Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bygge om fra 6-seter til 7-seter?

Startet av Inop, onsdag 02. november 2016, klokken 18:58

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Crown på fredag 23. september 2016, klokken 19:09
Jeg er dessuten ikke umiddelbart enig i "kortrekkevidde elbil". i-MiEV, e-UP, dagens e-Golf, Leaf 24kWh er kortrekkeviddebiler. Tildels Soul, Leaf 30kWh og nå Ioniq har passert en "magisk" grense som har kurert rekkeviddeangsten i det daglige for de fleste. Så vil heller kalle det "mellomlang rekkevidde" :-D

Nå finnes det så vidt jeg vet ikke noen offisiell definisjon av hva som er "kort" vs. "lang" vs. "mellom" rekkevidde på hverken elbiler eller andre. Så sånn sett står du vel rimelig fritt å velge å kalle det hva du vil :)

Selv ser jeg på alt under 200 miles EPA rekkevidde (~32 norske mil) som kort-rekkevidde, og mellom 200 og ~400 miles EPA rekkevidde (> 60 norske mil) som  langrekkevidde biler.

Når bilene kommer opp i rundt 200 miles og oppover vil svært mange (for å slippe lange debatter om hva som er "de fleste" så bruker jeg ikke det uttrykket her) kunne bruke bilen til lokal og "halvlokal" kjøring som normalt og slippe rekkevidde angst eller sterke behov for å måtte lade hver gang bilen står i ro (for å sette det litt på spissen). Med denne rekkevidden og ett greit utbygget ladenettverk kan disse bilene enkelt kunne brukes på langtur også av ikke-entusiaster og med ett relativt beskjedent ekstra tidsforbruk for lading. Disse forskjellene synes jeg er verd å markere ved å gi disse bilene ett nytt rekkeviddenavn.

Når biler kommer opp i 60+ norske mil (etter en realistisk test - i motsetting til NEDC) så ligger ikke elbilene noe etter fossilbilene i rekkevidde og kan trygt defineres som "langtrekkeviddebiler".
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA