Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Foliering/rubberspray/lakkforsegling

Startet av PaulusA, onsdag 19. oktober 2016, klokken 21:08

« forrige - neste »

knut.aulie

#15
Det er to poeng med rekkevidde slik jeg ser det .
1. Er maks rekkevidde , som gir deg halve maksdistansen og tilbake. Dvs går Ioniq 140 km på vinteren har den 70 km maks for å kjøre hjem uten lading.
2. Er rekkevidde på 80%. Det er den distansen du har på langtur mellom hurtigladere. Igjen på vinter med maks 140 km , har du da 112 km mellom hurtigladere.

Er enig i tidligere synspunkter  om at en kan klare seg med både Leaf og Ioniq rekkevidde nå men det er ikke langt nok i praksis. Til og med Tesla 90 kWh sliter på langturer på vinter så vi er ikke på fossil standardnivå enda.


Sent from my iPhone using Tapatalk

nr1rayner

Jeg forventer ikke fossil-rekkevidde, som lett kan være 1.000km.
Men forventer man det kommer jo hybridene til sin rett.
Sånn sett er det jo ganske fornuftig med Ioniq hybrid, med 4-5 mil rekkevidde på el, det holder da vel stort sett til de fleste i det daglige.
Bare så synd at de avgiftsmessig havner temmelig likt med en vanlig fossil (samme årsavgift, samme pris i bom og ferger).
Problemet er bare at bensinen strengt tatt fortsatt er for billig til at man skal gidde å lade. Med 50 kr/liter hadde nok folk gått bananas etter slike biler, og kjørt mest mulig på el..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

EspenM3

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 06. september 2016, klokken 13:02
Jeg forventer ikke fossil-rekkevidde, som lett kan være 1.000km.
Men forventer man det kommer jo hybridene til sin rett.
Sånn sett er det jo ganske fornuftig med Ioniq hybrid, med 4-5 mil rekkevidde på el, det holder da vel stort sett til de fleste i det daglige.
Bare så synd at de avgiftsmessig havner temmelig likt med en vanlig fossil (samme årsavgift, samme pris i bom og ferger).
Problemet er bare at bensinen strengt tatt fortsatt er for billig til at man skal gidde å lade. Med 50 kr/liter hadde nok folk gått bananas etter slike biler, og kjørt mest mulig på el..

Eiere ax X5 plug-in og lignende, altså biler i millionklassen, vil kanskje ikke bry seg så hardt med ladingen nei. Men de som kjøper bil der pris kanskje er det viktigste kriteriet vil nok lade så ofte de kan. Altså potensielle kjøpere/eiere av Ioniq.

tutti

Sitat fra: EspenM3 på tirsdag 06. september 2016, klokken 13:58
Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 06. september 2016, klokken 13:02
Jeg forventer ikke fossil-rekkevidde, som lett kan være 1.000km.
Men forventer man det kommer jo hybridene til sin rett.
Sånn sett er det jo ganske fornuftig med Ioniq hybrid, med 4-5 mil rekkevidde på el, det holder da vel stort sett til de fleste i det daglige.
Bare så synd at de avgiftsmessig havner temmelig likt med en vanlig fossil (samme årsavgift, samme pris i bom og ferger).
Problemet er bare at bensinen strengt tatt fortsatt er for billig til at man skal gidde å lade. Med 50 kr/liter hadde nok folk gått bananas etter slike biler, og kjørt mest mulig på el..

Eiere ax X5 plug-in og lignende, altså biler i millionklassen, vil kanskje ikke bry seg så hardt med ladingen nei. Men de som kjøper bil der pris kanskje er det viktigste kriteriet vil nok lade så ofte de kan. Altså potensielle kjøpere/eiere av Ioniq.
Mange elbileiere er så late at de ikke engang gidder å lade på tur selv om det er ladeplikt. Alt bare for å få fordelen av gratis parkering nær en eller annen aktivitet. Vi som må lade må dermed leve med tomme batterier på tur noen ganger.

Egoisme og elbil-latskap lever dermed i beste velgående, uansett bil.

EspenM3

11,7kwt/100km med snitthastighet på 73km/t. Utetemperatur mellom 10 og 13 grader. Tørr vei. Strekningen var fra Ålesund til Molde.

DagfinnN

X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

knut.aulie

Regner jeg riktig hvis det blir 24 mil rekkevidde med 11,7 (28/11,7=2,3931)?


Sent from my iPhone using Tapatalk

EspenM3

Rekkevidde-GOM sto på 176 da jeg startet, etter 63Km sto den på 133. Glemte dessverre å sjekke batterikapasitetsprosent før og etter test

DagfinnN

#23
Sitat fra: knut.aulie på mandag 12. september 2016, klokken 12:12
Regner jeg riktig hvis det blir 24 mil rekkevidde med 11,7 (28/11,7=2,3931)?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er riktig under forutsetning av at det er 28 Kwt tilgjengelig. For Tesla så stemmer jo ikke dette. Tesla sin typical estimering er 1.89 kwt/mil i forbruk. Fulladet batteri gir 422 km estimert rekkeveidde. Regner man det baklengs, gir det en batterikapasitet på 79,4 kwt på min bil. Jeg har S85D som altså påstår at det er 85 kwt i batteriet. Så her ligger en sikkerhetsmargin/feilkilde på ca 5 kwt.
Tipper at ionic også har noe ekstra/feilmargin.
Kanskje EspenM3 har noe fakta å komme med her?
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

johnsalf

Flere steder står det at Ioniq har 28.8 tilgjengelig.

knut.aulie

Sitat fra: johnsalf på mandag 12. september 2016, klokken 20:26
Flere steder står det at Ioniq har 28.8 tilgjengelig.
Da er det kanskje samme batteriet som sitter i Soul, 30,5 kWh bare med litt mindre margin (Soul har 27 tilgjengelig)


Sent from my iPhone using Tapatalk

moby666

Soul har 27 kwh brutto, men veldig liten margin i topp og bunn så den har nesten 26 kwh netto, hvis du tør å kjøre den mot 0%
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

knut.aulie

Sitat fra: moby666 på mandag 12. september 2016, klokken 21:14
Soul har 27 kwh brutto, men veldig liten margin i topp og bunn så den har nesten 26 kwh netto, hvis du tør å kjøre den mot 0%
Tull og tøys!

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kia_Soul_EV

"Battery30.5 kW·h lithium-ion polymer battery, 27 kW·h usable"


Sent from my iPhone using Tapatalk

moby666

Vis meg et offisielt sted der det står at batteriet på soul er 30.5 kwh :) Wikipedia er tull og tøys, skrevet av hvem som helst.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

knut.aulie

Sitat fra: moby666 på mandag 12. september 2016, klokken 22:13
Vis meg et offisielt sted der det står at batteriet på soul er 30.5 kwh :) Wikipedia er tull og tøys, skrevet av hvem som helst.
Hvor er din kilde [emoji851]? Jeg har hvertfall en kilde ......


Sent from my iPhone using Tapatalk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA