Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Batteri-degenerering og "Vehicle Life Time"

Startet av Bjoris, mandag 29. august 2016, klokken 08:30

« forrige - neste »

Hans Marius


Dr_T

Vi har en på 6 mnd i bakover-vendt babysete og en 3,5åring i fremover-vendt sete for større barn, begge festet med Isofix. Hvordan får man til det med 5-setersversjonen om høyre sete skal legges ned? Synes 3,5 åringen er alt for liten til å sitte på løs sittepute, og utrolig irriterende å skulle feste et løst barnesete med setebelter når det ikke er i bruk. Jeg ser heller ikke for meg at 2 barneseter for større barn kan plasseres fremover-vendt helt tett inntil hverandre,altså ved at man benytter midt-setet. Så dermed blir vel den eneste løsningen å betale sure 50 k for 6 seter?

Luring


Dr_T

Mulig dumt spm, men kan man sette opp setene på 3. rad hver for seg? Slik at 2 unger eventuelt kan sitte bak hverandre til høyre og resterende del kan brukes til last?

Luring

Ja, da har ein 5 seter (og 2 med isofix) og har plass til lang last.

jkirkebo

Sitat fra: Luring på søndag 08. oktober 2017, klokken 21:08
Kjøp 7 seter, halv pris ift. 6 seter.

7-seter hadde jeg kun vurdert om jeg MÅTTE ha 7 seter, ellers hadde valget stått mellom 5-seter og 6-seter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Luring

7 seter er ein 5 seter heilt til ein treng 7 seter.... eller trenger 5 seter og lang last.
Langt bedre med 7 seter enn både 5 og 6 seter for min del iallefall.

Oddaa

Dere skriver nå om barneseter sammen med nedlagte seter og last. Betyr dette at det nå har kommet løsninger for lastesikring, sånn at dette er forsvarlig?


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

jkirkebo

Sitat fra: Luring på søndag 08. oktober 2017, klokken 22:28
7 seter er ein 5 seter heilt til ein treng 7 seter.... eller trenger 5 seter og lang last.
Langt bedre med 7 seter enn både 5 og 6 seter for min del iallefall.

7-seter er en 5-seter med mye mindre bagasjeplass og høyere prislapp. Skal ha god bruk for de siste setene for å koste på seg 25.000,- ekstra og noen hundre liter mindre bagasjerom.

6-seter har mer komfort for passasjerer både på 2.rad og 3.rad for den som bryr seg om det. Og plass til 5 + lange gjenstander som f.eks skipose (går også med 7-seter men ikke med 5-seter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Luring

Eg er mest opptatt av komforten til den 7 personen som må springe etter ein 6 seter....

Øyvind.h

Sitat fra: Luring på mandag 09. oktober 2017, klokken 07:03
Eg er mest opptatt av komforten til den 7 personen som må springe etter ein 6 seter....

Når jeg er på besøk hos familie hender det som oftest at jeg må frakte 6 eller 7. Glad for muligheten, selv om det er sjeldent det skjer :)
Men vi er som oftest 1-5 personer, og bruker bilen som en fleksibel 5-seter. Der ville 6-seteren bommet helt for oss.


  • 7-seteren er en 5-seteren så lenge man ikke må ha med mer enn 5 personer. Litt mindre bagasjerom, men fortsatt enormt. Man mister 68x98x20 ca, noe som skulle tilsvare ca 133 liter. I praksis noe mindre differanse da 5-seteren har en plate der rad 3 står samt en liten skrå plate mot setene.
  • Går man for 6-seter bør man ta med midtkonsoll. Ellers er det et stort gapende hull mellom setene, og ingen sidestøtte mot midten.
  • 7-seteren kan frakte 5 personer og fortsatt ha stort bagasjerom. I 6-seteren må man ta bagasjerommet i bruk.
  • 6-seteren mangler sikring mot bagasjen. Helt åpent mellom setene. Det er livsfarlig, så man må snekre en vegg der.

Hadde rad 3 vært i bruk ukentlig og dermed permanent oppe, bagasjebehovet mindre og familiens sammensetning vært annerledes hadde jeg muligens gått for 6-seter jeg også. Men etter grundig testing og vurdering ble konklusjonen at 7-seteren passer meg best. Og nå er jo 6-seteren blitt veldig dyr sammenlignet med 7-seter. Før var det omvendt. Folk kjøpte 6-seteren og sparte penger.

Når jeg har fulgt med på Finn har 7-seteren virket lettere å selge. Men det vil sikkert svinge litt. Å finne en 7-seter med rett kombo på Finn var ikke lett for meg :) Hadde jeg tatt 6-seter var det flere å velge imellom når jeg handlet.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

moby666

Synes faktisk "recline" funksjonen i 5/7 seter er genial og personlig synes jeg dette medfører mer comfort enn den vesle "tilten" 6 seter har.
Fordelen med 7 vs 5 er at 7 er skyvbar, dvs man kan tilpasse kabinen for behov litt bedre. Det er også en ekstra klimasone bak i 7 seter.

Jeg er ikke i tvil, nye 7 seter er det desidert beste valget - for min del :) Kunne levd med 5 seter, men 6 seter og gammel 7 seter har alltid vært uaktuell for meg.



Sitat fra: jkirkebo på mandag 09. oktober 2017, klokken 01:48
Sitat fra: Luring på søndag 08. oktober 2017, klokken 22:28
7 seter er ein 5 seter heilt til ein treng 7 seter.... eller trenger 5 seter og lang last.
Langt bedre med 7 seter enn både 5 og 6 seter for min del iallefall.

7-seter er en 5-seter med mye mindre bagasjeplass og høyere prislapp. Skal ha god bruk for de siste setene for å koste på seg 25.000,- ekstra og noen hundre liter mindre bagasjerom.

6-seter har mer komfort for passasjerer både på 2.rad og 3.rad for den som bryr seg om det. Og plass til 5 + lange gjenstander som f.eks skipose (går også med 7-seter men ikke med 5-seter.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

jkirkebo

#147
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 09. oktober 2017, klokken 08:12
  • Går man for 6-seter bør man ta med midtkonsoll. Ellers er det et stort gapende hull mellom setene, og ingen sidestøtte mot midten.
Midtkonsollen ville jeg aldri tatt med. Den ødelegger helt mulighetene for skikkelig benplass på 3.rad og dessuten for muligheten til å f.eks plassere en kjøleboks der isteden.

Det er jo ikke noe armlene der på de andre alternativene heller. Du skal kjøre rimelig hardt i svingene før det blir et problem at folk ikke kan støtte seg på noe midtsete med armene tror jeg, jeg kjører ihvertfall aldri i nærheten av så hardt med andre folk i bilen.

Men kjenner jeg Tesla rett så blir sikkert midtkonsollen standard etterhvert, de har en tendens til å ødelegge ting som bare virker. F.eks midtkonsollen foran som ble standard, jeg savner hele tiden det store, praktiske åpne rommet som jeg hadde i min gamle Model S. Nå har jeg en diger boks der med lokk over som bare brukes til søppel..[/list]
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Noen ville sikkert tatt bort armlenet foran også. Jeg er ikke av den oppfatning :) Man trenger ikke kjøre spesielt hardt for å sette pris på noe støtte.
Skikkelige premium bakseter i luksusbiler har midtkonsoll. Rett og slett fordi det er mer komfortabelt.

Rad 3 er uansett ikke egnet for voksne uten at man legger godviljen til, så midtkonsollens utsparing ned mot gulvet holder fint for den størrelsen personer kan ha for å sitte komfortabelt der.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

geear

Har ikke sett midtkonsollen i real life, men ble fortalt at den er utformet slik at det er benplass under den?

Uansett sliter jeg forferdelig med å akseptere 6-seteren på grunn av mangelen på bagasjeplass og lastesikring ettersom vi er 5 personer.

6-seteren SER veldig kjekk ut inni kupéen, men i praksis forstår jeg ikke helt at det kan være bra. Noen av dere med 6-seter som er fem i familien?

Om jeg kunne tatt 6-seter hadde det løst konflikten med Tesla om at de har endret bilen min til nye typen 7-seter.

Og igjen: Hadde jeg fått gamle typen 7-seter kunne jeg jo også bygget den om til 6-seter for å prøve det en periode...
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA