Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: carnet

Startet av e-curious, onsdag 02. november 2016, klokken 08:30

« forrige - neste »

e-curious

Jeg har oppdaget at jeg bruker kortere tid å lade opp batteriet enn det som VW skriver i reklamen (8t/16A, 13t/10A).  Det jeg har målt så langt tyder på 6,9t/16A og 11,2t/10A.
dvs 0,86% av tiden til VW.  Målingene er gjort på ca 30% økning til 80%

Er dette et godt eller dårlig tegn, eller spiller det ingen rolle?

tutti

Sitat fra: e-curious på onsdag 14. september 2016, klokken 16:07
Jeg har oppdaget at jeg bruker kortere tid å lade opp batteriet enn det som VW skriver i reklamen (8t/16A, 13t/10A).  Det jeg har målt så langt tyder på 6,9t/16A og 11,2t/10A.
dvs 0,86% av tiden til VW.  Målingene er gjort på ca 30% økning til 80%

Er dette et godt eller dårlig tegn, eller spiller det ingen rolle?
Kanskje VW brukte brutto batteristørrelse i sin reklame (24 kWh) når de beregnet tiden ?

Jeg har klart å bruke 7,05 t på 16A lading. Har jeg da litt større batteri enn deg? Tipper nei :D

SteinarSun

Sitat fra: e-curious på onsdag 14. september 2016, klokken 16:07
Jeg har oppdaget at jeg bruker kortere tid å lade opp batteriet enn det som VW skriver i reklamen (8t/16A, 13t/10A).  Det jeg har målt så langt tyder på 6,9t/16A og 11,2t/10A.
dvs 0,86% av tiden til VW.  Målingene er gjort på ca 30% økning til 80%

Er dette et godt eller dårlig tegn, eller spiller det ingen rolle?
Skjønner ikke dette, med 16A 240v lader du 3,8kw pr time og etter 7 timer er dette 26,6kW.
Det er sikkert et ladetap på 5-10% i kladd og ladeelektronikk, så du lader da ca 24 kW etter tap (Som er et velfylt batteri.
Nå er det jo også slik at batteriet ikke lader like mye ved alle nivåer, sannsynligvis går de siste 10-15% tregere enn de første.
En utregning fra 30-80% har ikke relevans når du regner effektiv ladetid.
Hvis du lader fra 0-100% og tar tiden , får du fasiten....
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

tutti

Jeg har erfart 17% ladetap på egolfen.

dabis

Etter min lille kunskap så er Volten en viktig faktor her!

10A Ladeplugg
210v * 10A = 2,1kW/t * 10 timer = 21kw/t
220V * 10A = 2,2kW/t * 10 timer = 22kW/t
230V * 10A = 2,3kW/t * 10 timer = 23kW/t
240V * 10A = 2,4kW/t * 10 timer = 24kW/t

16A ladeplugg
210V * 16A = 3,3kW/t * 6 timer = 20,1kW/t
220V * 16A = 3,5kW/t * 6 timer = 21,1kW/t
230V * 16A = 3,6kW/t * 6 timer = 22 kW/t
240V * 16A = 3,8kW/t * 6 timer = 23 kW/t

Så tiden vil variere på hva du får i volt inn i bilen. Min bil har jeg ladet helt ned i 195V er ikke sikker på hva bilen godtar av spenning men de fleste dingser i dagens samfunn skal i hvertfall tåle mellom 210V og 250V.
En annen viktig aspekt er at bilen virker å lade litt forskjellig opp til 100% av og til. i følge VCDS pluggen min varierer det mellom 94 og 101 %
2005 VW Golf MK5 1,9 tdi (solgt)
2014 VW Passat m/Hengerfeste (solgt)
2016 VW e-GOLF m/VP Nightblue (Solgt)
2019 Volvo XC60 T8 Inscription
2019 BMW i3 Fully Charged

GOLF-raider

#5
Jeg lader 90 % av strømmen jeg bruker på semihurtig ladestolpe type2 / Mode3:
Det står at den gir 230 volt / 32 Ampere / 3-fas / 22 kW.
Jeg kjører vanligvis batteriet på e-Golfen min ned til «km/limit»
skifter til brun farge på displayet.
Ladetiden blir da mellom 5 > 6 timer.
Volt/230  x  ampere/16 = 3680 watt i timen (3,68 kWh)
3,68 kWh x 2 timer =  7,36  kWh   
3,68 kWh x 3 timer = 11,04 kWh
3,68 kWh x 4 timer = 14,72 kWh
3,68 kWh x 5 timer = 18,40 kWh
3,68 kWh x 5¼ tim = 19,32 kWh
3,68 kWh x 5½ tim = 20,24 kWh
3,68 kWh x 5¾ tim = 21,16 kWh
3,68 kWh x 6 timer = 22,08 kWh
Bilen stopper seg sjøl når batteriet har lettet seg for 21,8 kWh
(det har hendt meg to ganger; og jeg syns at batteriet ble
"friskere" etter det).
Dette regnestykket viser seg å stemme hver gang jeg lader; ihvertfall i sommerhalvåret.
Det er bare så synd at «VAG» ikke lar bilene sine lade med trefase / 22 kWh!
Da hadde jo Golfen vært ferdigladet på under en time_ _ _ _ _ _
ORKANGER
E-Golf; prod.uke 7/15 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

GOLF-raider

#6
I dag var det aktuelt å lade batteriet i El-Golfen (EL56973).
Gjenværende kjørelengde var merket med brun farge: 28 km. Temp. +10 ºC. Jeg koblet kabelen til bilen og begynte å lade med blått lys i stolpen. Da prosessen var igang åpnet jeg sjåførdøra og sjekket ladetiden i dashbordet: 5 ½ timer. Klokka var akkurat 16.30; det betyr at ca klokka 22 i kveld skall ladeprossessen stoppe seg (batteriet fulladet med 21.8 kWh).
Vel hjemme i stuen aktiverte jeg min nylig oppdaterte «CarNet-app» i telefonen. Joda; batteriet var ladet til 35 km. Og så var det å sjekke om dørene var låst: Men neida; de var ulåst. Og så posisjon; Den var "langt pokker i vold" langt uti Atlantern;
sørvest for Island. Steike ta!   Klokka seks syklet jeg bortover for å sjekke dørene; de var låst!   Golfen ladet seg; ferdig om fire timer.   OK: syklet hjem og sjekket "appen"; bilen lader men dørene var ulåst og posisjon fremdeles langt uti Atlantern. Klokka sju trykket jeg "update på dører & lys":
det kom et klikk i telefon og alt var riktig. Tænk det da!
Vi får håpe at neste gang er alt på stell.   Det er altid surt å få falske data
ut av «CarNet-appen»!   Klokka 22.05 ferdig ladet.
Åpnet sjåførdøra og displayet viser 196 km kjørelengde.
Kjørte mindre enn en km til parkeringsplass: Gjenværende 177 km kjørelengde.
Man kan jo lure på hvor det blir av all strømmen som forsvinner på no time?   
ORKANGER
E-Golf; prod.uke 7/15 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

Rio

Det er surt, men sannsynligvis bedre enn at du oppdager at data er korrekt, og bilen din ER "langt uti Atlantern sørvest for Island"!

:D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Lasse Nessøe

Jeg mistenker ladekabelen som skal lade 16AMP, ikke lader 16AMP. Schukostikket hjemme har 16AMP kurs, men jeg får ca de samme lengdene på lading som andre her. Er uansett ikke lov å lade på mer enn 10AMP på shucko da, men ikke mange som bryr seg nevneverdig om det ser jeg :-X

jkirkebo

Sitat fra: Lasse Nessøe på torsdag 27. oktober 2016, klokken 20:47
Jeg mistenker ladekabelen som skal lade 16AMP, ikke lader 16AMP. Schukostikket hjemme har 16AMP kurs, men jeg får ca de samme lengdene på lading som andre her. Er uansett ikke lov å lade på mer enn 10AMP på shucko da, men ikke mange som bryr seg nevneverdig om det ser jeg :-X

Det er intet forbud mot å lade med 16A fra en eksisterende schuko-kontakt. DBS anbefaler maks 8A, men en anbefaling er ikke et påbud, og tolker man det som det er de som lader med 10A like "ille" ute.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA