Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: X60D!

Startet av rmrsr, mandag 17. oktober 2016, klokken 09:39

« forrige - neste »

Snart-i3

#105
Orginalpære = for dårlig lys.
Lyssterke halogenpærer (dvs lovlig) = godkjent lys.
Bruker nå 55W xenon (ikke godkjente pærer). Måtte justere lyset høyere for å unngå blending fordi asfalten ble for mye lyst opp rett foran bilen. Meget godt fornøyd med lyset, bruker litt for lang tid føre lysstyrken kommer for fullt, spesielt fra kald pære. Fjernlyset til i3 er plassert litt for lavt på bilen.
LED som er vist på videoen lyser kun bredere og ikke langt nok, greit for byer. Jeg bor på landet.
2013 i3 med 94Ah. Orange og komplett utstyrt.
2002 A6, 2003 A8, 2008 E93 Alle nesten komplett utstyrt.

Kanutten

Sitat fra: Snart-i3 på lørdag 29. oktober 2016, klokken 12:30
...Bruker nå 55W xenon (ikke godkjente pærer). Måtte justere lyset høyere for å unngå blending fordi asfalten ble for mye lyst opp rett foran bilen...

Dette er noe av det jeg irriterer meg aller mest over i trafikken. Lys som er justert opp slik at de lyser opp hele kupeen i bilen foran - VELDIG irriterende å ligge foran slike i kø om kvelden.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Orbit

Sitat fra: Kanutten på lørdag 29. oktober 2016, klokken 12:47
Sitat fra: Snart-i3 på lørdag 29. oktober 2016, klokken 12:30
...Bruker nå 55W xenon (ikke godkjente pærer). Måtte justere lyset høyere for å unngå blending fordi asfalten ble for mye lyst opp rett foran bilen...

Dette er noe av det jeg irriterer meg aller mest over i trafikken. Lys som er justert opp slik at de lyser opp hele kupeen i bilen foran - VELDIG irriterende å ligge foran slike i kø om kvelden.

Dette er høydejustering av fjernlys. Forhåpentligvis er det ingen som kjører i kø med dem på.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Kanutten

Sitat fra: Orbit på lørdag 29. oktober 2016, klokken 13:30
Dette er høydejustering av fjernlys. Forhåpentligvis er det ingen som kjører i kø med dem på.

Ah, ok. Jeg snakker selvsagt om for høye nærlys (som det finnes veldig, veldig mange av).
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Beckern

Sitat fra: RAS på fredag 28. oktober 2016, klokken 08:24
Sitat fra: Beckern på torsdag 27. oktober 2016, klokken 20:42
Sitat fra: RAS på torsdag 27. oktober 2016, klokken 08:17
Problemet med LED er at de ikke er kraftig nok (foreløpig), de lyser godt på kort avstand som du også ser på videoen over, men har ikke kraften som trengs til å få kastet lyset. Har selv prøvd ut forskjellige LED pærer og konklusjon er at gode LED fjernlys pærer er greit nok, men ikke mere enn det. Liker fargen bedre enn halogen, men mere lys er det ikke.
Ofte om du måler ebay pærer, er de langt svakere enn det som er oppgitt i produktbeskrivelsen.
Driver med salg av bilbelysning og skal prøvemontere en ny type xenonkit med hurtigstart og 55watt på vår bil. Kommer med tilbakemelding når det er gjort.

Med respekt å melde har ikke lys en slik egenskap at det lyser godt nære men ikke har "kraft" til å sende lenger frem. Det som kan skje er at plasseringen av lyskilden på pæra er feil plassert slik at lyset ikke får det fokus det skal. Det kan gi en annen spredning på lyset enn originalt tilsiktet.

Du skjønner selvfølgelig hva jeg mener, lyset har ikke den egenskapen. Mengden lys fra en lyskilde har stor betydning for hvor langt/bredt den kan lyse. Uansett utforming av reflektor. Det har med lysmengde å gjøre. Har du for svak pære satt korrekt inn i en reflektor, sånn som den i3 vil lyset oppleves bare rett foran bilen, altså du mangler lengde. Dette er pga av reflektoren er konstruert for å lyse opp ett felt foran bilen og langt fremover.
OK, men det stemmer jo ikke, at det er et generelt problem for  LED altså. På tross av overdrevent skryt med 4-6000 lumen pr pære og 55W forbruk så leverer en haug med LED pærer i dag på nivå med xenon og langt over hva Halogen gjør.
Jeg har forsøkt med xenon 35W (altså std wattstyrke for xenon) og var veldig lite fornøyd, både med lysmengde, lysbilde og hurtighet. Med nåværende LED er jeg veldig fornøyd og jeg har noen andre, passivt kjølte LEDs til MCn som jeg er enda mer fornøyd med. Ikke minst gir de helt rett lysbilde på H4 nærlys og igjen på høyde med moderne lys.

Meldola

Kjører hovedsakelig motorvei 12 mil tur/retur jobb i 100-120 og etter min mening oppfattes den som litt "vinglete". ser at senkesett kan gjøre den mer stabil. Hvordan er reglene rundt dette? må man søke biltilsynet eller er det ok så lenge man holder seg innenfor gitte parametre?
Audi e-tron 55 2019
BMW i3 60Ah 2016 BEV

RodeoKlovn

Sitat fra: Meldola på mandag 19. desember 2016, klokken 14:12
Kjører hovedsakelig motorvei 12 mil tur/retur jobb i 100-120 og etter min mening oppfattes den som litt "vinglete". ser at senkesett kan gjøre den mer stabil. Hvordan er reglene rundt dette? må man søke biltilsynet eller er det ok så lenge man holder seg innenfor gitte parametre?

Senking skal skrives inn i vognkortet. Du trenger TUV-papirer på senkesettet (fjærene i dette tilfellet) samt dokumentasjon på gjennomført hjulstillingskontroll hvor alle hjulene "må" være innenfor de og de tallene. Deretter må du vise bilen hos statens vegvesen for godkjennelse.
BMW i3 Fluid Black

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA