Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Momsfritak til 2020

Startet av wesbrown, torsdag 06. oktober 2016, klokken 14:42

« forrige - neste »

wesbrown

Hei

Jeg bor i Asker og vurderer å gå til anskaffelse av en rimelig brukt iOn/C-Zero/Miev. Ser flere ute på finn.no, 2011-2012-modeller, som ligger ute til 60-90 000 NOK, med km-stand fra 5-90 000km.

For disse bilene, er det stor forskjell i forventet levetid? Er det verdt lappene å legge på 10-20 000 for en bil med 20 000km kontra 60-70 000km for eksempel?

Er det andre fallgruver?

Thank you!

Vollis47

Personlig ville jeg nok valgt den dyrere bilen med lav km-stand. Men hva som er riktig, er vanskeligere å si. Uansett tror jeg du blir godt fornøyd. En eldre bil har kanskje ikke varmepumpe.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

wesbrown

Takk for svar!

Hva forventer folk av batterienes levetid i disse bilene? Hvor mange år regner dere med å kunne kjøre før batteriet har gjort sitt? Og hva vil eventuelt være kostnaden av nytt batteri.

På papiret ser jeg at lån+forsikring ikke vil være så forferdelig mye høyere i månedskostnad enn månedskortet med for sone 1 og 2V med ruter/nsb... Men så var det service og reparasjoner og slikt...

Betenkeligheter?

kaiat

Ville foretrukket en sen 2012-modell eller nyere da disse bruker LEV50N-celler som er forbedret fra LEV50-cellene som ble brukt i de tidlige bilene. For i-Miev skal du da også kunne forvarme bilen via fjernkontroll. Dette er ganske driftssikre biler, men det er klart at ting kan skje - som med alle biler.

Batteriet varer trolig en stund. 2015-modellene fikk 8 års garanti på batteriet, i USA mener jeg at det ble 10 år etterhvert. Så produsenten kjenner seg tydeligvis trygg på holdbarheten. Det vil neppe lønne seg å spandere helt nytt batteri på en eldre bil utenfor garanti, men det går an å bytte enkeltceller eller få tak i en brukt, men fungerende batteripakke. Brukte batteripakker har vel ligget på rundt 15-20 000 tror jeg?

automat

Det ble byttet batteritype i slutten av 2012. Så 2013-mod og nyere vil etter all sannsynlighet ha bedre levetid på batteriet.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

sylwester

Jeg har hørt om trillinger med 97% kapasitet ved 100tusenservice så hvor viktig er egentlig lav km? Jeg vil anta at jevn bruk over tid er viktigst med en elbil og at eventuell utlading er det farligste og som i tillegg vil påvirke garantien.

Jeg ville kjøpt en bil som fremdeles var innenfor garanti og hvor batteriet ikke har blitt mishandlet. Ville holdt meg unna veldig lav km og veldig høy og foretrukket nyere modell.

Er det noen måte å se kapasitetstap på disse slik som f.eks. Leaf?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

wesbrown

Takk for svar!

Jeg har funnet en iOn som har gått 89.000, men som har hatt battertest med 100% som resultat. Ligger ute til 75.000 NOK.

Det virker billig?

TB

Sitat fra: wesbrown på mandag 15. august 2016, klokken 23:51
Takk for svar!
Jeg har funnet en iOn som har gått 89.000, men som har hatt battertest med 100% som resultat. Ligger ute til 75.000 NOK.
Det virker billig?
Er bilen kjøpt av Norsk Peugeot forhandler har den 5 år/100 000 km garanti. Dvs 11 000 km garanti igjen, så lenge bilen er mindre enn 5 år. Er den importert har den mindre garanti. Fordel å avklare dette før kjøp...

Om 75 000 er rett pris ... tja? Status på dekk, bremser osv. vil og være viktige moment. Nye dekk, klosser og skiver kostar jo litt.

Den offisielle batteritesten på iOn/C-Zero/Miev gir alltid ok/ 100% så lenge som det ikkje blir oppdaga noko feil. Det som faktisk vil vise nivået på batteriet er Ah tallet. Dette kan bli lest ut av forhandler, eller av smart telefon app caniOn, eller EvBatMon for iMiEV/C-Zéro/iOn. Kva dette tallet betyr i praktisk bruk er vel ikkje heilt avklart...

Sitat fra: Vollis47 på mandag 15. august 2016, klokken 10:58
... En eldre bil har kanskje ikke varmepumpe.
Med unntak av ein spesiell utgåve av C-Zero, som ikkje er seldt ny i Norge har alle trilling varmepumpe i funksjon av AC - for kjøling. Ingen trilling har varmepumpe for varme - her er det elektrisk varme henta frå batteri på alle.

Enkelte har ettermontert diesel varmer, der Eberspächer har laga eit kit som er godkjent av Mitsubishi. Denne kostar 25-30" ferdig montert og vil auke rekkevidden og komforten på bilen vinterstid pga. all energien i batteriet kan gå til framdrift - fossilbrenneren står for varmen. Har ikkje erfaring med dette sjølv, men det er rapportert om opp mot 100 km vinterstid - som er svært bra. Praktisk rekkevidde vinterstid er ellers 60-80 km - avhengig av føre og temp i kupe.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

kaiat

Sitat fra: wesbrown på mandag 15. august 2016, klokken 23:51
Takk for svar!

Jeg har funnet en iOn som har gått 89.000, men som har hatt battertest med 100% som resultat. Ligger ute til 75.000 NOK.

Det virker billig?

Hvis det er denne http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=71425829 du har sett på, kan det nevnes at den tydeligvis har stått en stund. På bildene er det snø og is, og så dårlig har da ikke sommeren vært... Kanskje du kan få prutet litt på prisen?

Den er forsåvidt ikke bruktimportert ser det ut til og er EU-godkjent i juli, da med en km.stand på nesten 91.000.

tomrh

#9
Ut fra alder, kjørelengde og egen+andres målinger anslår jeg ca. 15% kapasitetstap på denne. Det betyr ikke at rekkevidden er kortere, men at bufferkapasitet i batteriet er oppbrukt (batteri på 40-41 Ah i stedet for 48 Ah som ny).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Erundhaug

Så en batteritest som gir 96,5% betyr at det er noe i veien med batteriet?

TB

Sitat fra: Erundhaug på lørdag 08. oktober 2016, klokken 21:36
Så en batteritest som gir 96,5% betyr at det er noe i veien med batteriet?
Test som forhandler utfører vil normalt sett berre være "ok" - eller "feil er oppdaga".

Men, forhandler kan og lese ut Ah tallet. Dette kan bli lest ut med smart telefon app caniOn, eller EvBatMon for iMiEV/C-Zéro/iOn. Dette tallet ligg normalt på 40-41 Ah, der 48 Ah er verdien som ny.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Erundhaug

Takk for svar. Vurderer kjøp av elbil, og prøver å sette meg inn i dette.

Det ligger feks en bil ute nå med diagnoserapport, uten at den sier meg så mye. Det var der tallet 96,5% dukka opp. Kan noen "oversette" hva en slik rapport egentlig sier:

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=76979937

elektrolux

Å måle batterikapasiteten i Ahr er ikke ideelt. Ahr kan holde seg relativt konstant, mens utladespenningen synker. Dermed får en redusert kWt uten at Ahr tallet viser det.

Beste måte å måle kWt tallet er å kjøre bilen tom og måle hvor mye kWt som går inn. Gang tallet med 0,95 for aktuell kapasitet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

TB

Sitat fra: Erundhaug på søndag 09. oktober 2016, klokken 17:39
Takk for svar. Vurderer kjøp av elbil, og prøver å sette meg inn i dette.

Det ligger feks en bil ute nå med diagnoserapport, uten at den sier meg så mye. Det var der tallet 96,5% dukka opp. Kan noen "oversette" hva en slik rapport egentlig sier:

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=76979937
Det er nok mykje forvirring rundt dette tema. "State of charge" er ingen bevis på at batteri er bra. Dette er det aktuelle ladenivå på batteri på det tidspunkt testen vart utført. Dvs, dette tall har liten verdi for kjøper. Tallet 35,9 Ah har ein viss verdi, der batteri er 48 Ah som nytt - som er ca 75% - dvs. ikkje spesielt bra... Men, Ah tallet er ikkje heilt til å stole på.

Som Elektrolux skriv er det beste å ta ein praktisk test.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA