Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: "Litt kraftig" durelyd i motorrom

Startet av SAXOBOY, fredag 22. oktober 2010, klokken 08:56

« forrige - neste »

SAXOBOY

Hei
Nedenfor finner dere en historie som nå har skjedd med min bil, en saxo -99. Artiklen nedenfor er skrevet i 2008, og jeg lurer på om noen har forslag til hva jeg kan gjøre. Kanskje har noen lært nye ting siden 2008... man skulle vel kunne forvente det... ::)
Bilen opptrer nøyaktig som nevnt nedenfor.
Jeg har akkurat skiftet børster, så de er fine. I tillegg har jeg spylt inn i motoren fra lokket under, heller ikke det hjalp.
HJELP!!!!

MVH Stig




P106 Fartspedalen virker innimellom ikke
« på: Tirsdag 17. Juni 2008, klokken 22:56 »   

--------------------------------------------------------------------------------

Hei

Har en P106 1999 gått 55 000km. På hovedservice hos Peugeot på Økern nylig ble servicelading utført og børstene byttet. Etter det så funker ikke fartspedalen innimellom, dvs når jeg f.eks. slipper fartspedalen i nedoverbakke ved hastigheter over ca 60 km/t (gjerne på motorveien, f.eks. ned Festningstunnelen) så bremses/regenereres det ikke. Jeg kan trykke/slippe fartspedalen flere ganger uten at noe skjer, før det så tar igjen etter opptil 3-4 sekunder og så fungerer den som vanlig. Bremser jeg litt så tar gjerne fartspedalen igjen (regenererer). På Økern prøvde de først å bytte en sensor (for fartspedalen tror jeg), men det hjalp ikke og nå har de etter mye jobb konkludert med at en kontrollenhet til ca 75 000 kr nok må byttes. Synes dette høres litt drøyt ut... Tenkte først at det var noe med de nye børstene, men ifølge Økern går det ikke an å montere de feil.
Noen forslag på hva jeg bør gjøre? Takknemlig for svar.

Håkon

Rapporter til moderator    Loggført 

--------------------------------------------------------------------------------

P106


hens
Hero Member

Innlegg: 859



     Sv: P106 Fartspedalen virker innimellom ikke
« Svar #1 på: Tirsdag 17. Juni 2008, klokken 23:47 »   

--------------------------------------------------------------------------------

Kontroller klaringen på bremsepedalbryteren.

Rapporter til moderator    Loggført 

--------------------------------------------------------------------------------

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809


Griffel
Gold Member

Innlegg: 1300


     Sv: P106 Fartspedalen virker innimellom ikke
« Svar #2 på: Tirsdag 17. Juni 2008, klokken 23:54 »   

--------------------------------------------------------------------------------

Dette er et typisk feilbildet for børster. Du kan nesten helt sikkert regne med at dette har med børster eller kommutator å gjøre.

Rapporter til moderator    Loggført 

--------------------------------------------------------------------------------

Asker, Peugeot 106El  72 000km


elektrolux
Gold Member

Innlegg: 2476



     Sv: P106 Fartspedalen virker innimellom ikke
« Svar #3 på: Onsdag 18. Juni 2008, klokken 01:35 »   

--------------------------------------------------------------------------------

Tror også det har med børstene å gjøre. Ta ut nederste børste, og se om den har full annleggsflate.

Dersom en bytter børster uten å slipe kommutator, må børstene slipes litt på hver kant, for ikke å ri på den radien som slites til der. Ellers kan det bli gnister og avbrenning av kommutator.

Dersom ikke verkstedet har gjort dette, er det raskt gjort å gjøre det selv. 


Citroen saxo -99, med nye LiFePo4 batterier.

Boogie

Hei, var borte i et tilsvarende problem nylig.
Trodde det kunne være motorkontrolleren siden børster og kommutator så helt fine ut.
Det var det ikke.
Heller mest til at det er iso-feil på motoren siden det var mye støv etter tidligere børster.
Har ikke fått vasket den ut enda, men den må demonteres. Spyling/blåsing inn i motoren er for det første farlig(med strøm på), og det blir ikke godt nok.

Byttet forøvrig komputer, og da forsvant problemet. Men tror allikevel det er iso-feil....
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

SAXOBOY

Hei
Takk for svar, fint at noen vil uttale seg :)

Når det gjelder det å spyle motoren. Jeg merket en endring i bilens adferd. Den ble mer myk i kjøremønsteret, spesialt på lav fart. Allikevel ble den ikke det spor bedre på høy fart, og nå er den slik at hvis jeg slipper speedpedalen, eller kommer opp i maks fart, vil ikke speeden på før jeg kommer ned mot 40-60 km/t. Da vil heller ikke motorbrems på. VELDIG TUNGVINDT!!!!!!!!

Men si meg, hvorfor oppfører bilen seg "normalt" på lav fart? dvs fart fra 0 - 50...

Er litt usikker på hva du mener med ISO, men tror kanskje at du mener gammelt børstestøv som legger seg i viklinger ol., eller rundt om i motoren (?)

Stig
Citroen saxo -99, med nye LiFePo4 batterier.

bosonic

Sitat fra: SAXOBOY på fredag 01. oktober 2010, klokken 21:43
Er litt usikker på hva du mener med ISO, men tror kanskje at du mener gammelt børstestøv som legger seg i viklinger ol., eller rundt om i motoren (?)
Stig

Iso er forkortelse på isolasjonsfeil. For å overføre terminologien til mer kjente termer så er det noe av det samme som når vi får jordfeil i huset.

Når spenningen er på 120V + så kan det bli "krypstrømmer" i skitt og urenheter kombinert med fuktighet. I verste fall kan du få en "karamell" når du berører deler av bilen. I tillegg vil krypstrømmer tappe strøm fra batteriet. Krypstrømmer er en direkte følge av iso(lasjons)feil.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

El rayo

Synes dette ligner veldig på symptomene ved urund kommutator (kobber-delene som kullbørstene ligger an mot.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Vil si meg enig med ElRayo i det. Ta av dekselet under motoren og sjekk at alt er OK med kommutatoren.

Hvor mye er børstene slitt? Er alle slitt like mye?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

SAXOBOY

Hei
Bilen er -99 modell, men kun gått 37000 km. Børstene skiftet jeg nå, og de slitte børstene va slitt ned til slitemerkene, ikke over slitemerkene!
Kommutatoren virker meget god og er ikke slipt/ slitt i det hele tatt.  ::)
HVA KAN DET VÆRE?  :(
Citroen saxo -99, med nye LiFePo4 batterier.

Elmo

Sitat fra: SAXOBOY på søndag 03. oktober 2010, klokken 19:49
Børstene skiftet jeg nå . . .
Byttet du børstene før eller etter at problemet oppstod?

Hvis problemet kom etter børstebytte så er de kanskje feilmontert? Eller at de ikke angriper 100%. S siste avsnitt i punkter om børstebytte på elbilwiki http://wiki.elbil.no/wiki/PSA:How-to#Bytte_b.C3.B8rster
("Nye børster leveres ofte med innkjøringsriller, som gjør at de nye børstene raskere slites til kommutatoren. En slitt kommutator vil ikke være helt rett i sliteflaten, og spesielt ikke ytterst i sliteflaten. Derfor må det vurderes om det er hensiktsmessig å legge ytterkanten på børstene noe for å hindre at disse rir på denne slitekanten.")
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

SAXOBOY

Hei
Bilen har gått uten et eneste feilslag av noen slag, inntil for et par tre uker siden. Merket da at den begynte å jukse litt på toppfart, og jeg tenkte at dette var signal på skifte av børster. Med andre ord så fusket den altså i 1-2 uker før jeg fikk byttet til nye børster, men den ble egentlig verre med de nye...
Børstene jeg skiftet var IKKE utslitt, og var slitt likt 2 og 2, men omtrent like :)  :-\
Kan jeg ha gjort dårlig jobb med skiftingen??? Alt virket greit!

Stig
Citroen saxo -99, med nye LiFePo4 batterier.

Boogie

Mye tyder på at dette kan være isolasjonsfeil i motoren.

Om du ikke har et megger instrument (for høyspenningstesting av isolasjonsfeil), så kan du sjekke om det er mye støv i motoren fra børstene. Dette er helt klart en indikasjon på at det kan være isofeil...

Motoren må da ut og vaskes og tørkes før den monteres sammen igjen.
Om det er sprekker i lakken rundt viklingene må den også lakkes opp, men vanligvis er ikke dette nødvendig.

Bytt samtidig simmerringer og gearolje!
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

JCBX

nu er der gået lang tid sinde dette

fandt du fejlen og hvad var det så ?

Mvh
JCBX

Mhp

Hei

Jeg opplever nå akkurat samme problem på min E106 - børstene ble byttet nå i sommer (før jeg kjøpte bilen) men ser forsatt veldig bra ut.

Fikk du sett på motoren og isolasjonsproblemet?

Boogie hadde bilen min inne for installasjon av robometer, og da ble det målt litt isolasjonsfeil på den, men har ikke fått gjort noe med det enda. Men tenkte å få noen til å ta den ut for en grundig vask.
SKI:
- Think 2010 Zebra - Gen 1
- Think 2010 Lithium - Gen2

JCBX

se ..........


jeg har en saxo med gammel motor og lige skåret kul !

den motorbremser fra fuld fart og ned til nul


så skiftede jeg Sagem boks 3 gange ( 3 forskellige bokse) og samme resultat

endte så med at beholde den Sagem som sad i bilen


så skiftede jeg kul i motoren , virkede på samme vis uden problemer , og vendte tilbage til de gamle kul, og den virkede som den skulle

så skiftede jeg til 2 andre motorer men med skråt stillede kul ! altså en nyere type motor ! så ville den ikke motorbremse før ved ca. 65-70km/t (ved nedafgående hastighed)  ???

dette gjaldt begge motorer ! yderligere skiftede jeg kul i den ene af disse motorer og problemet var det samme

satte så den gamle motor i med ligeskåret kul og vupti problemet var væk

fuld motor brems fra tophastighed !

værd at bemærke er dog at lige skåret motor hviner (støjer) mere end skråt skåret ???

skråt skåret er udsædvanligt tyste i forhold til lige skåret !

Elmo

Sitat fra: Boogie på lørdag 30. oktober 2010, klokken 22:24
Mye tyder på at dette kan være isolasjonsfeil i motoren.
Sitat fra: Mhp på onsdag 23. november 2011, klokken 12:25
Boogie hadde bilen min inne for installasjon av robometer, og da ble det målt litt isolasjonsfeil på den

På min P106 har isofeillampen lyst i flere år nå, men jeg opplever ikke noen problem med det (enda?).  Jeg har resatt feil, men den kommer tilbake etter et par km. Jeg har blåst ut børstestøv men det gjorde liten forskjell.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Thomas Parsli

Jeg har også hatt isofeil de siste årene, tipper jeg har kjørt 40-50.000km med lampen.
Men jeg tror nå ikke alle isofeil er like, for å si det slik:)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA