Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Redusert ytelse i3 94ah

Startet av haheide, torsdag 10. november 2016, klokken 07:17

« forrige - neste »

nr1rayner

Sitat fra: Yeyeye på torsdag 22. september 2016, klokken 23:38
Da har jeg vært ute en tur med leafspy, og desverre ser det ut som at varmepumpen kun gjør en ting om gangen. Varmeelementet koblet inn ved AC og det så ut til å fortsette slik. Jeg kjørte ikke, bare testet med bilen i gang ute på tunet. Synd om de ikke har ordnet et system som nyttigjør begge deler, slik den skisen viser at det faktisk et mulig.

Stod du ute på tunet i 5 min vil jeg ikke si den testen er god, varmeelement vil uansett fyre opp i starten.
Men igjen, det er jo ikke sikkert at den utnytter pumpa til begge deler..

I den skissen du la inn er det 4 rør som går inn til kupeen. Det spørs om man må ha det for å utnytte pumpa "begge veier" samtidig. Mener det kun er 2 rør inn på Leafen, så det kan jo hende at du likevel fant svaret der.
Sånne "nerdeting" skal visst være vanskelig å finne svaret på  >:(
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Pokkern å, ser ut som du har rett Yeye.
Ikke lang den turen min til jobb i dag, ca 10 min..
Men med varme + ac lå den temmelig stabilt med 1kw til heat og en dæsj til AC.
Med kun varme lå den med bare en dæsj til AC..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Yeyeye

Jeg satt faktisk i bilen i over 20min, så var sikker på at det ikke var det oppstartsforbruket av varmeelementet ja. Men litt usikker på hvordan ting oppfører seg i forhold til at bilen står i ro uten vindhastighet rundt det utvendige registeret/veksleren. Prøvde å finne forskjell på forbruk med eco knappen inntrykt også, men fikk null forskjel på forbruk, bare at GOM tok å la på en mils ekstra rekkevidde. Hadde fått for meg at de hadde kostet på en bedre løsning her, men dengang ei.

AR
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

bob-bob

#18
Sitat fra: bob-bob på torsdag 22. september 2016, klokken 10:10
Sitat fra: Yeyeye på torsdag 22. september 2016, klokken 08:52
Prinsippene er like i bil som i hus/bygg/industrien osv.
Kjøleskapet ditt har sammeprinsip innbygd, flytter energien fra innsiden til utsiden.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Varmepumpe

Når det gjelder Leaf og bruk av varme og ac samtidlig er jeg mere usikker hvordan det er bygd opp.

AR

Når AC står på , og du skal ha varme samtidig , så benyttes elektrisk varme-element i tillegg. (Elementet brukes uansett ved oppstart av varmeapparat og når det er veldig kaldt ute ) Dersom du skrur av AC , vil varmepumpen gå reversert ( i forhold til AC funksjonen som varmepumpen også brukes til) og flytte varmen fra utsiden og inn i bilen, dersom bilen er kaldere inni enn det du har bestilt. Varme-elementet vil skrus av om den ikke er nødvendig for å få høy nok temperatur inni bilen .Det er ofte tilstrekkelig med varmepumpens funksjon alene om det ikke er kaldere enn sånn ca minus 5 grader. ( Du kan se forbruket på energi visningen i navigasjonsenheten , at varme element skrus av kort tid etter oppstart , da varmepumpen klarer jobben alene.)  Dersom man opplever at bilen ikke blir varm nok når det nærmer seg minus 5 til 10 grader , så er elementet sannsynligvis defekt. Det skal normalt kunne gi opptil ca 3,5 kW varme i tillegg til varmepumpen.
8)

Her "leste jeg" trådstarter slik at han ikke ville ha en teknisk forklaring på hvordan et AC system er bygget opp med høytrykk/lavtrykkside , med kompressor , fordamper og kondensator - men heller hvordan AC systemet i en Leaf faktisk fungerer ved bruk av varmepumpe ( AC system som kan kjøres begge veier) og varme-apparat. ( elektrisk element) Så da skrev jeg en slik forklaring som er ment for en vanlig bruker av bilen , ikke for en ingeniør.   Mulig jeg heller burde skrevet en fire siders inngående sak - men den ville vel da blitt vanskelig tilgjengelig for de fleste brukere her ?   PS :det er kun 1 "radiator"  i systemet.... den benyttes enten det varmes eller kjøles - og så sitter det elektriske varmeelementet der i tillegg.  Håper dette er lesbart og at noen har nytte av det. Takk for meg i denne tråden !  8)

nr1rayner

@bob
Det har du rett i bob, trådstarter har vel fått svar på mer enn hva han lurte på, og leser kanskje derfor ikke videre i tråden?
Ang høy-/lavtrykk ser jeg det strengt tatt nødvendig å ta med det for å forklare hvordan/hvorfor varmepumpe fungerer. Dette er en elementær del av systemet. At systemet "henter" varme utenfra og leverer den inne i bilen blir litt for magisk, spesielt hvis man har -10C ute og +20C inne..
Men for andre, som er litt mer genuint interessert kan det jo være greit å fortsette litt mer detaljert, eller hva?
Jeg ser det meningsløst å starte en ny tråd med "detaljert forklaring på varmepumpen" når man bare kan fortsette på en eksisterende tråd og ser derfor ikke noe problem i at man fortsetter med dypere forklaring på hvordan det faktisk fungerer her..

PS, jeg bruker ordet "radiator" av flere årsaker
1: jeg husker aldri hva som er kondenser og hva den andre heter..
2: alle vet hva en radiator er, men hvem vet hva en kondenser og den andre saken er, som jo begge ser ut som en radiator og derfor enklere å forstå..  ;)

@yeyeye
Å, du satt så lenge ja. Da har vi vel konkludert med at den bare klarer 1 ting i gangen  :(
Den Eco-knappen prøver jeg også innimellom. Etter boka skal den da bruke varmeapparatet mer "effektivt", forstår det da som at den skal vektlegge vp mer. Men jeg ser heller ingen forskjell i kjedelig-modus og vanlig D/B.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

haheide

Trådstarter leser interessert alle bidrag og takker for de :-)
Jeg tenkte dog det praktiske rundt Leaf, men med noe rundt hvor varme hentes fra etc ...


Sent from my iPhone using Tapatalk
2018 X75D Blå 7seter
Tesla Model 3 reservert - kansellert
2016 Nissan Leaf Acenta 30kwh - Solgt Okt-17

nr1rayner

Er da alle spørsmål besvart, eller sitter du fortsatt og klør deg i hodet? Og da kanskje mer nå enn før? ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

sylwester

Sitat fra: haheide på fredag 23. september 2016, klokken 12:49
Trådstarter leser interessert alle bidrag og takker for de :-)
Jeg tenkte dog det praktiske rundt Leaf, men med noe rundt hvor varme hentes fra etc ...

Hvis du varmer i bilen så kjøler du ned luft i umiddelbar nærhet av bilen. Hvis du kjøler så øker du temperaturen til luften  i umiddelbar nærhet til bilen.
Se http://forskning.no/energi-fysikk/2008/02/se-hvordan-varmepumpa-virker
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

AppleKnocker

Kanskje OT, men hvordan funker AC i Leaf gen 1 uten varmepumpe?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

nr1rayner

Sitat fra: AppleKnocker på fredag 23. september 2016, klokken 23:26
Kanskje OT, men hvordan funker AC i Leaf gen 1 uten varmepumpe?
Det fungerer under samme prinsipp og på samme måte som en bil med vp som bruker AC.
Gen 2 bruker jo også "varmepumpa" for AC.
Godt mulig det er nøyaktig de samme delene på gen 1 og 2, men biler med vp har noen ekstra ventiler og rør.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

sylwester

Sitat fra: AppleKnocker på fredag 23. september 2016, klokken 23:26
Kanskje OT, men hvordan funker AC i Leaf gen 1 uten varmepumpe?

Der er en varmepumpe uten inverter slik at varmen alltid overføres fra bilen og ut, dvs.  kun kjøler. Gen1 bruker utelukkende varmekolbevarmet kjølevæske for å tilføre varme nettopp fordi varmepumpa kun går en vei.

Gen2 har of varmekolbe som brukes på de kaldeste dagene når varmeoveføringen er mindre effektiv.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Yeyeye

Jeg presiserer igjen at inverter ikke har noe med om det er varmepumpe eller ac drift. Det finnes varmepumper med aircondition uten invertere også, da kaldt on off pumper. At et anlegg har inverter har kun med muligheten til å ha trinnløs hastighetsregulering av kompressoren, ellers i motorstyring brukes det frekvensomformer om samme justering av hastighet på en elmotor. Et rent AC anlegg kan like gjerne ha inverterdrift som en varmepumpe, det er kun brukt spesielt for å få regulert anleggene godt nok på lav effekt. Sett i lys av oppservasjon av effektuttaket av varmepumpedrift og drift under ac ser det ikke ut til at varmepumpa/AC på Leaf har inverterdrift i det heletatt. Effekten går opp i faste trinn i følge leafspy.
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

leafnor

Ut av logfilen fra LeafSpy er det 18 trinn på 250W for AC. (Gen 1)
Det blir en tilnærmet invertering ser det da ut til. I alle fall er det 18 delinger jeg har sett i log.
Slik som i sommer på langtur lå den lenge å dro på trinn 1 eller 2, etter først under oppstart vært på 18 i 4-5 minutter, før det går jevnt ned til trinn 1-2 de neste 5 minutter. 
En bedre regulering enn i min bensindrevne bil, som enter kobler inn eller ut kompressor når AC er slått på.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Yeyeye

Ja mye bedre en på fosilbil er det nok ja, men hadde den hatt vanlig inverterstyring, så hadde det vært helt trinnløst også. Det er vel det minste problemet, da det ser ut til å fungere veldig bra. De hadde lett fått til den ekstra muligheten med å ha ac og varme samtidlig også, men det er sikkert snakk om kostnader kontra nytte og salg. Kanskje kommer det etter hvert som konkuransen blir hardere, eller kanskje er blir det mindre viktig pga større batteripakker og lengre rekkevidde? Er jo sjelden en trenger tørke bilen i timevis, så mulig det bare blir fordyrende og komplisert.

AR
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

leafnor

Det jeg lurer på er hvordan varmepumpesystemet håndterer ising på register (Radiator). På typisk nullføre for varmepumper i hjemmet fryser det jo på så det blir tett på så og si no time, og det kjøres avising.
Gjør bilen det også på noen måte?
For det må jo ise på i den også under varmedrift.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA