Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bekymring: månedsvis ventetid på servicesentrene

Startet av Barth, tirsdag 20. september 2016, klokken 18:18

« forrige - neste »

knut.aulie

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 08. august 2016, klokken 15:07
Sitat fra: knut.aulie på mandag 08. august 2016, klokken 09:31Forøvrig er det vinterrekkevidde som er antydet på Soul EV. Den er en av få biler som faktisk kan oppnå NEDC rekkevidde i vanlig trafikk på sommeren.
Soul er en av de minst aerodynamiske elbilene på markedet. På langkjøring er rekkevidden ganske dårlig i forhold til NEDC. Og det er jo på langkjøring at rekkevidden har størst betydning.
Helt enig i at aerodynamisk er Soul langt fra optimal.  Men det er ikke noe problem å kjøre den ned mot 12,0 kW pr 100 km (27 kWh gir da over NEDC),  har selv kjørt min egen over 210 km på en lading.
Selvfølgelig er dette ikke 110+ motorveikjøring men bevist sparekjøring.
Var nylig i en diskusjon med en leafeier som hadde 10 stk Soul på jobb og alle der klarte over 160 km til hverdags med firmabil.......
Poenget blir at 140 km er noe lavt, men greit la det gjerne stå.

Sent fra min E2303 via Tapatalk


Espen Hugaas Andersen

Tallet vil aldri bli helt nøyaktig, uansett hva man setter. Men av EPA og NEDC, så er det helt klart EPA som er mest realistisk. Kanskje den i forhold til Norske forhold straffer biler med høy luftmotstand litt i meste laget, da fartsgrensene i Norge er lavere enn i USA, men stort sett treffer det ganske greit.

Det man også må huske på er at EPA testen tar hensyn til bruk av varme og A/C. Av fem tester er en test i kulde og to i varme. Dette trekker opp forbruket.

EPA rekkevidden kan sees på som den gjennomsnittlige rekkevidden en gjennomsnittlig sjåfør kan oppnå med ett gjennomsnittlig kjøremønster i løpet av et år. Altså det er en rekkevidde som er ganske lett å oppnå på sommerhalvåret.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

knut3448

#17
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 08. august 2016, klokken 15:14
30.000-35.000 Euro tilsier altså 282.000 til 329.000 kroner. Om deres mest optimistiske anslag er riktig er vi altså 12.000 kroner over 270.000 kroner.
Det er kanskje inkl mva? Jeg vil tro 300k er en grense de ønsker å komme under. Uansett, om bilen koster 270k så blir jeg positivt overrasket!

timingbeltkiller

Minner om $37,500 er pris for skrapa bil de færreste kjøper.
Flere publikasjoner angir omlag 44,000 med gjennomsnittlig utstyr.

Tilsvarende biler i N vil nok ligge på hhvis NOK 300 og 400 tusen.
Forutsatt nåværende støtteordninger og ikke vesentlig valutasvekket krone.
Og kjøp i 2017. Senere blir det dyrere for hvert år.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

knut.aulie

Selger på Opel mente sist jeg snakket med han at de generelt har godt utstyrte biler. Viste til Astra m.fl.
Avviste mitt utsagn om at det ble 100 til 150 tusen i tillegg på fullt utstyrt. Han trodde ikke det ble mye over 50 i tillegg for "alt"!

Foreløpig er det bare gjetninger. Det vil vise seg hva prisen blir.
Jeg er forberedt på rundt 400 ferdig reg med vinterhjul ol.

Sent fra min E2303 via Tapatalk


Ipadjove

Noen som vet om det finnes en lignende liste der batterikapasiteten er med?

sylwester

Sitat fra: Ipadjove på lørdag 13. august 2016, klokken 19:09
Noen som vet om det finnes en lignende liste der batterikapasiteten er med?

Batterikapasiteten uttrykt i kilometer er jo der, men du mener en som sorterer på pris/kwh netto batterikapasitet?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Ipadjove


mb-lynet

Er litt redd for at man bommer litt på markedet med ampera e. De lager en liten bil med lang rekkevidde, bagasjerommet er knapt større en i Soul. De fleste har bruk for en større bil til langkjøring og da faller denne igjennom.
Da konkurrerer den plutselig med Ford fiesta og andre småbiler til kanskje halve prisen. Den burde konkurrert med f.eks. passat, mondeo da disse fort koster over 400k.

Håper jeg tar feil, den har absolutt mange positive sider. Liker at den får en effekt på over 200 hk. Tror også batteriene fra lg er bra og Opel lager kjøreglade biler.
Mercedes B-electric

Speeder

Det er mange som er forbi stadiet hvor bilen må fylles med unger og en haug med tilhørende utstyr på langtur. For disse vil denne bilen være midt i blinken.
Zoe 43kW

knut.aulie

Kredittkort, tannbørste og et skift eller to er det en trenger av bagasje [emoji854]


Sent from my iPhone using Tapatalk

gaja

Prøvde meg på en enkel oppsummering av pris/km på bruktbiler på finn.no. Veldig omtrentlig, og basert på NEDC, men det gir jo et inntrykk:

450   Citroen Saxo
500   Buddy
500   Citroen C-Zero
500   Peugeot 106
531   Mitsubishi i-Miev
533   Peugot iOn
556   Th!nk
600   Reva
600   Tazzari Zero
600   Nissan Leaf 24 kWh
647   Renault Kangoo
650   Renault Twizy
676   Peupeot Partner
680   Nissan Leaf 30 kWh
708   Renault Zoe
801   BMWi3 94aH
824   Citroen Berlingo
882   Nissan e-NV200
929   Smart Fortwo ED
938   VW e-up!
1012   Tesla 85
1048   Kia Soul
1063   Ford Focus Electric
1105   BMW i3 60 Ah
1105   VW e-Golf
1174   Mercedes Benz B
1282   Tesla 60
Reiseskildringer fra sommerferier med to unger i blå elbil. 2014: leaf rundt hele Sør-Norge. 2015: bobilen eNV200 på Island og Færøyene. travelelectric.blogspot.com (engelsk)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA