Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Foliering/rubberspray/lakkforsegling

Startet av PaulusA, onsdag 19. oktober 2016, klokken 21:08

« forrige - neste »

JPV

Sitat fra: ApeX på mandag 28. november 2016, klokken 11:12
Sitat fra: JPV på søndag 27. november 2016, klokken 21:39
Dere som allerede har fått bilen, hva tror dere om å nå Geilo fra hurtigladestasjoner i Aurland eller Eidfjord, la oss si 90 % oppladet? Det er vel ca 10 mil fra begge steder, og man må vel 1250 m.o.h. på Hardangervidda, og høyere enn 1000 m.o.h. på Aurland-Hol. Går det greit en vinterdag?

Hei! Nå har ikke jeg en Ionoiq, men en i3. Rekkevidden er omtrent den samme så føler jeg lan gi deg en nogen lunde grei pekepinn. Vi kjørte over vidda med i3en for et par uker siden.

Vi ladet til nesten fullt batteri på Eidfjord. Vi dro derfra med 176 km i rekkevidde. Det var noen minusgrader på Eidfjord, på vidda blåste det litt og var rundt minus 8-10. Da vi kom frem til Geilo hadde vi 92 km i rest.

På turen tilbake ladet vi til 79 % batteri på Geilo. Ved avreise viste GoM'en 148km, men justerte deg raskt litt opp. Strekningen er på ca 140 km, og vi kom frem til Voss med 21 km i rest.

Supert, takk for svar. Føler meg trygg på at vinterferien til Geilo vil gå som en drøm med Ioniq  :)
Ioniq Electric, hvit, teknikk, skinn
Forventet til Norge 10.12.2016

sven erik

kørte i dag i 70 og 80 km i timen  men endret  bremsingen på mottor og kjørte pent  som en annen elbil  og ikke med kruskontroll  men med varme i seter og 21 grader på varme aparatet  og  ca -2 grader  ute   fokk jeg nesten 25 mil
så 28 på sommeren er fult mulig

Rio

Sitat fra: MAX på lørdag 03. desember 2016, klokken 12:16
Da har jeg lånt meg en Ioniq i helgen. Det er første gangen jeg setter meg i en elbil for å dra på langtur. Jeg har en hytte på Nordseter som jeg vil teste den praktiske rekkevidden mot. Det er ca 170Km en vei fra Skjetten til Nordseter. Til Rudshøgda på E6 er det ikke så mye stigning, men derfra og opp mot Nordseter er det en den stigning. Da sier retur seg selv. Ser for meg 1. etappe til Rudshøgda 125Km. Ladestasjon er vel på Obs. Så kommer et sikkert idiotisk spørsmål fra en uvitende. Passer ladekabelen der? Kona liker ikke kalde bilder, så jeg har vel en utfordring der, eller?

Setter stor pris kommentarer eller anbefalinger.

Hurtigladere har egen ladekabel "innebygget". :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

#153
Sitat fra: MAX på lørdag 03. desember 2016, klokken 12:28
Det er vel forskjellige typer kontakter og ladestandarder. Tenker kapasitet/Spenning/strøm...

Alle (med ekstremt få unntak) hurtigladere har CCS/Combo-kabel. Du må bare velge den som passer til bilen din.

Det er bare å plugge inn, så funker det! :) Man betaler med RFID-kort eller SMS.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Et tips:

Det er bilen som styrer effekten når man hurtiglader. Ladingen går vesentlig langsommere når batteriet er nesten fullt (over 80%) eller når det er kaldt.

Derfor, det er bedre å lade flere ganger, enn å forsøke å lade til 100%.

Det er også bedre å hurtiglade når du har kjørt (og batteriet er varmt), enn å la bilen stå ute et par dager, og så kjøre rett til en hurtiglader.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: MAX på lørdag 03. desember 2016, klokken 12:41
Hva er Type2 i forhold til CCS ?

Type 2 brukes til normallading. Sånn fra 2,3 kW til 11 kW typisk. Og vekselstrøm.

CCS (som også kalles Combo) er en "kombinasjon" av Type 2-kontakten, med 2 ekstra pinner nederst, som brukes til hurtiglading. CCS er altså en stor versjon av Type 2, som brukes når man hurtiglader.

På e-GOLF er det et lite deksel man tar av de to nederste pinnene før man plugger inn CCS-kontakten.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: MAX på lørdag 03. desember 2016, klokken 13:21
Takk for flotte svar!  :)

Da er det bare å kjøre i vei og lade underveis på en 360Km tur... Wish me luck !

Kommer tilbake med erfaringer både med henhold til kjøreglede og ladeerfaring.

En annen ting: Hvordan betaler jeg på ladestasjonene?

Beklager at jeg er så grønn på området.  :o

Uten at jeg la merke til hvor du bor (annet enn at det var noe med Østlandet), så er det sannsynligvis ladere fra Fortum og/eller Grønn Kontakt som gjelder.

https://map.chargedrive.com/

http://gronnkontakt.no/ladestasjoner-i-norge

De har egne RFID-kort, eller Elbilforeningen har RFID-kort som gjelder for begge.

Dersom du ikke har tid til det, så kan du betale med SMS.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

EspenM3

Kjørte en runde t/r Molde-Kristiansund i dag bare for moro skyld. Drittvær med øsende regn og temp mellom 0 og +4 hele turen. Snittforbruk på 13,5. Noen av dagens elbiler som klarer bedre? Gom forøvrig imponerende nøyaktig. Startet med 199km/99%. Etter 155.5km viser den 42. Rest batteri 22%. Nullet ut både historikk og snittforbruk før start.

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

AppleKnocker

Sitat fra: EspenM3 på lørdag 03. desember 2016, klokken 19:08
Kjørte en runde t/r Molde-Kristiansund i dag bare for moro skyld. Drittvær med øsende regn og temp mellom 0 og +4 hele turen. Snittforbruk på 13,5. Noen av dagens elbiler som klarer bedre? Gom forøvrig imponerende nøyaktig. Startet med 199km/99%. Etter 155.5km viser den 42. Rest batteri 22%. Nullet ut både historikk og snittforbruk før start.
Ioniq går for å være den mest effektive elbilen p.t.
13.5 høres bra ut.
Når det er sagt, så er forbruk/rekkeviddemålinger omtrent som å måle lengden på strikk. Alt kommer an på hvordan du kjører, hvilke forhold det er osv.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

EspenM3

Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 03. desember 2016, klokken 19:32
Sitat fra: EspenM3 på lørdag 03. desember 2016, klokken 19:08
Kjørte en runde t/r Molde-Kristiansund i dag bare for moro skyld. Drittvær med øsende regn og temp mellom 0 og +4 hele turen. Snittforbruk på 13,5. Noen av dagens elbiler som klarer bedre? Gom forøvrig imponerende nøyaktig. Startet med 199km/99%. Etter 155.5km viser den 42. Rest batteri 22%. Nullet ut både historikk og snittforbruk før start.
Ioniq går for å være den mest effektive elbilen p.t.
13.5 høres bra ut.
Når det er sagt, så er forbruk/rekkeviddemålinger omtrent som å måle lengden på strikk. Alt kommer an på hvordan du kjører, hvilke forhold det er osv.
Ja, søkkvått hele veien. Kjørte med acc på 90% av turen sånn omtrent. Skulle nok ha greid lavere forbruk om jeg virkelig hadde gått inn for det.

Jorgen86

Her må du tenke på utetemperatur hva skjer med mobilen når den er kald? Jo den varer ikke lenge, det skvise 20 mil ut av en elbil med så "liten" kapasitet på batteriet er faktisk ganske imponerende, den greier 8 mil under nedc oppgitt rekkevidde på vinterstid den er det ingen annen elbil som slår, de har jo greid 35 mil i 25 pluss og 50 km/t og helt flatt, så kjørestil og temp er nok noen nøkkelord her, å nei ikke app kun forhåndsinnstillinger.
Første Elbil bestillt 26.09.16 Hyundai Ioniq polar white med teknikk og skinn, levert 15.11.16
Bosted Jevnaker, Pendler til Oslo.

knut.aulie

Sitat fra: Jorgen86 på søndag 04. desember 2016, klokken 08:04
......den greier 8 mil under nedc oppgitt rekkevidde på vinterstid den er det ingen annen elbil som slår........
Ehh det stemmer nok ikke.

Kjørte under temmelig like forhold 160 km på en lading med min Soul for en uke siden. Det er 5 mil under NEDC rekkevidde og var helt normal kjøring med motorvei og varme.
Ioniq er den mest effektive bilen akkurat nå, men den er ikke den eneste. BMW 94 ah er rett i hælene på den og nye kommer til !

Ioniq trenger i likhet med andre elbiler også en erfaren elbilsjåfør for å yte sitt beste, så det er veldig bra av en nybegynner å kjøre 18 mil rekkevidde nå

AppleKnocker

Sier du at Soul går 16 mil på motorvei om vinteren? Da har du kjørt sakte!

Jeg kjørte delvis samme strekning som MAX beskriver med en Soul om sommeren og optimale forhold. Da klarte den ca 13 mil i motorveishastighet. Det er vel også ganske spot on på hva EPA hwy rekkevidden er.

Du slår ikke EPA tall på vinterstid uten å redusere hastigheten kraftig.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

sven erik

Sitat fra: MAX på søndag 04. desember 2016, klokken 20:04
Ioniq innfridde bra! Jeg har ingen erfaringer med elbiler. Bilen var på utlån fra forhandler.

Kjørte E6 fra Lillestrøm til Nordseter/Sjusjøen og tilbake i dag.
- Normal kjøring. Fulgte hastigheten i trafikken. -1-4 grader ute og 20,5 grader inne i bilen. Litt varmeseter i starten. Jeg har rundet litt av på noen Km her og der, men dette blir veldig riktig allikevel.

Etapper:
- Hjemmeladet til maks 180Km.
1. Fra Lillestrøm til Rudshøgda. 130Km. 55Km batteri igjen.

- Hurtigladet til maks 180Km.
2. Fra Rudshøgda med stigning til Sjusjøen/Nordseter. 40Km. 120Km igjen på batteriet.

3. Sjusjøen/Nordseter mye nedover til Brumunddal. 50Km. 85Km igjen på batteriet.

- Hurtigladet til 145Km.
4. Brumunddal til Lillestrøm. 120Km. 30Km igjen på batteriet.

Super tur! Hilsen Hilde og Geir.

Det er noe dritt at bilen mangler app.
Kunne sikkert ha beskrevet bilen bra, men jeg har valgt å avstå fra dette i denne tråden.

syn  du ikke bruker prosent  det er mer komkret 
men jeg kjørte  her i  .6 mius  og varm bil  fikk da først 18,8 mil det hvar fra 100% til 3%  ladet så  til 86% kjørte  17,5 mil med alt på med 6% i gjenn  begge hvar med en fart på 90 og 100 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA