Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bygge om fra 6-seter til 7-seter?

Startet av Inop, onsdag 02. november 2016, klokken 18:58

« forrige - neste »

Crown

Sitat fra: tomrh på fredag 23. september 2016, klokken 17:16
Vi kjøpte brukt 2012-Leaf (sept) i mai 2014, ikke 2 år engang. Betalte 180.000. Den kostet 280.000 ny i 2012, bruktprisen sank som en stein når e-Golf ble lansert. Sikkert ikke relevant det heller? ;)

Sånn er det bare når man kjøper kortrekkevidde-elbil, Ioniq vil ikke være noe unntak.

Har vel flatet veldig mye ut det, hva kan dere selge den for i dag? Det er norsk bil, Tekna?

Vår 30kWh Leaf med en hel haug med ekstrautstyr i tillegg til Nordic (alt uten skinn) betalte jeg 270k for helt ny i april. Tror ikke du kan sammenligne 2011/2012 med dagens tilstand, fordi bilene nå er nede på et mer normalt prisnivå som ny.

Jeg er dessuten ikke umiddelbart enig i "kortrekkevidde elbil". i-MiEV, e-UP, dagens e-Golf, Leaf 24kWh er kortrekkeviddebiler. Tildels Soul, Leaf 30kWh og nå Ioniq har passert en "magisk" grense som har kurert rekkeviddeangsten i det daglige for de fleste. Så vil heller kalle det "mellomlang rekkevidde" :-D
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

tomrh

1.gen Leaf (2011-2012) kom i bare en utstyrsvariant, kan vel selge vår for 110' - 120' nå. Det jeg skriver er ikke spesielt for Ioniq altså, men gjelder alle dagens elbiler opp til ca. 30 kWh, de rykker bare ned et hakk pga. generasjonsskifte i teknologi. Akkurat som trillingene gjorde da Leaf kom.

Da 30 kWh Leaf kom ble nye 24 kWh modeller satt endel ned i pris, noe som også sparket nedover i bruktmarkedet. Likevel var 6 kWh en ganske moderat facelift. Det er noe annet med den nye 60 kWh generasjonen av elbiler som kommer, det er et kvantesprang. Men nå begynner jeg å gjenta meg selv, tror jeg skal la temaet ligge, har egentlig sagt det jeg tror og mener om annenhåndsverdien til Ioniq m.fl. Så får tiden vise.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tuono

Du har nok mye rett I dine antagelser. Sånn er markedet. Så får man bestemme selv om man kan leve med det eller ikke.
Men hadde det ikke vært for at Skoda kom dem I forkjøpet så kunne Opel kalt bilen for Yeti. Alle har hørt om den, men ingen kan bevise at den eksisterer  ;)
Håper denne Opelen holder hva den (dere?) lover, og ikke ender opp som en hype. Gudene skal vite at produsenten og forhandlernettverket trenger en "hjertestarter" etterhvert.

Inop

Elbil er som PC. Det vil alltid være en bedre modell rett rundt hjørnet.
Hvis man skal vente på den neste fete modellen kan man vente i evigheten...
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

EspenM3

Sitat fra: jkirkebo på fredag 23. september 2016, klokken 18:57
Sitat fra: tomrh på fredag 23. september 2016, klokken 17:16
Vi kjøpte brukt 2012-Leaf (sept) i mai 2014, ikke 2 år engang. Betalte 180.000. Den kostet 280.000 ny i 2012, bruktprisen sank som en stein når e-Golf ble lansert. Sikkert ikke relevant det heller? ;)

Sånn er det bare når man kjøper kortrekkevidde-elbil, Ioniq vil ikke være noe unntak.

Mens vår 5 år gamle Leaf fortsatt er salgbar for 130k eller deromkring. Det er 30k i verditap pr. år, ikke avskrekkende synes jeg.

Det er vel relativt normalt for alle andre biler i den prisklassen, så nå når det snart finnes 100.000 elbiler ute på norske veier og flere dermed er til salgs, hvorfor skulle vel elbilene holde seg bedre i pris?

Unntak finnes selvfølgelig, både i den elektriske verden, og den med fossile energikilder, men en tommelfingerregel innen bransjen er at verdi etter tre år skal være omtrentlig 60% av nypris, deretter flater det ut.

tomrh

#20
Sitat fra: jkirkebo på fredag 23. september 2016, klokken 18:57
Sitat fra: tomrh på fredag 23. september 2016, klokken 17:16
Vi kjøpte brukt 2012-Leaf (sept) i mai 2014, ikke 2 år engang. Betalte 180.000. Den kostet 280.000 ny i 2012, bruktprisen sank som en stein når e-Golf ble lansert. Sikkert ikke relevant det heller? ;)

Sånn er det bare når man kjøper kortrekkevidde-elbil, Ioniq vil ikke være noe unntak.

Mens vår 5 år gamle Leaf fortsatt er salgbar for 130k eller deromkring. Det er 30k i verditap pr. år, ikke avskrekkende synes jeg.
Optimist du. ;) Ja, noen på finn vil gjerne ha 130k for sin 2011 Leaf, men kjøpere går gjerne for de billigste først, og de ligger på ca 110k nå. En 5 år gammel fossil pleier å ligge på ca. halv pris, så 2011 Leaf skull vært priset til ca. 140k sånn sett, det er nok høyere tap på kortrekkevidde-elbiler.

Annenhåndsverdien kan nok falle raskere enn fossilbiler, men sparepotensialet er høyt for de som beholder elbilen sin lenge. Vår 4 år gamle i-MiEV sparer inn 30k i året relativt til fossilbilen den erstattet. Verditapet er mye mindre enn 30k pr. år nå, så nå er den blitt en skikkelig sparebøsse.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tutti

#21
En fully loaded ampera kan nå forhåndsbestilles fra din lokale Opel forhandler for 331k. Dette er en bil som blir levert i sommer.

Det gir NETTO batteripris på 331 000 (kr) / 60 (kWh) = ca. 5500 pr. kWh

En fully loaded Ioniq koster ca. 280 000. Dette er en bil som blir levert i vinter.

Det gir NETTO batteripris på 280 000 (kr) / 27 (kWH) = ca. 10300 pr. kWh

Det skiller knappe 6 mnd. leveringstid på disse modellene.

Crown

#22
Kjøper du bare et batteri på hjul?

Skal man følge denne logikken: Hvis noen tar dette 60kWh-batteriet, som veier en 450 kg, setter på 4 hjul, et ratt, et sete og en motor så får man kanskje en doning som veier 500kg og koster 100.000. Den bør jo ha en rekkevidde på 1500km og knuse alt og alle, så da er de andre bilene  bare å kaste i søpla, og de som har kjøpt dem vil havne i økonomisk ruin. ;)


2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

EspenM3

Sitat fra: tutti på lørdag 24. september 2016, klokken 11:58
En fully loaded ampera kan nå forhåndsbestilles fra din lokale Opel forhandler for 331k. Dette er en bil som blir levert i sommer.

Det gir NETTO batteripris på 331 000 (kr) / 60 (kWh) = ca. 5500 pr. kWh

En fully loaded Ioniq koster ca. 280 000. Dette er en bil som blir levert i vinter.

Det gir NETTO batteripris på 280 000 (kr) / 27 (kWH) = ca. 10300 pr. kWh

Det skiller knappe 6 mnd. leveringstid på disse modellene.

Hva vet du om utstyrspakken som er med til den prisen? Infoen om det fra importør er vel så langt tilnærmet 0?

Forøvrig spesielt å regne bare snittpris pr kwh...

Crown

Sitat fra: EspenM3 på lørdag 24. september 2016, klokken 13:15
Forøvrig spesielt å regne bare snittpris pr kwh...

Stakkars de som  har kjøpt Tesla, sier jeg bare :-D

Billigste Tesla, model S 60 kommer man vel ikke ut av butikken med under 650k.
Det gir en NETTO batteripris på 650 000 (kr) / 60 (kWh) = ca. 10800kr pr kWh.

Model X tør jeg knapt å regne på ;-)

Vil også tro at "knappe 6 mnd" leveringstid var veldig optimistisk.
Uansett er det 6 mnd til som man kan spare penger på, i vårt tilfelle vil det si 20.000 ekstra spart.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

ProsjektX

Sitat fra: tomrh på lørdag 24. september 2016, klokken 10:54
Sitat fra: jkirkebo på fredag 23. september 2016, klokken 18:57
Sitat fra: tomrh på fredag 23. september 2016, klokken 17:16
Vi kjøpte brukt 2012-Leaf (sept) i mai 2014, ikke 2 år engang. Betalte 180.000. Den kostet 280.000 ny i 2012, bruktprisen sank som en stein når e-Golf ble lansert. Sikkert ikke relevant det heller? ;)

Sånn er det bare når man kjøper kortrekkevidde-elbil, Ioniq vil ikke være noe unntak.

Mens vår 5 år gamle Leaf fortsatt er salgbar for 130k eller deromkring. Det er 30k i verditap pr. år, ikke avskrekkende synes jeg.
Optimist du. ;) Ja, noen på finn vil gjerne ha 130k for sin 2011 Leaf, men kjøpere går gjerne for de billigste først, og de ligger på ca 110k nå. En 5 år gammel fossil pleier å ligge på ca. halv pris, så 2011 Leaf skull vært priset til ca. 140k sånn sett, det er nok høyere tap på kortrekkevidde-elbiler.

Annenhåndsverdien kan nok falle raskere enn fossilbiler, men sparepotensialet er høyt for de som beholder elbilen sin lenge. Vår 4 år gamle i-MiEV sparer inn 30k i året relativt til fossilbilen den erstattet. Verditapet er mye mindre enn 30k pr. år nå, så nå er den blitt en skikkelig sparebøsse.
Jepp, har fulgt med litt på finn de siste månedene, og det legges faktisk ut veldig kurante 2013 (UK produserte) modeller til og med priset helt ned i 120.000kr, stadig vekk noen under 135.000kr faktisk
2019 Kia eNiro
2019 Hyundai Kona. Solgt
2017 Hyundai Ioniq. Solgt

jkirkebo

Sitat fra: Crown på lørdag 24. september 2016, klokken 13:22
Sitat fra: EspenM3 på lørdag 24. september 2016, klokken 13:15
Forøvrig spesielt å regne bare snittpris pr kwh...

Stakkars de som  har kjøpt Tesla, sier jeg bare :-D

Billigste Tesla, model S 60 kommer man vel ikke ut av butikken med under 650k.
Det gir en NETTO batteripris på 650 000 (kr) / 60 (kWh) = ca. 10800kr pr kWh.

Model X tør jeg knapt å regne på ;-)

Billigste Model X må du ut med 655.100,- for å ta med deg ut av butikken pr. nå. Jeg vurderer å kjøpe en X, min konfigurasjon kommer i så fall på 777.200,-. Man trenger altså ikke å punge ut med 7-sifrede beløp for å bli X-eier ;
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: tomrh på lørdag 24. september 2016, klokken 10:54
Sitat fra: jkirkebo på fredag 23. september 2016, klokken 18:57
Sitat fra: tomrh på fredag 23. september 2016, klokken 17:16
Vi kjøpte brukt 2012-Leaf (sept) i mai 2014, ikke 2 år engang. Betalte 180.000. Den kostet 280.000 ny i 2012, bruktprisen sank som en stein når e-Golf ble lansert. Sikkert ikke relevant det heller? ;)

Sånn er det bare når man kjøper kortrekkevidde-elbil, Ioniq vil ikke være noe unntak.

Mens vår 5 år gamle Leaf fortsatt er salgbar for 130k eller deromkring. Det er 30k i verditap pr. år, ikke avskrekkende synes jeg.
Optimist du. ;) Ja, noen på finn vil gjerne ha 130k for sin 2011 Leaf, men kjøpere går gjerne for de billigste først, og de ligger på ca 110k nå. En 5 år gammel fossil pleier å ligge på ca. halv pris, så 2011 Leaf skull vært priset til ca. 140k sånn sett, det er nok høyere tap på kortrekkevidde-elbiler.

Nå har vår gått bare 44.000km så den vil nok ligge over snittet i pris.  Billigste Leaf på finn.no koster 105k og er en US-import med 114kkm på telleren. En norsksolgt bil med fungerende navigasjon, radio og CarWings samt 70kkm kortere kjørelengde vil nok folk være villig til å betale litt ekstra for. Billigste norsksolgte bil på finn.no har gått 54kkm og koster 131k. Dette er altså den absolutt billigste, så det ser ut til at absolutt ALLE vil ha mer enn 130k for sin norsksolgte 2011 Leaf, ikke bare noen ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tutti

Sitat fra: EspenM3 på lørdag 24. september 2016, klokken 13:15
Hva vet du om utstyrspakken som er med til den prisen? Infoen om det fra importør er vel så langt tilnærmet 0?
Nei, vi vet kun at det er høyeste utstyrnivå til Opel som selges for 331k akkurat nå. Den har sikkert ABS, AC og litt til ;)

tomrh

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 24. september 2016, klokken 16:12
så det ser ut til at absolutt ALLE vil ha mer enn 130k for sin norsksolgte 2011 Leaf, ikke bare noen ;)
Har en 2012 Leaf selv så jeg håper jo egentlig du har rett. ;) Er ofte at bilen blir solgt for lavere enn det den først ble lagt ut for på finn da. Vi fikk f.eks. vår 5000 billigere i 2014 fordi vi nølte og selger satte ned for å bli kvitt den. Det er annonsene til de som ennå ikke har fått solgt som ligger ute.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA