Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Foliering/rubberspray/lakkforsegling

Startet av PaulusA, onsdag 19. oktober 2016, klokken 21:08

« forrige - neste »

HPSE

Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

moby666

Kilder: Kia.no, kia.com, sk innovation og egene erfaringer med kia soul ved hjemmelading og hurtiglading.

Har enda ikke sett noen sted at batteriet til Soul er større enn 27 kwh, desverre



Sitat fra: knut.aulie på mandag 12. september 2016, klokken 23:07
Sitat fra: moby666 på mandag 12. september 2016, klokken 22:13
Vis meg et offisielt sted der det står at batteriet på soul er 30.5 kwh :) Wikipedia er tull og tøys, skrevet av hvem som helst.
Hvor er din kilde [emoji851]? Jeg har hvertfall en kilde ......


Sent from my iPhone using Tapatalk
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

moby666

I følge kia er batteri pakken i Soul på 27 kwh. Da må vi forholde oss til det. Hvis batteripakken hadde vært større hadde de nok kommunisert dette, de har nok en PR avdeling.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

moby666

Det er ingen som har målt høyere kapasitet i batteriet enn 27 kwh, noen bare antar at det må være høyere pga man klarer å fylle opp batteriet ganske nærme 27 kwh. Jeg tror at Kia tillater høyere utnyttelse av batteriet siden de bruker en annen batterikjerne og vi vil etterhvert se om det var lurt eller dumt :) 
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

EspenM3

Sitat fra: moby666 på tirsdag 13. september 2016, klokken 09:14
Det er ingen som har målt høyere kapasitet i batteriet enn 27 kwh, noen bare antar at det må være høyere pga man klarer å fylle opp batteriet ganske nærme 27 kwh. Jeg tror at Kia tillater høyere utnyttelse av batteriet siden de bruker en annen batterikjerne og vi vil etterhvert se om det var lurt eller dumt :)

Og Hyundai sier (mellom linjene) at Ioniq skal ha enda høyere utnyttelse enn Soul  :)

johnsalf

Kan det da være 28.8 brutto og 28.0 tilgjengelig?
- Tiden viser om det var lurt? De har ihvertfall tro på batteriet sitt selv, med markedets beste garanti.

EspenM3

Snakket med sjåfør som kjørte bilen fra Molde til Stjørdal i går kveld. Temp mellom 12 og 16 grader samt relativt kraftig regnvær hele veien og dermed klima på, viskere på, hovedlys på osv.. Snittforbruk på 1,3.
Skal tillegges at sjåfør aldri har kjørt el-bil før.

Crown

Sitat fra: EspenM3 på torsdag 15. september 2016, klokken 10:53
Snakket med sjåfør som kjørte bilen fra Molde til Stjørdal i går kveld. Temp mellom 12 og 16 grader samt relativt kraftig regnvær hele veien og dermed klima på, viskere på, hovedlys på osv.. Snittforbruk på 1,3.
Skal tillegges at sjåfør aldri har kjørt el-bil før.

Masse vann i veibanen er jo elbilens verste fiende nest etter slaps, med tanke på rekkevidde. Så det synes jeg var veldig bra, det er jo det samme som Leafen vår bruker på tørr veibane til daglig.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

Elmo

Sitat fra: EspenM3 på torsdag 15. september 2016, klokken 10:53
Snakket med sjåfør som kjørte bilen fra Molde til Stjørdal i går kveld. Temp mellom 12 og 16 grader samt relativt kraftig regnvær hele veien og dermed klima på, viskere på, hovedlys på osv.. Snittforbruk på 1,3.
Skal tillegges at sjåfør aldri har kjørt el-bil før.

Med det to ulempene (drittvær og "fossilsjåfør") vil jeg si at 1,3 i snitt er MEGET imponerende lite.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

ProsjektX

Sitat fra: johnsalf på tirsdag 13. september 2016, klokken 12:46
Kan det da være 28.8 brutto og 28.0 tilgjengelig?
- Tiden viser om det var lurt? De har ihvertfall tro på batteriet sitt selv, med markedets beste garanti.
Jeg spurte om dette hos en forhandler og slik jeg skjønte svaret utløses garantien ved kapasitet under 60%, hvilket er ganske dårlig. Er ikke Nissan sin 70%? Så spørs hvor mye garantien er verdt..(?)
2019 Kia eNiro
2019 Hyundai Kona. Solgt
2017 Hyundai Ioniq. Solgt

Amoss

Sitat fra: ProsjektX på mandag 19. september 2016, klokken 17:42
Jeg spurte om dette hos en forhandler og slik jeg skjønte svaret utløses garantien ved kapasitet under 60%, hvilket er ganske dårlig. Er ikke Nissan sin 70%? Så spørs hvor mye garantien er verdt..(?)

Når man tester/oppgir "levetid" for batterier så er det høyst normalt å regne levetiden på batteriet som den tiden/det antall lade-sykluser batteriet klarer mens kapasiteten fortsatt er høyere enn 70%. Så med en restkapasitet <70% regnes normalt batteriet som "dødt" (selv om man fortsatt klarer å bruke det en stund til). Så om noen leverandør prøver seg med å nekte garanti når restkapasiteten har kommet under 70% i garantiperioden har de i utgangspunktet en dårlig sak dersom de ikke har spesifisert dette i garanti-dokumentet.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

ProsjektX

Jo, enig i det med 70%. Det er typisk "end-of-life" som batteriprodusenter oppgir for f.eks li-ion, eller NiMH. For blybatterier er det typisk 80%. Derfor ble jeg ganske overrasket over tilbakemelding
2019 Kia eNiro
2019 Hyundai Kona. Solgt
2017 Hyundai Ioniq. Solgt

Gizmo

Sitat fra: johnsalf på tirsdag 13. september 2016, klokken 12:46
Kan det da være 28.8 brutto og 28.0 tilgjengelig?
- Tiden viser om det var lurt? De har ihvertfall tro på batteriet sitt selv, med markedets beste garanti.

Elbil.no sier at bekreftet nettokapsitet er 25,5 kWh...Det gjør nesten vondt i magen å lese det tallet. Men får håpe at vi som har bestilt bilen får mulighet til å oppgradere batteriene om 1-2 år når alle produsentene skal begynne å levere neste generasjon. (Tviler egentlig).

http://elbil.no/elbil/hyundai-ioniq-electric/
2016-11-04 Hyundai Ioniq
2011-11-18 Nissan Leaf

Inop

Det står vel i den artikkelen at det "Bekreftes endelig". Med andre ord at det ikke er bekreftet enda :)
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

Gizmo

Jeg tenkte feil - valgte å lese det som at det "endelig er blitt bekreftet". Men ser det er en rar formulering.
2016-11-04 Hyundai Ioniq
2011-11-18 Nissan Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA