Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Firmware v8.0

Startet av lunitiks, søndag 11. september 2016, klokken 21:15

« forrige - neste »

lunitiks

Absolutt en mulighet @LexLektor, at "unexpected by most" refererer til datoen, ikke produktet!
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

OleI

#181
Yay!  8) ( Får bare håpe det her stemmer!

Rico

Føkkings brilliant hvis det stemmer >:( Bilen min er altså muligens utdatert før jeg har fått den :-\

eha

Den tweeten fra Model3OwnersClub er uten kildehenvisning og kun spekulativ i mine øyne. Så klart kan det være AP-relatert, men jeg tror de gjetter vilt.

"Unexpected by most" kan referere til tidspunktet, som noen sier.

Min gjetning: De lanserer AP 2-hardware for alle biler, også Model X og S. De kunngjør samtidig at Model 3 kommer til å få enda bedre rekkevidde enn forventet, og at selv den billigste varianten vil slå Opel Ampera-e på dette.

En litt villere gjetning: Solcellepaneler på taket av Model S og 3 :p
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

lunitiks

Ny software på vei også?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

eha

"Confirmed by source"... det kommer vel helt an på kredibiliteten til Model3OwnersClub sine kilder fra tidligere. Men om dette stemmer er det utrolig spennende.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

eha

Min X har fortsatt status som "i fabrikkens produksjonskø" på MyTesla. Dette kan bli noen nervepirrende dager. Håper selvsagt at eventen handler om ny AP-HW og at min bil faktisk ikke er bygget ennå, og at den faktisk får ny HW ...  :o
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

prophan

Hvis det er ap2 så tror jeg at det er mulig å retrofit for alle model x. Det er sikkert behov for ekstra frontkamera, og slik som sladrespeilet er utformet vil den romme et kamera til. Ellers tror jeg mye forbedring kan/må skje via software, for eksempel ved rundkjøringer, bratte bakker med påfølgende svinger etc. Softwaren må ta i bruk topografi/erfaringsdata i større grad.
Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

Ellemelle

Hvor mange biler har de i transit til enhver tid? 1000? 5000?
Veldig mange vil kansellere ordren hvis Tesla lanserer AP 2.0 samtidig som folk venter på å få utlevert sin AP 1.0 bil.
Det er kun to måter å løse dette på; enten må de vente med lanseringen til at alle biler som er i transit har AP 2.0, eller så må de gjøre det enkelt og rimelig å oppdatere nyere biler til 2.0

eha

Sitat fra: prophan på mandag 10. oktober 2016, klokken 13:56
Hvis det er ap2 så tror jeg at det er mulig å retrofit for alle model x. Det er sikkert behov for ekstra frontkamera, og slik som sladrespeilet er utformet vil den romme et kamera til. Ellers tror jeg mye forbedring kan/må skje via software, for eksempel ved rundkjøringer, bratte bakker med påfølgende svinger etc. Softwaren må ta i bruk topografi/erfaringsdata i større grad.

Flere kameraer kommer nok - enten for å kunne forbedre dybdesyn, eller (mer sannsynlig, tror jeg) for å kunne oppfatte ulike fargeregistre og/eller eksponering.

Nå er det jo antydet mange ganger at radar blir viktigere enn kamera fremover (noe som også stemmer med endringene i software 8.0). Problemet da er jo hvordan alle disse radarpunktene skal kunne ettermonteres.

I tillegg har Elon Musk antydet at det vil komme en ny datamaskin dedikert til AP, noe som kreves for å avlaste den etter hvert svært opptatte MCU-en.

Oppsummert: Ettermontering = kamera, radarer og ny datamaskin? Hvor sannsynlig er dette?
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

prophan

Jeg tror ikke det er ap2.0 som kommer 17e. Det er mye mer å hente på software siden på ap1 enda. 
Men å skifte ut datamaskinen bør være en smal sak da de har vel utformet w
En ny maskin som størrelsemessig er samme som gamle. Jeg har ikke satt meg inn i hva flere radarer kan gi av funksjoner, men ekstra kamera for dybdefunksjon kan være aktuelt. Tesla skal vel ha en in-house gruppe som skal overta utviklingen etter avslutningen på samarbeidet med tidligere leverandøren.
Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

Bjoris

Det er nok AP 2.0 som kommer nå. Det har vært så mye snakk om dette så lenge, mange biler med test utstyr er sett. Elon har også sagt at dette kommer før folk aner og det er nok det han hinter til i Tweetn også, han har brukt samme ordene før i ett intervju at "full autonome" biler kommer før folk tror...

Det var også stengt på fabrikken i starten av oktober noe som helt sikkert har vært nødvendig for å gjøre om på div ting...

Jupp, jeg føler meg rimelig sikker på at det er AP 2.0 som kommer. SÅ blir det spennende å se hva det vil gi for nyheter i praksis, sikkert ikke så mye i starten, men at den har mye større potensiale fremover.

Til de som håper på oppgraderingsmulighet, glem det. Bare det å belaste SC med sånt arbeid fremover til være galskap og prisen hadde blitt så høy om det skulle være en inntektskilde at det blir mye smartere å skfite bil, noen selvsagt Tesla syns er ok, de selger flere biler og flere som ikkje kjøper ny bil får mulighet til å kjøpe brukt...

Bare en dupp i valutaen og pris så blir dette tidenes timing:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

AppleKnocker

Sitat fra: LexLektor på mandag 10. oktober 2016, klokken 11:52
kanskje TM3 faktisk er i rute?
Det er i hvert fall unexpected by most!
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Kristian O

Sitat fra: bjoris på mandag 10. oktober 2016, klokken 17:18
Bare det å belaste SC med sånt arbeid fremover til være galskap og prisen hadde blitt så høy om det skulle være en inntektskilde at det blir mye smartere å skfite bil, noen selvsagt Tesla syns er ok, de selger flere biler og flere som ikkje kjøper ny bil får mulighet til å kjøpe brukt...
Mulig, mulig. Ser ut som at dei har satt ned prisen på utstillingsbiler også. Kanskje det er for å rydde plass til neste generasjon?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

KrW

En av grunnene til at jeg har litt mer håp om mulighet for ettermontering av AP2 om det kommer allerede på mandag, er at 100D nettopp har blitt levert til første kunder i USA, men uten AP2. En så dyr modell levert til første kunde 4 uker før AP2, for så å si til kunden at du må nok kjøpe ny bil enda en gang for å få med AP2 vil være litt rart. Alle som bestilte kort etter den ble lansert har vel enda ikke fått den heller sikkert.

Føler det er litt 50/50 sjans for ettermontering eller ikke.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA