Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rett bruks henger på X

Startet av kjetil.west, tirsdag 20. september 2016, klokken 12:16

« forrige - neste »

Ellemelle

Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 07. februar 2017, klokken 15:39
Har utvidet serviceavtale også en begrensning på 100k?
Eller hvorfor mener du tilbudet ikke er interessant kun for de som kjører under 100k?
Hvis det er en produksjonsfeil på bilen, så spiller det ingen rolle hvor langt du har kjørt. Forbrukerkjøpsloven er klinkende klar på det feltet vil jeg påstå.
Tenk deg f.eks om Tesla nektet å bytte ut de feilproduserte Airbag'ene fra Takata-skandalen på en ett år gammel bil, med argumentet om at du hadde kjørt mer enn 100k. De ville trolig blitt møtt med latter i rettsystemet.

Hvis bilen derimot er fem år gammel og garantien ennå ikke har gått ut (du har kjørt mindre enn 100k), så kan det være interessant å kjøpe seg mer garanti, siden forbrukerkjøpsloven da ikke gjelder lengre.

lunitiks

Husk at man etter forbrukerkjl må reklamere innen rimelig tid etter at man ble kjent med feilen. (Som p85d-saksøkerne ble møtt med i gruppesøksmålet, teslas advokater anførte at alle hadde reklamert for sent.) Har derimot ikke garantivilkårene i bakhodet.. Må man melde ifra innen rimelig tid på garantisaker mot tesla også?

Uansett, airbagfeilen kan bli litt feil å reklamere på etter flere år at det ble media-mat, for å si det sånn  :)

Ikke for å dramatisere, altså. Løser seg garantert på en smidig måte
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

AppleKnocker

Garantien går vel ut når bilen er fem år eller kjørt 100k, det som inntreffer først. Så etter fem år eller 100k er utvidet serviceavtale interessant for alle. Eller er det noe jeg misser her?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Ellemelle

Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 07. februar 2017, klokken 18:40
Garantien går vel ut når bilen er fem år eller kjørt 100k, det som inntreffer først. Så etter fem år eller 100k er utvidet serviceavtale interessant for alle. Eller er det noe jeg misser her?
Ja jeg tror du misser at vi har en forbrukerkjøpslov som trumfer garantier og kilometerbegrensninger satt av bilprodusenter.

"Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år.".

og

"Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er ugunstigere for forbrukeren enn det som følger av loven her."

BMW850

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 07. februar 2017, klokken 15:23
Sitat fra: BMW850 på tirsdag 07. februar 2017, klokken 14:55
Sånn jeg leser det vil de dekke deler som feiler utover 5 år og da vil det i tilfelle være en kjempedeal såfremt prisen på forsikringen ikke er for høy. Det er jo kostnadene etter at den generelle garantien har gått ut jeg har bekymret meg litt for.

"Reparasjon eller utskiftning av de fleste deler hvis dette er grunnet produksjonsfeil i materialer eller utførelse."
--- etter at din begrensede nybilgaranti utløper.
Men så lurer jeg jo på hva de legger i "grunnet produksjonsfeil"....håper de kommer med en utfyllende / uttømmende liste med ting som dekkes og ting som ikke dekkes. Er det en produksjonsfeil når bremselyset mister 3 dioder etter 7 år? Eller er det forventet levetid? Hva med dørhåndtak osv osv....

Selvfølgelig, der må vi bare vente og se og studere den minste skriften også. De sier jo at "Detaljer om alle valgmuligheter, priser, vilkår og betingelser, og regional tilgjengelighet vil komme de neste månedene"
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

spirrevipp

Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 07. februar 2017, klokken 19:26
Ja jeg tror du misser at vi har en forbrukerkjøpslov som trumfer garantier og kilometerbegrensninger satt av bilprodusenter.

Garanti og reklamasjonsrett er jo ikke samme sak.

Utvidet serviceavtale kan jo være alt fra gull verdt til verdiløs, avhengig av hva som er dekket når det kommer til stykket - og det vet vi jo ikke helt utifra formuleringen som Tesla kom med. Produksjonsfeil er jo uansett dekket når man er innenfor 5 år.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

jovo

Har noen av dere kjøpt utvidet garantiforsikring?
https://www.tesla.com/no_NO/support/extended-warranty-insurance

Utvidet garantiforsikring gir Model S og Model X eiere dekning på reparasjon eller utskifting av alle elektriske eller mekaniske deler som skyldes fabrikasjonsfeil i materialer.

Dekning:
2 års utvidet garantiforsikring: 2 år eller 40 000 km (det som inntreffer først)
3 års utvidet garantiforsikring : 3 år eller 60 000 km (det som inntreffer først)

Forutsetning: Du kan velge mellom en dekning på 24 eller 36 måneder, så lenge du ikke har kjørt mer enn 100 000 km i løpet av de frem første årene av Teslas produsentgaranti.

Må jeg altså kjøpe utvidet forsikring før 5 år og før bilen runder 100000km? Hva er prisen for 2 eller 3 års utvidet garantiforsikring?
E-Golf 2014

Muffinman

Kan ikke se en eneste fordel med denne slik vi er dekket opp med forbrukerrettigheter her i landet. Unntakene er mange, og man tar til og med forbehold om følgeskader. Heldigvis kan man ikke avtale seg vekk fra forbrukerkjøpsloven.

Diravi

US tekst:

"The Extended Service Agreement covers the repair or replacement necessary to correct defects in the materials or workmanship of most parts manufactured or supplied by Tesla during the coverage period".

Coverage (...) takes effect on the date that your original New Vehicle Limited Warranty expires.

Jeg har vanskelig for å lese dette som annet enn at på samme måte som de ville dekket defekter eller dårlig utført arbeid i den opprinnelige garantiperioden på fem år, så vil de nå dekke dette i den utvidede garantiperioden i tillegg. Det er ikke like bra som beskyttelsen lovverket gir, men all den tid lovverket uansett bare dekker fem år, så virker jo denne utvidede garantien å ha en verdi, ved at du kan strekke nybilgarantien til f.eks. syv år i stedet for fem. Eller er det noen andre unntak jeg ikke har fått med meg her?
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

lunitiks

Sitat fra: jovo på onsdag 07. juni 2017, klokken 22:57

Utvidet garantiforsikring gir Model S og Model X eiere dekning på reparasjon eller utskifting av alle elektriske eller mekaniske deler som skyldes fabrikasjonsfeil i materialer.

Reklamasjonsansvar
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

alda

Digresjon:
Norskt forbrukerskydd er unikt, ingen annanstans i världen har man reklamationsrätt i 5 år enligt lag. I Sverige är Tesla-garantien 4 år eller 80' km. Vanlig reklamationsrätt är 3 år där.
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

E_S

Fikk akkurat skiftet begge "nøkler", det meste av baklykter, et dørhåndtak og litt annet småtteri på reklamasjon. Bilen har gått 117kkm. Eneste jeg ikke fikk reklamasjon på var slitt hull i stoffet på B-stolpedekselet, men det kan jeg forsåvidt forstå..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

o.b.lix

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

E_S

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 08. juni 2017, klokken 22:31
Hvorfor skiftet du baklykter?

Fukt i ryggelys og indre baklykter. Litt dugg er normalt, men ikke når det renner dråper og ligger vann inni lyktene. :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

knut3448

Sitat fra: lunitiks på torsdag 08. juni 2017, klokken 12:38
Sitat fra: jovo på onsdag 07. juni 2017, klokken 22:57

Reklamasjonsansvar

Men skal ikke denne garantien man kan kjøpe gjelde etter at fabrikkgarantien er gått ut da? Ettersom fabrikkgarantien er 5 år så har man vel ikke noe reklamasjonsrett lenger heller?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA