Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Oss som digger Model X men som ikke klarer å trykke på kjøpsknappen

Startet av Navl1, torsdag 03. november 2016, klokken 01:30

« forrige - neste »

Navl1

Hei dere.

Denne startet som emne under ladekabler, men nå bygger jeg den videre her. Sikkert noen som har, eller kommer til å oppleve dette selv.

Kjøpte brukt Leaf for en liten måned siden. Seriøs forhandler, som stiller opp hele veien. Så jeg føler meg trygg her.

Så hva er problemet? Jo, nå skal dere høre.

Bilen ble levert med kun vanlig leaflader med den lekre stikkontakten og kladden. Kjøpte derfor en type 2 kabel, da jeg har for det meste slike stasjoner rundt meg. Det hører også til historien at jeg kun lader på jobb og på offentlige ladestasjoner, har ikke mulighet til å lade privat.

Første gang jeg måtte lade bilen, så ble dette på en type 2 stasjon, det gikk feilfritt. Bilen ladet som en gud, og jeg satt hjemme og så på nissan sin noe trege app. Så gikk det noen ganger med lading med schuko, også nå ladet bilen godt, noe tregere, men noe annet kan man ikke forvente.

Neste gang jeg skulle lade på type 2 så gikk det galt (fins eget emne om det på forumet her for den som har lite å gjøre). Bilen ville ikke lade overhodet, og når jeg startet bilen lyste den opp som et juletre (overdriver kanksje litt, for det var en varsellampe "feil på el-bilkomponenter"). Da gikk jeg grundig til verks, koblet fra 12v, og gjorde det jeg kunne for at bilen skulle "nullstille" seg. Funket ikke. Dagen etter prøver jeg en annen type 2 stasjon, og bilen lader igjen (hurra), og jeg ringer Oslo kommune og ber de sende ut en mann, for ladestolpe 706 er ræva.

Igjen går det en periode der jeg lader bilen på schuko, og når jeg kommer til type 2 starter bilen å lade. Sjekker app, lading har stoppet. Rister på hodet, og starter lading på ny. Dette skjer 6 ganger før jeg gir opp.

Ringer forhandler, spør om hva vi kan gjøre. De sier at vi bytter kabel, de skal sjekke den jeg har, og jeg får prøve en ny. Det ble gjort i går. Gammel kabel virker, ny virker ikke hos meg........ Og hver gang jeg kommer til bilen etter type 2 lading så lyser lampen for feil på elbilkomponenter.

Så nå er kabel friskmeldt, det kan ikke være stasjonene, for det er forskjellige hver gang, og det merkeligste er at schuko funker uten problemer.

Så de neste timene gikk med til å google ræva av google, og hva finner jeg.....

To problemer som flere har rapportert:

biler fra 2011 til 2013 har hatt en programmeringsfeil, som har gjort at de ikke tolker (her ble det teknisk for meg, så tar en snarvei) signaler fra type 2 korrekt. Det gjelder ikke alle stasjoner, men noen. Det er umulig å forutse problemet, og det er vrient å gjenskape på verksted. Verksted må prøve å lade bilen flere plasser før de finner feilen. Løsning var en oppdatering av firmware eller noe sånt.


Annet problem har med dioder å gjøre. Igjen ble det teknisk for meg, men diode kan bli grilla (det var vist viktig om den ble grilla i åpen eller lukket krets, for det ga to forskjellige problem) og bilen vil ikke kunne lade på type 2, men funker fint på hurtiglading og schuko. Løsning er å bytte hele laderen i bilen.

BNH skal ta inn bilen neste torsdag. De har såklart aaaaaaaaaaaaaaaaldri hørt om dette (hørt den før eller?), og må sjekke bilen grundig. Nå hørte jeg jo at han i andre enden skvatt til litt når jeg begynte å bable om dioder og programmeringsfeil, så kanskje ikke heeeeeeeeeeelt ukjent likevel. Jeg syns jo merkelig nok dette er veldig spennende, og gleder meg å til å få tilbake en bil som kan lade på type 2.

Oppdatering følger.
VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

nr1rayner

Er vel samme problem jeg har hatt, i en periode, men da med schuko-lading.
Trodde det var noe feil med after-market kabelen min, men flere rapporterte om samme problem på både original og andre after-market.
Mirakuløst skjønte visst min bil selv at den trengte strøm for å leve livet videre, så har kjørt lenge uten det problemet.
Utrolig mange kjente problem forhandler aldri har hørt om gitt..
Skal ikke se bort ifra at de kun ansetter senile folk i disken på verkstedet, så de starter med friskt minne hver dag og kanskje tilogmed hver time  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

AtellusCalidus

Jag har en gång fått upp varsellampa om att något vart galet efter att ha laddat lite väl mycket på QC och den ska då ha vägrat ta emot Type 2 laddning men det problemet försvann nästa gång jag laddade igen på QC. Kan vara ett separat problem men det är ju alltid fint å veta vad som sker med andras bilar från samma tillverkare och årsmodell.

Nissan Leaf 2013 US

Sent from my XT1092 using Tapatalk


Navl1

And the plot thickens.....

Jeg gir ikke opp Leif the Leaf, så i natt stappa jeg den inn i type 2 stasjon igjen, og tingenes iboende faenskap tar helt av

BILEN LADER

Var usikker på om jeg skulle si f... i svarte h...... eller hurra.

Kan bli en spennende sak hos BNH dette.
VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

Einar_S

Sitat fra: nr1rayner på torsdag 15. september 2016, klokken 15:30
Skal ikke se bort ifra at de kun ansetter senile folk i disken på verkstedet, så de starter med friskt minne hver dag og kanskje tilogmed hver time  ;)
Neida. De har nok Nissan Connect Syndrome. Hjernen kan ikke oppnå kontakt med den virkelige verden.

2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

Navl1

En dypere analyse av problemet er gjennomført, og mønster kommer frem:

Bilen lader normalt på type 2 i alt fra 60 til 120 minutter når den kobles til, før bilen ser ut til å avbryte lading.
Starter jeg den fra appen så vil da den lade i alt fra 1 til 30 minutter før neste brudd.
Lar jeg den stå uten å slå på lading, så vil bilen selv starte opp ladingen etter en stund og lade fra 30 til 60 minutter før brudd.

Etter første brudd så får jeg feil på elbilkomponenter som varslingslampe i bilen. Så kan nesten fremstå som det er noe som skjer med temperatur, eller spenning som gjør at bilen bryter lading.

Og ja, god gammeldags lading med schuko funker uten problemer, noe som igjen kan tyde på varmgang eller spenning.
VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

Navl1

Da står Leif the Leaf på verksted for andre gang på en uke, men denne gangen så vet man hva som må gjøres.

PDM må byttes.

Skal bli godt å ha en bil som kan lade overalt, og ikke bare på stikk og hurtiglading.
VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

zbk

2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt


zbk

Takker. Det var et skikkelig svar som gledet en nerd  8)
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA