Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: X60D!

Startet av rmrsr, mandag 17. oktober 2016, klokken 09:39

« forrige - neste »

KnutOL

Er det ikke slik at BMW i3 kan seile også, men at det gjøres ved å ikke slippe gasspedalen helt?

Jeg har forstått det slik når den hvite "tangenten"/firkanten plasserer seg i midten på speedometeret så er dette det sammen som å seile? Høres kanskje enklere å skifte mellom B og D modus, men jeg tror at løsningen i i3 er genial og tilbyr dynamisk bremsemodus med at man kan modulere bremsekraften direkte på gasspedalen istedenfor å måtte skifte til faste trinn ved hjelp av B/D knott. Jeg tror det er noe man kan bli vant til, men krever noe tilvenning.

Klykken

Jo, det er nettopp slik. Så i stedet for å bytte moduser, og evt glemme at bilen seiler når du slipper pedalen, er BMWs metodikk 100% forutsigbar og enkel. Men folk er forskjellig og med forskjellige preferanser, så det passer nok ikke alle.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Orbit

#62
Sitat fra: KnutOL på mandag 12. september 2016, klokken 11:41
Er det ikke slik at BMW i3 kan seile også, men at det gjøres ved å ikke slippe gasspedalen helt?

Jeg har forstått det slik når den hvite "tangenten"/firkanten plasserer seg i midten på speedometeret så er dette det sammen som å seile? Høres kanskje enklere å skifte mellom B og D modus, men jeg tror at løsningen i i3 er genial og tilbyr dynamisk bremsemodus med at man kan modulere bremsekraften direkte på gasspedalen istedenfor å måtte skifte til faste trinn ved hjelp av B/D knott. Jeg tror det er noe man kan bli vant til, men krever noe tilvenning.

i3 har ingen clutch. "Seiling" vil fungere slik du beskriver, men motoren er koblet inn. Jeg vet ikke om andre elbiler faktisk kobler ut elmotoren, men jeg ville uansett ansett det som en dårlig løsning. Det koster lite energi å holde motoren i rotasjon (siden det er en ren rotasjonsmotor, i motsetning til [de fleste] forbrenningsmotorer). Det blir heller ikke noen forsinkelse for først å spinne opp motoren i riktig turtall når hastigheten skal justeres med pådrag eller regenerering. Dersom seilingen medfører at farten øker (nedoverbakke), vil motoren konvertere en del av denne energien til økt rotasjonshastighet, som nok er vel så effektivt som elektrisk regenerering.

Det er nok to ting som gjør at mange tror seiling er dårlig (til og med ikke-fungerende) på i3:

  • De har en [falsk] illusjon om at det er kostbart å holde motoren gående på konstant turtall. På i3 er det opplagt at motoren er med rundt hele tiden, mens andre modeller nok gjør dette mindre tydelig
  • Modulasjon av pådrag/regenerering under seiling krever et litt annet tankesett enn tradisjonelle biler

Er det snakk om å slippe å ligge på gassen for å følge trafikk, eller holde jevn fart, er kjørecomputeren der med ett trykk - like enkelt som B/D på girspak. Det er synd at dette er ekstrautstyr på i3.

Manuelt er det nok noe tilvenning som du sier (jeg har selv kun minimal tid bak rattet i i3), men løsningen gir langt bedre muligheter for å tilpasse situasjonen (i de tilfellene hodet kan gjøre en bedre jobb enn kjørecomputeren). Det er jo tross alt en BMW, så det hjelper nok litt å være generelt glad i kjøreteknikk :)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

moonbuggy

Jeg tror nok BMW's tilnærming både er mer dynamisk og energiøkonomisk. Man får en sømløs overgang mellom pådrag, rulling og regenering, som sparer energi når man har "lært seg det". Man ruller der det er hensiktsmessig, trenger man aldri så lite nedbremsning, regenereres lett eller mer alt ettersom, mykt og behagelig nettopp p.g.a sømløs overgang....

Rollep

Sitat fra: moonbuggy på mandag 12. september 2016, klokken 13:14
Jeg tror nok BMW's tilnærming både er mer dynamisk og energiøkonomisk. Man får en sømløs overgang mellom pådrag, rulling og regenering, som sparer energi når man har "lært seg det". Man ruller der det er hensiktsmessig, trenger man aldri så lite nedbremsning, regenereres lett eller mer alt ettersom, mykt og behagelig nettopp p.g.a sømløs overgang....
Nå har jeg ikke fått min bil ennå, kun kjørt i3 ca. en time, men jeg er rimelig sikker på at alle med litt erfaring og ikke minst interesse for bilkjøring enkelt vil lære seg måten i3 fungerer på. Det å styre det hele med en følsom høyrefot blir etterhvert mye enklere og ikke minst morsommere enn å trykke på knapper i hytt å vær for å skifte modus  ;D
2020 Porsche Taycan Turbo
2017 BMW i3

john

Sitat fra: Rollep på mandag 12. september 2016, klokken 13:59
Nå har jeg ikke fått min bil ennå, kun kjørt i3 ca. en time, men jeg er rimelig sikker på at alle med litt erfaring og ikke minst interesse for bilkjøring enkelt vil lære seg måten i3 fungerer på. Det å styre det hele med en følsom høyrefot blir etterhvert mye enklere og ikke minst morsommere enn å trykke på knapper i hytt å vær for å skifte modus  ;D
Korrekt.

Og som nevnt over her, at man sparer på seiling er en illusjon ettersom drivverket er med rundt hele tiden uansett. Selv når "girvelgeren" står i N.

Jeg har hatt funksjonen på et par diesel BMWer før, hvor de rett og slett (i EcoPro) frikopler motoren og lar den gå ned til tomgangsturtall, og bilen ruller fritt.
I lange nedoverbakker på motorvei etc tar man stort sett igjen bilene foran og må gå på bremsen, så det gjorde bare bilen litt mindre forutsigbar. På dieselbilen sparer man jo endel på det da man slipper å dra motoren rundt på høyt turtall, og man uansett ikke kan regenerere noe av betydning.

På i3 tror jeg det bare er en treningssak å få til å kjøre så fort man vil dit man skal :-)


MrBeery

Jeg er enig med begge parter som er uenige her :P

Ja, det hadde i grunn ikke gjort noe om BMW hadde et "D" og "B" valg slik som på e-Golf. Men for min del så kjører jeg alltid i "B" på e-Golfen. Dette gjør at de få gangene jeg glemmer å sette den i "B" har vært i ferd med å trille inn i biler foran meg.

Etter å ha kjørt en del elbil så mener jeg at en av de beste fordelene er at man kan kjøre med en pedal, stort sett hele tiden. Dette er iallfall ikke noe jeg vil gå tilbake på. 

elektrolux

For meg virker det som det eksisterer ekte uvitenhet om Autoseiling og ikke bare motvilje mot noe ukjent.

Autoseiling ble valgt som terminologi for å skille det fra seiling som alle biler kan. ( Også bensin og diesel ) ved å holde fartspedalen i en neutral stilling. Forskjellen med Autoseiling er at en slipper å holde fartspedalen i en slik stilling. Pådraget i D modus går mot null, men aldri negativt mot ufrivillig regenerering. Dette er en fritt valgbar  modus på VW og Mercedes, og Think Classic, og Volvo C30 og BMW eVolution scootere.

Velger en å bruke B modus oppfører alle disse kjøretøyene seg mer eller mindre som i3 og en kan velge hvor mye en slipper fartspedalen og dermed hvor mye regenerering en får. i3 har litt kraftigere regenerering enn f.eks VW, og vistnok også mulighet for full stopp?

B modus er suverent i tett trafikk, og under engasjert/aktiv kjøring, mens D modus er flott på åpen landevei og mer avslappet kjøring.

Derfor ville dette vært den første modifikasjonen jeg ville valgt på en i3. Andre modifikasjonen ville vært en REX ( Range Extender ) i form av et booster batteri plassert i tomrommet der ICE motoren på den originale REX modellen står 

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Klykken

De fleste bruker vel CC på lengre turer og åpen landevei.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

turfsurf

Når CC virker så gjør man det, helt til den har koblet ut ti ganger den siste timen, eller nekter å slå seg på igjen [emoji13]. Men Autoseiling, jeg har ikke problemer med å forstå hva elektrolux mener, jeg er bare ikke enig. Hva om du bommer når du slipper pedalen, og må redusere farten litt? Med Autoseiling må man da enten flippe en bryter eller tråkke på bremsen, med i3 er det bare å lette litt på trykket. Mye mere sømløst.


--
turfsurf
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

elektrolux

Om en bommer og må bremse går energien først og fremst tilbake til batteriet i form av regenerering. Bremser en hardere enn de kilo wattene bilen kan regenerere mister en energien til oppvarming av bremseskivene, men en lærer til neste gang. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

bromm

Sitat fra: elektrolux på mandag 12. september 2016, klokken 18:42
i3 har litt kraftigere regenerering enn f.eks VW, og vistnok også mulighet for full stopp?
Unnskyld elektrolux, men er det faktisk sant at du har prøvekjørt i3 i det heletatt ??? Eller, for å si det på en annen måte: hvorfor i all verden brukte du bremsepedalen for å stoppe bilen da du prøvekjørte ???

john

For meg blir denne diskusjonen akkurat som diskusjonen mellom forkjempere for manuell/automatisk gir.
Noen henger igjen i fortiden og vil "clutche selv", andre synes det er helt greit med automatikk.

vi må respektere de som synes det er litt vanskelig når verden går fort fremover  :P

bjorngb

Liten digresjon. Opel mener at Ampera-E går 5% lenger med innstilling for max regen som i3 har...
i3 Fully Charged Protonic Blue - signert 2016-06-20

Ferry

Fint med valget da. Så kan elektrolux seile når han ønsker, og bruke kraftig regen når han trenger maks rekkevidde  ;) :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA