Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Chek af ladar

Startet av drinden, søndag 02. oktober 2016, klokken 08:51

« forrige - neste »

drinden

Hei

Hadde en uheldig episode på årest sommerferie.
Vi hadde parkert bilen utenfor hotell i Paris. Sola stekte og det var pluss 30 grader.
Bilen var tømt for bagasje. Skulle bare hente noen småting som lå inne i bilen.
Det var da det skjedde. Min 10 år gamle sønn går inn i baksete. Sitter på kne i sete, lener seg inn over barnestol(til min datter) i midten for å hente noen ting. Når han retter seg opp slår han bakhodet i panoramataket.
Jeg stod utenfor bilen og hørte knekket.
En stor rose midt på taket over baksete.
Den strekker seg 10-15cm i begge retninger ut i fra senter.

Burde ikke taket tåle at en 10-åring dunker bakhode opp i taket?
Jeg mener at dette helt klart burde være innenfor toleransegrenses til et tak. Det er jo fort gjort å komme borti taket med så liten kraft som guttungen traff taket med.

Tesla vil ikke dekke denne skaden.

Er det noen andre som opplevd lignende?

tho

Høres drøyt ut ja. Det sprakk helt sikkert pga. spenninger i glasset som ble ekstra store når det ble varmt. Men forstår Tesla på dette også, siden det er en glassskade som forsikringsselskapene tar uten store utgiften.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Muffinman

Med mindre smellen var så kraftig at 10-åringen ble skadet skal ikke slik glass gi etter. Må ha vært en produksjonsfeil, hvis ikke er kvaliteten elendig. Når Tesla ikke vil dekke det anser de det ikke som en produksjonsfeil. Da er det alternativ 2 igjen.

Greit å vite.

HåkonE

Glass kan bli ekstremt varmt på de breddegrader. Når det blir varmt begynner glass å oppføre seg som flytende materie, dvs. molekylene begynner å flyte rundt og vibrere.

Resultatet er at glasset utvider seg. Siden glasset er tross alt tilpasset slik at det skal passe også når det er kaldt, bygges det opp ekstra spenning i glasset.

Hvor godt glasset tåler slik belastning når det kommer trykk utenfra, vil variere basert på kvaliteten på glasset. Høres ut som han traff ganske midt på glasset også, og der antar jeg at svakheten størst.

En eventuell reklamasjon må jo ses i lys av hva som er lovt av selger og hva som betegnes som normal bruk av gjenstanden. Jeg sliter litt med å se at ekstrem varme kombinert med slag på et tak faller under normal bruk, og dette er det første tilfellet jeg har hørt om.

Selv ville jeg bare tatt det på forsikringen, og heller husket ferien for det varme været.  :)

Øyvind.h

Nå er vel glasset buet? Dvs det vil tåle mer fra utsiden og mindre fra innsiden?

En kar som fikk Tesla av sine ansatte valgte å stå på taket når han skulle fortelle at han var takknemlig...

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Thor2014

Hørte om en Ford Taurus for mange år siden som bakruten eksploderte på når den sto inne på NAF.
Den sprekker nok mye lettere ved påkjenning fra innsiden.
Skal prøve på min etterpå.  :o

Elbil fundamentalist

Som Øyvind h er inne på er buet glass svakt fra innsiden. Fikk knust fronruten på en tidligere bil AR75. Det var ikke mye som skulle til. Akkurat som kyllinger lett knuser egget fra innsiden, men tåler mye mer fra utsiden.

Frontruten er laminatglass. Trodde glasstaket var hedret glass, men åpenbarer ikke når det beskrives med "sprekkrose". Herdet glass hadde tålt bakhodet til 10åringen enkelt. Taket burde vært lherdet glass i laminat.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Lynet

Herdet glass blir vel bare "små sukkerbiter" og ramler sammen. Mens uherdet sprekker og blir store biter, laminatets oppgave er å holde disse bitene sammen. Ville vært livsfarlig å ikke ha laminert i taket. Men glasset er sikkert tynt for å spare vekt.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

RuneW

Høres helt latterlig ut at dette glasset ikke tåler at er barn skaller i det. Kvaliteten må jo være helt bedriten. Unnskyld uttrykket.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Øyvind.h

Sitat fra: Elbil fundamentalist på onsdag 10. august 2016, klokken 16:28
Som Øyvind h er inne på er buet glass svakt fra innsiden. Fikk knust fronruten på en tidligere bil AR75. Det var ikke mye som skulle til. Akkurat som kyllinger lett knuser egget fra innsiden, men tåler mye mer fra utsiden.

Frontruten er laminatglass. Trodde glasstaket var hedret glass, men åpenbarer ikke når det beskrives med "sprekkrose". Herdet glass hadde tålt bakhodet til 10åringen enkelt. Taket burde vært lherdet glass i laminat.

Tesla har vel samme glasstak som Mercedes. Like buet på dem, dvs sterke fra utsiden og svake fra innsiden. Men mulig trådstarter har vært maks uheldig. Kanskje allerede spenning i glass?
Har sett voksne folk dunke hodet lett borti ved test av baksetet før, men aldri sett eller hørt om noen som har klart å knuse det fra innsiden.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Tuxedo

Høres jo helt utrolig ut at et barn skal kunne knuse panotaket ved å dunke hodet oppi det, uten selv å bli skadet.  Her må det ha vært en svakhet i utgangspunktet.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

RuneW

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 10. august 2016, klokken 20:32
Sitat fra: Elbil fundamentalist på onsdag 10. august 2016, klokken 16:28

Tesla har vel samme glasstak som Mercedes. Like buet på dem, dvs sterke fra utsiden og svake fra innsiden. Men mulig trådstarter har vært maks uheldig. Kanskje allerede spenning i glass?
Har sett voksne folk dunke hodet lett borti ved test av baksetet før, men aldri sett eller hørt om noen som har klart å knuse det fra innsiden.

Dette glasset har nesten garantert hatt store spenninger grunnet feilmontering/unøyaktigheter. Jeg klarer rett og slett ikke å ta inn over meg at noen kan produsere ett glasstak som går så lett i stykker uten videre.

At Tesla nekter å erstatte det er helt elendig kundeservice.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Thor2014

Kan jo hende at kidden er spiss i hue  ;D

Tuxedo

Sitat fra: Thor2014 på onsdag 10. august 2016, klokken 22:33
Kan jo hende at kidden er spiss i hue  ;D
Joa, blir man tatt med sugekopp under fødsel så ser man jo ut som en blyant, men det jevner seg jo ut etter en uke  ;)
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Muffinman

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA