Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: GM Volt/Ampera bruker 6,4 - 7,6 liter bensin pr 100 km

Startet av janhelge, fredag 22. oktober 2010, klokken 16:03

« forrige - neste »

janhelge

Hallo venner.
Jeg håper noen kan hjelpe med info vedr følgende:

Dashbordet lyser med utropstegn og blinkende "Service required" (slik det vanligvis er når feil varsles), men ingen feil vises verken i BMS-, Lader- eller ECU-feilmenyen.

Det eneste sporet av at noe er galt som kan sees gjennom diagnoseinstrumentet, er at det under BMS Hovedmeny -> Vis parametere -> Vanlige parametere står FEIL: JA.
For øvrig i denne visningsmenyen står følgende:
BATTERISTRØM: -2A (Tenning er på)
BATT SPENNING: 126V
SPENNING 12V BATTERI: 12V (Skifter litt, Noen ganger 13V)
REDUSERT EFFEKT: 80%
BATTERI KJØLING: NEI
VANNPUMPE: JA
FEIL: JA
VANNBEHOV: NEI
DC OMF LAV EFF: JA

Hva kan dette være? Jeg er jo så sørgelig avhengig av bilen, så jeg må jo fortsette å kjøre den - eller?

Håper noen kloke hoder her på forumet vet hva slags feil som ikke vises...

mvh Jan Helge

(OPPDATERING)....

Etter ca en times tid forsvant feilindikasjonen og jeg kjørte da til jobben. Rett før jeg landet her hjemmeigjen (ca 25km kjøring)  skjedde det igjen. Jeg stanset derfor umiddelbart og sjekket om feilkoder ble vist gjennom diagnosemenyen, men nei - ikke denne gangen heller. Jeg la imidlertid merke til at "MAX BATTERITEMP=34" - Dette er vel høyt, er det ikke? Kan det være at det hele er en "nær-temperaturgrende-overskredet-opplevelse" vi har med å gjøre og at BMS'en ikke klarer å registrere dette korrekt? BMSversjon er forresten B116. Hendelsen i dag morges kom rett etter jeg koblet fra overnatten-lading, men jeg la ikke merke til batteritemperaturen spesielt da.

DS
Først Th!nk, men nå iMiev.

El rayo

Se BMS hovedmeny/les_slett feil/permanente feil og .../midlertidige feil. Der skulle det stå noe i og med at Feil viser "ja"

Parametrene er riktige ellers.

34 grader er ikke for høyt, dette er en øyeblikksverdi selv om tittelen kan tyde på noe annet. Forskjellen mellom gjennomsnittlig og maks tempertur kan være 1 grad. Større forskjell kan bety feil i en temperaturføler, plugg eller at en blokk er varmere enn de andre (OBS! temperaturen måles bare på to av blokkene, så det er ingen garanti for at alle blokkene er OK selv om temperaturen ser normal ut).
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

janhelge

Jeg har ikke noe avsnitt for "midlertidige feil"- jeg har for "tidligere feil". Men uansett - ingen feil logges, verken i ECU-, lader- eller BMS-feilmenyene til tross for at "service-req" går på etter en tids kjøring. Jeg har lagt merke til at temperatur, spesielt maks-temp, stiger. I sta var maks-temp helt oppe i 43, og gjennomsnittstemp var ca 30, såvidt jeg husker. Jeg kikket ikke nøyaktig på ampere-styrken, men tviler på at jeg har belastet mer enn ca 120-150A, og slett ikke over lang tid. Da jeg oppdaget dette, kjørte jeg med så lav amperestyrke som mulig (omskriving for "lusekjøring"), parkerte bilen for flere timer hos venner før jeg kjørte hjem. I løpet av et par-tre timer var temp falt til ca 26 og hjemturen forløp normalt.

Jeg har kontrollert at det er kjølevæske på beholderen. Når jeg kikket oppi så klukket og sydet det oppi der, jeg tenker det er fordi vannpumpa fortsetter selv etter bilen er parkert,  og at det er det jeg hører...

Hvordan er egentlig temperaturfølerne utformet, rent fysisk? Hvor er de lokalisert? Om det er en faktisk forskjell på f.eks. 10-12 grader mellom "gjennomsnitt" og "max", hva kan det komme av? Vil en celle-reversering resultere i en såvidt stor temperaturforskjell, gitt at sirkulasjonen av kjølevæske er normal?
Først Th!nk, men nå iMiev.

hens

Enkelte batteriblokker kan ha blokkering i kjølekanalen pga sveising av batterilokket.
Da blir batteritemperaturen høy, og ujevn.
Batteriblokker produsert i august-september 1999 hadde denne feilen , og ble boret ut manuelt i produksjonen på Aurskog.

Tempsensoren er en NTCmotstand som er støpt inn i en plastkloss som passer inn i et hull i endelokket på batteriet. Disse er plasert et stykke fra hverandre i kassen, og nåes ikke uten å ta ned kassen og ta ut gjeldende blokk. Den har en verdi på ca 3 Kohm ved 20 grader C.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

El rayo

Sitat fra: janhelge på lørdag 02. oktober 2010, klokken 21:33
Jeg har ikke noe avsnitt for "midlertidige feil"- jeg har for "tidligere feil".
"tidligere feil" er teksten som vises i FR-2000, ja, jeg overstatte den engelske teksten, sorry. Den eneste feilen jeg vet om som ikke vises er DC/DC omformeren.

34 grader er ikke alarmerende høyt. Jeg var oppe i 37 grader i går på motorveien Oslo-Drammen-Oslo, men jeg ser aldri mer enn 1 grad forskjell mellom "maks temp" og "gjennomsnitts temp".

Jeg ville forsøkt å rense kontaktene til temperaturfølerne før jeg tok ned batterikassa. Kontakten er tilgjengelig gjennom serviceluka foran førersetet, det er den avlange kontakten med 4 pinner på rekke.

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

janhelge

#5
Når det da ikke registreres noen feilmelding - er det da DC-DC som er eneste alternativet for "hvilken feil som ikke vises"?

Jeg har fulgt nøye med på temperatur (max og gjennomsnitt) nå i det siste og jeg observerer mye større forskjell mellom max og gjennomsnitt enn en grad. Forskjellen blir lett 8-10, kanskje 15 grader.

Det ser ut som om "service-req" kommer idet "max-temp" nærmer seg 33-35 grader. Jeg er imidlertid ikke sikker på om det er en direkte sammenheng mellom "service-req" indikasjonen og temperaturen - det er jo bare en samtidig observasjon.

Men forsto jeg dette riktig? - Er det bare to følere - og det som vises av temperaturinfo er max og middel ut fra disse to verdiene? I så fall er det jo rimelig enkelt å beregne minimums temperatur. I mitt tilfelle har jeg altså godt over 20 graders forskjell mellom de to sensorene.

Når regnet gir seg skal jeg se på kontaktene til temperaturgiverne hvis det er så at de kan nåes gjennom serviceluka. Det ville jo være gledelig om det bare er dårlig kontakt. Men jeg ser - dessverre - at det i starten av kjøreturen alltid er ca 25 grader - og ingen forskjell mellom max og middel temp, så det er kanskje mye å håpe på at det en så enkel feil.

Feilen hens beskriver høres kostbar ut :-( Jeg mener at jeg ikke hadde slike temperaturproblemer rett etterbatteripakka var ferdig overhalt, men jeg kjørte jo *veldig* rolig i starten, så jeg er ikke helt sikker. Jeg kikket heller ikke spesielt etter temperatur i starten, jeg fulgte bare med på spenning og strøm.

Kan det være noen annen grunn til sirkulasjonssvikt i kjølesystemet? Kan det ha kommet løse partikler/biter som har tettet (eller delvis tettet) for sirkulasjonen. Kjølevannspumpa ble skitfet i mai, men det er jo selvfølgelig ingen garanti for at den ikke kan ha gått i stykker nå igjen.

Hva betyr det egentlig når det står ...
BATTERI KJØLING: NEI
VANNPUMPE: JA

Først Th!nk, men nå iMiev.

Ken

Det er mulig å måle motstand av de to temperaturfølerne mot karosseri. Koble
fra disse i serviceluka og sammenligne verdier også mot verdier i Wikien. Rens kontaktene med elektorens i tilfelle dårlge kontakter siden det har blitt bekreftet feil her tidligere.

Batterikjøliing bare kjøres når vann temp nærme seg 30 grader mens vannpumpe er altid på dvs at strømforsyning er altid på.
Pumpe kan være defekt så sjekk for bevegelse i ekspansjonstanken ved siden av spylevæsketanken.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

#7
Sitat fra: janhelge på søndag 03. oktober 2010, klokken 18:17
Hva betyr det egentlig når det står ...
BATTERI KJØLING: NEI
BMS har ikke gitt besked om å starte radiatorviftene. Radiatorviftene kan også startes av motorstyringen og DC/DC omformeren

Sitat fra: janhelge på søndag 03. oktober 2010, klokken 18:17
VANNPUMPE: JA
BMS har gitt besked om å starte vannpumpa - det er ingen tilbakemelding her som bekrefter at vannpumpa virkelig går
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: janhelge på søndag 03. oktober 2010, klokken 18:17
Når det da ikke registreres noen feilmelding - er det da DC-DC som er eneste alternativet for "hvilken feil som ikke vises"?
Det skulle jeg gjerne ha spurt han som lagde BMS-programmet i sin tid. Det er merkelig at BMS ikke har feilkoder for alle feil. Tror det kan skyldes for liten hukommelse i BMS eller instrumentet, slik at programmereren måtte gjøre kompromisser - ta med bare de mest sannsynlige feilkodene.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

Jan Helge. Er du sikker på at det er vanlige "service required" og ikke "maintenance charge required"? Jeg var bort i en bil som viste det siste melding og da var det ikke mulig å lade bilen siden BMSen trodde at det var ekstem behov for vannfylling til og med at overladet Ah var slettet. Jeg hadde tenkt at det var brudd på en kabel fra BMS og til dash displayet men det var aldri funnet ut av dette og bilen ble slaktet.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Sitat fra: janhelge på søndag 03. oktober 2010, klokken 18:17
Jeg har fulgt nøye med på temperatur (max og gjennomsnitt) nå i det siste og jeg observerer mye større forskjell mellom max og gjennomsnitt enn en grad. Forskjellen blir lett 8-10, kanskje 15 grader.

Men forsto jeg dette riktig? - Er det bare to følere - og det som vises av temperaturinfo er max og middel ut fra disse to verdiene? I så fall er det jo rimelig enkelt å beregne minimums temperatur. I mitt tilfelle har jeg altså godt over 20 graders forskjell mellom de to sensorene.

Men jeg ser - dessverre - at det i starten av kjøreturen alltid er ca 25 grader - og ingen forskjell mellom max og middel temp, så det er kanskje mye å håpe på at det en så enkel feil.



For meg høres det ut som om du har en av sensorene på en såkalt varm blokk. Denne vil snart svikte.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ken

#11
Sitat fra: El rayo på søndag 03. oktober 2010, klokken 14:57
Den eneste feilen jeg vet om som ikke vises er DC/DC omformeren.

Jeg tror i dette tilfelle "12volt charging fault" kan vises.

Lav spenning i batteripakken er en annen som gir en feilmelding på displayet  men ikke lagret som feil i BMS

Jeg fikk en fullstendig motorstopp i går  hvor bilen gikk ikke fortere enn 1 km/t. Etterhvert kan en system feil på displayet og jeg måtte forlate bilen.
Et par timer senere var feilen bort og bilen kunne kjøres normalt. Ingen feil var lagret i hverken BMS eller drivsystem.

Jeg mistenker en UFO som fløy over bilen min som forstyrret bilens elektronikk.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA