Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla aksjer

Startet av joule, torsdag 06. oktober 2016, klokken 18:11

« forrige - neste »

joule

Har nå kjørt min e-NV200 over 4000km siden jeg kjøpte den i midten av juni. Etter å ha brukt den både på lokal- og langkjøring må jeg si at jeg er meget fornøyd  :).

I går fikk den sin "ilddåp" med tanke på rekkevidde.
Iht Google maps skulle det være 55,3km en vei dit vi skulle.... Vi var 2 personer i bilen, og i teorien burde det holde.
Turen startet hjemmefra med fulladet batteri, og vi kom hjem igjen med gjenstående kjørerekkevidde (i dashbordet) på "---" km og "---" % gjenstående batteri  ::). Carwings-appen på telefonen indikerte at estimert kjørerekkevidde var 6km.

Når jeg ser på kjørehistorikken, så hadde vi kjørt 110,5km med et totalt forbruk på 18,3 kWh (16,5 kWh/100km).
Med tanke på at batteripakken er 24kWh, burde det være igjen 5,7 kWh "på tanken". Om det forutsettes samme forbruk på videre kjøring, burde dette gitt meg hele 28,9km ekstra rekkevidde.

Er det noen som vet om restkapasiteten på 5,7kWh er tilgjengelig? Jeg vet at Li-ion batterier aldri skal lades helt ut, men det virker rart dersom bortimot 24% av energien i batteripakken ikke kan benyttes....

leafnor

24kW er brutto energimengde batteriet er spesifisert på.
Netto maksimalt ladet er 22,48kWt ref http://www.electricvehiclewiki.com/Glossary

Så vet man (Ut fra LeafSpy http://www.electricvehiclewiki.com/Leaf_Spy_Pro, an applikasjon for å lese batteriet) at det lavetse praktiske du kommer før fullstendig stopp er 0,4 kWt.
Det betyr da at du har 22,1 kWt tilgjengelig netto.

De 6 km du hadde igjen på app, med forbruk 1,65 skulle bety 1 kWt til stopp. 18,3 + 1,0 = 19,3 kWt.
Da er det 2,8 kWt det ikke er gjort rede for.
I hovedsak er det energi som er tapt som varme i fra indre motstand i batteriet (Batteriet er varmere etter 11 mil enn fra start), og andre indre tap som finnes før energi når motor.
Når du kommer til vinteren vil du se at du kanskje kommer deg maks 8 mil på et rapportert forbruk 1,65. Det er i all hovedsak som følge av at et enda kaldere batteri har enda større motstand, og dermed større tap.

Leaf 2012/Aug 160.000 km

joule

Mange takk for god og informativ forklaring, Leafnor :-)

19quiz76

Sitat fra: joule på mandag 15. august 2016, klokken 14:46

I går fikk den sin "ilddåp" med tanke på rekkevidde.
Iht Google maps skulle det være 55,3km en vei dit vi skulle....

Når jeg ser på kjørehistorikken, så hadde vi kjørt 110,5km med et totalt forbruk på 18,3 kWh (16,5 kWh/100km).


Kan jeg spørre hva slags forhold turen ble gjennomført under?
Temperatur, hastigheter (motorveikjøring?), topografi etc.?
Vurderer å skaffe en selv, vil bare vite litt hva jeg går til :)


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA