Hva har dere tenkt å gjøre med skiene?

Startet av Bjoris, søndag 26. juni 2016, klokken 11:29

« forrige - neste »

JTB

Genialt! Beskriver du denne i litt mer detalj? Kjøpt en Thule velocompact, som det hadde vært gull og gjort noe slikt med :+1:
S85 grå - bekreftet 07.04.14 - levering 30.06.14

geear

Det er hjemmesnekret "dessverre". Står litt mer her, var ganske mye bilder, men alt av vedlegg fra forrige versjon av forumet er tydeligvis borte: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=28755.msg621958#msg621958

De to rattene for å legge sammen sykkelstativet skrus helt av, så tar man av hele bøylen (for å holde overrørene på sykkel) og erstatter den med skiholderen. Bruker så festestroppene til hjulene for ytterste sykkel for å feste bakenden av skiholderen til stativet.

Det er egentlig en simpel sak å tegne og masseprodusere for en rimelig penge, men såvidt jeg har sett har Thule så ufattelig mange varianter av sykkelstativene sine at det blir et mareritt med kompatibilitet. Jeg tok nå bare det jeg allerede hadde...

Utfordringer så langt var at vi kjørte 28 mil på vått føre i 3-4 plussgrader, med masse strøsand på veien iallfall i 15 av de milene, så alt var vått og skittent, og så ble det stående på bilen et par dager med sludd og snø og flere kuldegrader. Så både låsene på skiholderne og glidelåsene på skibagene frøs. I tillegg ble det vanskelig å få klemt skibaggene fast igjen når de var frosne, for de var ikke akkurat fleksible. Men det hadde vært samme problem om stativene stod på taket. Jeg tror jeg kommer til å skaffe meg skipose i plast på rull for langturer i dårlig vær. For korte turer er det helt uproblematisk å kjøre med skiene åpent bak.

geear

Her er et par av bildene som lå i innlegget på forrige side. Bare å kjøre på for DIYers...

[attachment id=0 msg=648571]

[attachment id=1 msg=648571]

Appelsin

Noen som vet om det er mulig å få bestilt originalt skistativ fra Norge, og om det er mulig å få dette til å passe det europeiske tilhengerfestet? Hvor bestille fra i så fall, og hva må man ha? Tesla svarer meg kort at «dette er ikke produsert».

Vet det er mange løsninger her, men ønsker å prøve dette.

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

cossie

Bruk skiboks så slipper dere sølete utstyr når dere kommer frem.

Heckpack 120cm HSX eller finn.no NOK3100
Brukt Skiboks på finn.no               NOK400
U-fester Tess                               NOK300
Refleks tape rød Biltema               NOK50
Skistropper type Norge G-sport    NOK100

Sum for herligheten NOK3950.

Med skiboks på kroken tranporterer du lett 6 par langrennski og 6 par slalomski med hjelmer og staver. Skoene passer godt oppi frunken så slipper du sur lukt i bilen også :) Boksen blir svært lett tilgjengelig og du slipper å klatre på taket eller være red for at noe faller ned og ødelegger bilen. I tilleg ligger den bak på bilen slik at forbruket øker helt marginal (ca 5 wh/km) sammenlignet med på taket. Boksen ligger flatt og bade lys og skilt blir godt synlig selv med boks bakpå. Du kan rygge inntil superladeren med boksen bakpå for lading. Har du bred nok bil er det bare tullete å ha skiboksen på taket.

Har testet og kjørt en del km nå med skiboks på kroken og gjort meg noen erfaringer. Fungerer kjempefint også ved aktiv kjøring i humpete fjellveger. Heckpacken fikk en liten tendens etterhvert til å svinge litt mot styrbord side, dette løste seg kjempefint med en liten stroppe mellom hengerfeste og hjørnet på heckpacken. Etter det har det bare vært tut og kjør og jeg er veldig glad i effektiv kjøring.
Tesla Model X100D

oto

Festet du bare skiboksen på kantene av kurven med u-fester?

Kikket på denne også, fra tyske MFT:

https://youtu.be/cen2EX-XMwk
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

cossie

Tesla Model X100D

geear

Tror man skal være heldig for å finne en grei skiboks på finn til 400,-, iallfall i disse tider. :o

Boomerang

En skal vel også være oppmerksom på (u)lovligheten ved å kjøre med store gjenstander som skiboks bak på bilen.
Mange kompliserte regler om tildekking av lys osv.. Kan lønne seg å investere i en bakmontert lystavle.

cossie

Som nevnt tidligere. Lys og skilt blir godt synlig på model X med skiboks bak. Bilen er over 2 m bred og gjenstander kan stikke ut 15cm fra bredde på bilen slik at det er helt uproblematisk med skiboks bak. Jeg vil uansett anbefale rød refleksstripe (som påbudt på lastebiler) nederst på skiboksen da bilen blir litt lengre med boksen bakpå.

Finner fullt brukende skibokser på finn.no til meget lav pris. Ikke noe problem!
Tesla Model X100D

andreas.henrik

(null)
Har du link/varenummer til disse U-festene fra Tess? Har kjøpt biltema sine klammer til eksosanlegg, byttet ut motholdet med store skiver innvendig.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Svirre

Er det noen som har MFT stativet på en Model X her inne?
For vår del så ser MFT festet med MFT Backworks (stativ) ut som en løsning som kan fungere bra.
Tanken var å ha ski i pose til/fra fjellet og bare stroppe ski/brett fast med strikk til/fra bakken når vi er på hytta. Om det blir for grisete kan man vel feste en skiboks bakpå slik som med HSX-løsningen nevnt her men i tillegg få vippe-funksjon som man ikke får på HSX.

oroar

Ingen som har prøvd å lage skiluke i X slik de her har gjort i 3?

https://www.youtube.com/watch?v=L_reHY1yiFs

Med 2 isofix barneseter er vel det eneste løsning om man ikke vil ha noe bak. Har sykkelstativ som skiene kan festes til, men enklest om vi hadde fått dem inni bilen.
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA