Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Redusert ytelse i3 94ah

Startet av haheide, torsdag 10. november 2016, klokken 07:17

« forrige - neste »

nr1rayner

Sitat fra: leafnor på søndag 25. september 2016, klokken 10:28
Ut av logfilen fra LeafSpy er det 18 trinn på 250W for AC. (Gen 1)
Mener du da at den kan kjøre max 250w X 18= 4.500watt?
Har ikke sett så utrolig nøye på det, men ser ut som min maxer på rett over 1.000w på AC, men med varme ser det ikke ut til at den går over 500w, tvert det er mer varmebehov ser det ut til at den kobler inn elementer i tillegg. Kan derfor virke som varmepumpa er litt for svak til å virkelig gjøre noen nytte..

Aner ikke hvordan det er med ising, regner med den gjør det samme som varmepumper i hjemme, kjører avising innimellom..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Yeyeye

Uten å ha studert flere ganger, så husker jeg i allefall at min trakk 800W på varmedrift, men ikke sikker på hvor lenge den da gjorde det. Så er det i bilen som hjemme, skal den klare levere max effekt, så viftene gå på max også. På utedelen er jeg usikker på hvordan det er med vifte? Er den liten, kan det være den basserer seg på fartsvind under kjøring også. Og så vil en varmepumpe typisk trekke mere ved høyere utetempratur, da den via kjølemediet klarer hente mere energi i forhold til størrelsen på kondenseren. Nå er det på husvarmepumper kommet flere som kjører kompressorene hardere også på lavere tempraturer, men da går COP ned og det er den tilførte energien som gir varme. Dette er det ingen vits i på leafen, da den uansett har elektrisk varmeelement og det er ingen grunn til å slite ut kompressoren unødig.
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Ebe

Så konklusjonen for oss "vanlige" folk er at man kommer lengre med kun varme på, enn med varme+AC?

Men med Varme+AC så får man en tørrere bil enn med bare varme?

:)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

nr1rayner

@Ebe
Det er nok en helt riktig konklusjon ja.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

sylwester

Varmepumpe og AC samtidig: Du mener flytte varme inn i bilen får så å ta den ut igjen. Er ikke det litt mot sin hensikt? Den kan sikert ikke gjøre det samtidig så da må den fjerne varme i noen nen sekunder og bytte til å putte inn varme i noen sekunder.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

nr1rayner

@sylwester
Av det du skriver forstår jeg at du ikke har lest tidlig i tråden..
Varmepumpe kan (potensielt) kjøre varme og AC samtidig, bare de setter inn nok deler, se denne kommentaren til Yeyeye, og noen kommentarer videre nedover.
Men slik er det visst dessverre ikke på Leaf.

Undrer du på hensikten med å ha på varme og AC samtidig er den ganske enkel.
AC kjøler ned lufta først. Kald luft holder på mindre fuktighet, så det vil derfor kondensere. Denne kondensen drypper da nedover og renner ut av bilen. Kald tørr(ere) luft går videre til å varmes opp, og blir varm og svært tørr.
Ja, det krever mer energi å varme opp luft som på forhånd er avkjølt, men det har et enormt potensiale til å fjerne dugg.
Har selv prøvd det mye i det siste, høst = varmt om dagen, kaldt og fuktig på kveld og natt, gull-oppskriften for fukt/dugg..
Med kun varme tar det en evighet før duggen forsvinner. Setter jeg på AC i tillegg forsvinner duggen i løpet av noen få sekunder  :D
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Yeyeye

Om en ikke kjører AC for lenge, er det nok sikkert mere energivenlig en å tørke ut bilen med kun varme. Da må en tørke med mye varme og gjerne høy viftehastighet.
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

nr1rayner

Sitat fra: Yeyeye på mandag 26. september 2016, klokken 19:17
Om en ikke kjører AC for lenge, er det nok sikkert mere energivenlig en å tørke ut bilen med kun varme. Da må en tørke med mye varme og gjerne høy viftehastighet.
Riktig.
Prøvde det noen dager, startet opp med dugg i bilen, men ok temp. Ikke kaldt nok til at jeg brydde meg om å ha på varme, men satt på for å få bort duggen.
Før jeg fortsetter må jeg bare skyte inn hvor overlegen Leafen er her. Kjørte 6km til jobb, med Leafen kommer varmen før jeg er ute av parkeringsplassen. Men dieselen min hadde det kommet varme sånn ca 1-2 km før jeg er framme på jobb.  ;)

Så, tilbake til poenget
Begynte å komme en liten lunk, men duggen forsvant saaaakte.
Slo så på AC, da tok det vel 5-10sek så var sgs all dugg borte.

Med kun varme vil den gjerne opp på 3kw ei god stund selv om det er ca 10 C ute. Er det kaldt ute er den vel oppe på 4-5kw. Kjører altså varmeelementene i tillegg til varmepumpa i starten.
Med kun AC ser det ut som den trekker max rett over 1kw, og som jo er nevnt over, fungerer mye bedre på fjerne fukt.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA