Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bekymring: månedsvis ventetid på servicesentrene

Startet av Barth, tirsdag 20. september 2016, klokken 18:18

« forrige - neste »

Barth

Et lite forsøk på å sortere noen av bilene etter pris pr km rekkevidde. Det er ikke sikkert alle prisene stemmer, men det var de jeg fant i forrige uke. Rettelser og tilføyelser er bare positivt.

__________________________
E-up 2014 - på vei ut
Hyundai Ioniq EV - på vei inn

Espen Hugaas Andersen

#1
Bra liste. Men jeg ville nok heller brukt EPA tall for rekkevidden i stedet for NEDC tall. NEDC tallene er veldig urealistiske - bilprodusentene har bruk alle slags mulige triks for å få høyest mulig tall. Benytter man EPA tallene blir listen slik (tallene med "~" foran er estimerte):



















kmpriskr/km
Renault Zoe~165kr 194.500kr 1179
Hyundai Ioniq180kr ~240.000kr 1333
Smart Fortwo101kr 135.420kr 1341
BMW i3 94 Ah183kr 262.500kr 1434
Kia Soul149kr 216.000kr 1450
Nissan Leaf 30 kWh172kr 254.990kr 1482
Nissan Leaf 24 kWh135kr 204.990kr 1518
Mitsubishi i-MiEV100kr 154.620kr 1546
Mercedes B-class Range+166kr 264.300kr 1592
Tesla Model S 90D470kr 780.300kr 1660
Ford Focus122kr 206.000kr 1688
Tesla Model S 60 kWh336kr 585.000   kr 1741
VW e-Golf133kr 254.400kr 1913
BMW i3 60 Ah130kr 251.600kr 1935
VW e-Up!~100   kr 205.000kr 2050
Nissan e-NV200 24 kWh~117kr 249.900kr 2136

I tillegg kan vi se på et par biler som kommer snart:





kmpriskr/kmkommer
Tesla Model 3~345 kr ~350.000kr 1014midten 2018
Opel Ampera-e   ~320  kr ~270.000   kr 844    tidlig 2017
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

hemi


ruppert

For Mercedes er det vel mest aktuelt å ta med Range+ modellene til 279'?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: ruppert på mandag 25. juli 2016, klokken 15:10
For Mercedes er det vel mest aktuelt å ta med Range+ modellene til 279'?
Jeg oppdaterte det på min liste. Jeg prøvde å konfigurere B-klasse på nettsidene til Mercedes og der ser det ut som Range Plus er standard på den billigste utgaven.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

knut.aulie

Opel selv har nærmest garantert at prisen på Ampera-e skal starte under 300. Tror de vil markere seg i markedet.
Snakket med en selger i juni og han var helt bombesikker på at den havner på 270.

Forøvrig er det vinterrekkevidde som er antydet på Soul EV. Den er en av få biler som faktisk kan oppnå NEDC rekkevidde i vanlig trafikk på sommeren.

Sent fra min E2303 via Tapatalk


ProsjektX

Lurer på om Tesla mod 3 vil stemme. Musk'en har vel uttalt at det blir mindre enn 60kWh batteri på grunnmodellen.
2019 Kia eNiro
2019 Hyundai Kona. Solgt
2017 Hyundai Ioniq. Solgt

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: ProsjektX på mandag 08. august 2016, klokken 09:42
Lurer på om Tesla mod 3 vil stemme. Musk'en har vel uttalt at det blir mindre enn 60kWh batteri på grunnmodellen.
Ja, det blir nok rundt 55 kWh. Men rekkevidden blir minst 345 km i EPA testen.

Model 3 blir trolig den mest aerodynamiske masseproduserte bilen noensinne. Dermed blir rekkevidden ganske god.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: knut.aulie på mandag 08. august 2016, klokken 09:31
Opel selv har nærmest garantert at prisen på Ampera-e skal starte under 300. Tror de vil markere seg i markedet.
Snakket med en selger i juni og han var helt bombesikker på at den havner på 270.
Så langt jeg kan se er det er to måter de kan få til en pris på 270.000 kroner på. Enten tar de da ett massivt tap på hver bil, eller så fjerner de alt utover seter og ratt og har i stedet for en rikholdig liste over ekstrautstyr. Det siste er kanskje mulig, Opel står ganske fritt til å velge strategi selv, utover det Cheverolet gjør.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

GeirHM

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 08. august 2016, klokken 13:36
Sitat fra: knut.aulie på mandag 08. august 2016, klokken 09:31
Opel selv har nærmest garantert at prisen på Ampera-e skal starte under 300. Tror de vil markere seg i markedet.
Snakket med en selger i juni og han var helt bombesikker på at den havner på 270.
Så langt jeg kan se er det er to måter de kan få til en pris på 270.000 kroner på. Enten tar de da ett massivt tap på hver bil, eller så fjerner de alt utover seter og ratt og har i stedet for en rikholdig liste over ekstrautstyr. Det siste er kanskje mulig, Opel står ganske fritt til å velge strategi selv, utover det Cheverolet gjør.

Det er jo også en mulighet til. Og det er at de faktisk greier å presse ned produksjonsomkostningene slik at de ikke selger bilen med tap? Og kostnadene handler vel først og fremst om batteriet? Slik er disse ryktene om konkurransedyktig pris en riktig god nyhet. For det kan bety at andre batteriprodusenter nå posisjonerer seg for å konkurrere med Panasonic/Tesla på pris på batteriene? Om det er slik er det virkelig gode nyheter for alle (el)bilbrukere. Eh... med unntak for alle de som allerede har kjøpt en kortrekkeviddebil. De kan oppleve verditap på linje med det eierne av de første trillingene fikk da Leaf'en kom.


Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: GeirHM på mandag 08. august 2016, klokken 14:21Det er jo også en mulighet til. Og det er at de faktisk greier å presse ned produksjonsomkostningene slik at de ikke selger bilen med tap?
Nei, ikke så lenge bilen koster fra 315.000 kroner i USA. Det gir absolutt ingen mening at de har klart å presse ned prisen med 45.000 kroner ved å bytte ut Cheverolet-merket med et Opel-merke.

Sitat fra: GeirHM på mandag 08. august 2016, klokken 14:21Og kostnadene handler vel først og fremst om batteriet? Slik er disse ryktene om konkurransedyktig pris en riktig god nyhet. For det kan bety at andre batteriprodusenter nå posisjonerer seg for å konkurrere med Panasonic/Tesla på pris på batteriene? Om det er slik er det virkelig gode nyheter for alle (el)bilbrukere. Eh... med unntak for alle de som allerede har kjøpt en kortrekkeviddebil. De kan oppleve verditap på linje med det eierne av de første trillingene fikk da Leaf'en kom.
Prisen på battericellene til Bolt/Ampera-e er kjent. 145 USD/kWh, altså 73.000 kroner. I tillegg kommer BMS, sikringer, boksen, kjøling, osv, så totalen for en fullstendig batteripakke er kanskje 110.000 kroner. Dette er en del av en pakkeavtale med LG, der LG også leverer motor, motorkontroller, lader og diverse andre komponenter. LG mottar trolig noe sånt som 160-180.000 kroner per bil de leverer utstyr til. Da blir det lite igjen for å dekke resten av bilen, om den bare skal koste 270.000 kroner...
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Men greit nok, jeg antar at rapportene om 270.000 kroner er riktige, noe som er *kanskje* mulig ved å kutte hardt i standardutstyret, og har redusert fra 375.000 til 270.000 kroner i oversikten.

Jeg mistenker sterkt at dette vil måtte justeres opp til en eller annen grad, men vi får se.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: knut.aulie på mandag 08. august 2016, klokken 09:31Forøvrig er det vinterrekkevidde som er antydet på Soul EV. Den er en av få biler som faktisk kan oppnå NEDC rekkevidde i vanlig trafikk på sommeren.
Soul er en av de minst aerodynamiske elbilene på markedet. På langkjøring er rekkevidden ganske dårlig i forhold til NEDC. Og det er jo på langkjøring at rekkevidden har størst betydning.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

knut3448

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 08. august 2016, klokken 14:55
Men greit nok, jeg antar at rapportene om 270.000 kroner er riktige, noe som er *kanskje* mulig ved å kutte hardt i standardutstyret, og har redusert fra 375.000 til 270.000 kroner i oversikten.

Jeg mistenker sterkt at dette vil måtte justeres opp til en eller annen grad, men vi får se.

En annen mulighet er at Bolt er priset høyt i USA. De har kanskje hatt som mål å lage en $30k bil også kan de prise den mye høyere pga insentivene. Det virker ikke helt tilfeldig at bilen koster $37500.

Pedro Lima (pushevs.com) skriver stadig litt om prising.

Sitat
Pedro Lima
July 28, 2016 at 09:48

You both might be correct, but currency exchange rates aren't the most important thing when deciding a price in a market. There are physiological barriers that have to be addressed.

The Chevrolet Bolt is priced at $37.500 in the USA so it can be $30.000 after the federal tax credit.

If the Opel Ampera-e was priced at more than 40.000 € it would never reach the physiological barrier of 30.000 € after incentives, even in countries like France that have the biggest government incentives.

For example the new Chevrolet Spark is sold in the USA starting at $12.660 and the rebadged Opel Karl is sold in Germany starting at 9.500 € (bellow the 10.000 € barrier).

If the entry level Opel Ampera-e costs more than 35.000 € before incentives it won't be a mass market car and LG Chem won't be happy about it.

A Portuguese tech magazine reported that according to their sources (Opel) the Ampera-e will be priced from 30.000 € to 35.000 € in Europe. Opel will adjust the prices in each country according to its incentives.
http://pushevs.com/2016/07/27/opel-ampera-e-alternatives-in-europe

Espen Hugaas Andersen

30.000-35.000 Euro tilsier altså 282.000 til 329.000 kroner. Om deres mest optimistiske anslag er riktig er vi altså 12.000 kroner over 270.000 kroner.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA