsystem hvor norske vannkraftverk (hvor generatorene kan slås på og av etter behov) er tiltenkt en viktig rolle som utjevnende faktor:


Spania har allerede startet utbygging av kjempestore anlegg for solkraftproduksjon ved oppvarming av vann til damp som igjen driver generatorene. Sahara har solenergipotensiale noen titusen ganger større enn hele Europas nåværende energibehov. Dette kan bety at Norge må raske på dersom landet vil forbli storeksportør av energi når olja tar slutt om noen tiår. Og det er ullteppelandet i steinrøysa  avhengig av dersom levestandarden ikke skal forsvinne sammen med oljereservene og den utrydningstruede fisken.

BTW
Fullrensing av verdens kullkraftverk vil (økonomisk og økologisk) overflødiggjøre nødvendigheten av å erstatte kullkraft med noe som helst. Det betyr at suksess med månelandingen til Jensemann betyr økonomisk sjølmord for Norge!



Griffel

#2
Sitat fra: AntiRegreim på mandag 01. november 2010, klokken 21:19
Foretrekker å si:
Dersom fornybar energi skal erstatte kullkraft, må en ha noe som kan stabilisere nettet.


Jeg skulle nok heller ha skrevt tilfeldig kraft (sol, vind, uregulert vannkraft, bølger etc.).  

Dette prosjektet startet opp i Danmark og da var det en større andel av vindkraft som ble sett på.
Konklusjonen var at når en så på alternativer for lagring av tilfeldig kraft som pumpekraftverk, trykkluft, og en del andre kom faktisk elbilpark ut som den beste løsningen. Uten et system for lagring regner en ikke med å kunne ha mer enn ca 30% tilfeldig kraft i nettet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

bosonic

Sitat fra: AntiRegreim på mandag 01. november 2010, klokken 21:19
Dette kan bety at Norge må raske på dersom landet vil forbli storeksportør av energi når olja tar slutt om noen tiår. Og det er ullteppelandet i steinrøysa  avhengig av dersom levestandarden ikke skal forsvinne sammen med oljereservene og den utrydningstruede fisken.

Hva er galt med lavere levestandard?
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

cra

Sitat fra: bosonic på tirsdag 02. november 2010, klokken 09:11
Hva er galt med lavere levestandard?

Det er vel ikke noe "galt" med det per se, men det er nå en av de stigene det gjerne er ubehagelig å bevege seg nedover på. Hvem ville f.eks. ønske å måtte sette inn litt vondere seter i bilen, og ta bort garasjen man har den stående i om vinteren? ;) Ikke noe galt i å gjøre det, men man sitter litt vondere, og må skrape is før man drar noe sted.

Å klatre på levestandardstigen driver alle av oss (i større eller mindre grad), vi har alle noen mål vi ønsker å nå. Så er det opp til hver enkelt av oss å huske å nyte litt på det trinnet vi befinner oss i dag, og ikke bare fokusere på det neste trinnet, enten det nå handler om en mykere sofa, en livspartner, ny jobb, ny bil eller hva det måtte være som skal til for nå det.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

bosonic

#5
Levestandard er et omfattende begrep og betyr nok forskjellig for hver av oss kanskje, men må ikke forveksles med livskvalitet.
For å ta meg selv som eksempel:
Jeg kunne tenkt meg ett mindre, enklere og dermed billigere hus slik at levekostnadene ble så lave at jeg kunne jobbe mindre.
Jeg kunne tenkt meg å betale mindre skatt til fellesskapet slik at "staten" måtte slanke seg.
De skandinaviske demokratiene er enormt dyre å drifte.

Jeg mener bestemt at "lavere" levestandard hadde gjort oss mer kreative og fornøyde og helt sikkert slankere og sunnere.
Mange som kjenner meg vil kanskje si at jeg har en lavere levestandard allerede, men det var dette med øye som ser da!
En tilårskommet bil i tunet betyr nødvendigvis ikke at man har dårlig råd, ei heller en hage uten kjøpeplanter. Det kan dermed bety at man prioriterer annerledes.

Vi har jo høy levestandard i Norge i dag, men jeg er ikke imponert over dagens "overflate / overforbruk samfunn" hvor kravmentaliteten står i høysetet.

Jeg mener forøvrig ikke at alt var så mye bedre før. Det hele handler om å stoppe opp for å tenke over om det er dette man egentlig vil

Nå får jeg gi meg før trådstarter kommer og tar meg  ;D
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

AntiRegreim

#6
Sitat fra: bosonic på tirsdag 02. november 2010, klokken 09:11
Hva er galt med lavere levestandard?
Økologisk null.
Personlig og samfunnsmessig takling avhengig av din nåværende standard og av hvor mye du ramler ned. Og i verste fall blir Norge likt Spania/Portugal da inca-skattene tok slutt: Europas fattigmann.

Problemet med Norge etter oljen og fisken tar slutt, er at denne råvareeksporten må erstattes med annen råvareeksport = energi.
Etter oppbrukt/bortspekulert bingogevinsten olje må vi ha en ny bingogevinst fornybar energi.

Noe annet har ikke innbyggerne med verdensrekorden i realfag-analfabetisme og -fobia å stille opp med.
Hvordan vi har utviklet oss stikk motsatt ingeniørnasjonen Sverige er en gåte, men like fullt fakta.



Griffel

Sitat fra: bosonic på tirsdag 02. november 2010, klokken 13:49

Nå får jeg gi meg før trådstarter kommer og tar meg  ;D


Nei hvorfor skulle jeg det da?

Du finner ikke meg på skattelistene over de rikeste hverken i kommune eller postnummer, men jeg har et godt liv.

Når noen snakker om levestandard pleier jeg å si at høyest levestandard i mesnkeheten historie hadde ålefisker kulturen i Donau (stenalder). En person i familien arbeidet ca. 20 timer i uken for å skaffe alt familien hadde behov for.
Er ikke dette en bedre definisjon av levestandard? Altså hvor mange timer en må bruke på skaffe alt en trenger?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cra

Sitat fra: Griffel på tirsdag 02. november 2010, klokken 19:26
Når noen snakker om levestandard pleier jeg å si at høyest levestandard i mesnkeheten historie hadde ålefisker kulturen i Donau (stenalder). En person i familien arbeidet ca. 20 timer i uken for å skaffe alt familien hadde behov for.
Er ikke dette en bedre definisjon av levestandard? Altså hvor mange timer en må bruke på skaffe alt en trenger?

Jeg beklager at jeg bidrar så hardt til avsporingen, men jeg synes nå denne passer meget bra her:
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA