Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

ladeplass nær youngstorget?

Startet av Bjoris, torsdag 18. august 2016, klokken 23:17

« forrige - neste »

sigurdi

Kan legge en liten tankevekker til dere som vurdere å oppdatere fra 70 til 75.

Er vel ikke kommet noen 75 utlevert ennå, så CAN lesing får vi ikke utført før etterat den er levert ut og noen er villig til at vi får fikle i 10min.

Jeg har en "gammel" 70D som fremdels etter 11500km har 68.5+4 altså 72.5kWh batteri.
(Kun ladet til 100% 3 ganger, men 97% 3-4 med direkte kjøring)

Rekevidde:
Drammen - Aurland - 319,8km, 51.1kWh - 160Wh/km (Fartsgrense 60-80/+5)

Aurland - Horten - 343km, 54.4kWh - 159Wh/km  (Fartsgrense 60-80/+5)
Ladet til 97% og kom frem med 12% - Forbruk 54.4kWh

Med lading til 100% og kjøring til den stoppet hadde jeg passert 400km - men det gjør man ikke uten svært mye is i magen.

De fleste ville faktisk kjørt innom gol og ladet på SC, eller Geilo på Chademo (for de som foretrekker Peppes) og kommet hjem med svært god margin.

Jeg begynner å få god erfaring med 70D og at den faktisk er ganske pesimist på forbruk sammenlignet hve jeg får med 19" PilotSport 3.

75D strupet til 70 eller 60.
Jeg vil tro at Tesla setter av buffer i topp slik at når bilen viser 100% har man kun ladet til noe over 90%.

Dette er da velig bra for batteriet og for ladefart.
Ladehatigheten går drastisk ned når man kommer opp på 90 tallet og noe jeg kun gjør når jeg har god tid eller skal utføre et lankjørings eksperiment.
Noe mer en 97% har jeg faktisk kun ladet når jeg skal måle 100% på modulene.

En oppgradering fra 70 til 75 ser jeg faktisk mest negativt på, dersom man tror man trenger de siste 5kWh for å komme frem så kjøper man en 90.

Bruker man de siste 5kWh hyppig er man kjapt nede på 70kWh, som man ville hatt uten å bruke pengene på oppgradering.
Et 75 strupet i topp vil nok ha svært lav kapasitets tap over tid, mens et 75 utnyttet til 75 risikere man at går kjapt ned noen kWh og man må lade oftere til 100% for å komme frem.   

Når det er sakt, så er jeg svært godt fornøyd med 70 som klarer seg utmerket både på lankjøring vinter og sommer.

Vinter med -8, konstant tett snø/slaps og motvind klarte den 250km med god margin, hadde jeg kjørt til den stoppet hadde jeg kommet over 300km på det mest ugunstige forhold jeg har kjørt.

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Bjoris

Jeg er enig med deg Sigurdi, OM det er slik at 70 fortsatt er 70. Det er dette jeg er litt redd for at Tesla har tukla med. Vi vet jo ikke enda om 75 batteriet faktisk er 5 kwh større, men en første indikasjon kan vi vel få om noen 100% lader sin facelift 70D og ser km anslaget på typical vs f.eks Sigurdi sin som ikke ser ut til å ha noe tap enda.

Noen som kan gjøre det?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

sigurdi

Sitat fra: bjoris på onsdag 15. juni 2016, klokken 10:00
Jeg er enig med deg Sigurdi, OM det er slik at 70 fortsatt er 70. Det er dette jeg er litt redd for at Tesla har tukla med. Vi vet jo ikke enda om 75 batteriet faktisk er 5 kwh større, men en første indikasjon kan vi vel få om noen 100% lader sin facelift 70D og ser km anslaget på typical vs f.eks Sigurdi sin som ikke ser ut til å ha noe tap enda.

Noen som kan gjøre det?
km anslaget er det null vits å se på siden man ikke vet hva formel Tesla bruker på den nye 70/75.
De er jo faktisk ikke like mellom modeller lengre, så fort gjort å endre mellom gammel og ny 70 for at det skal se likt ut.

Men komme innom Horten/Drammen og lese av, bestille kabel og ODBII og lese av selv eller hos noen andre som får dette utstyret.

Det som da gjenstår er å faktisk verifisere verdiene at ikke Tesla har endret CAN verdiene sine på 70/75.
Noe som de har gjort på Modul spenningen over 99%, mens batteri data ser ut til å være stabil.
Denne er og greit å kalibrere inn igjen siden man vet hva verdier man har på egen bil om det ikke er allt for lenge sidne man logget siste. ;-)

SOC - CAN verider er ikke riktig på noen biler med ny software. ;-(
Men det er kjapt å kalibrere igjen, må bare ta 0-100% på et par modeller he he he

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Bjoris

Gir det mening han som skriver han har fått oppgradert på det offisielle Tesla forumet?

Hans bil gikk da fra 232 miles til 249, dvs 17 miles=27,3 km, etter oppgradering.

Dette er EPA såvidt jeg forstår, altså 170 wh er det ikke så? 4,6 kwh isåfall, men som du sier, de kan jo endre som de vil så for alt en vet kan jo bare endre km anslaget, hehe, men såpass juks får vi håpe de ikke gjør.

Ser jo der en annen med 70 på ett 75 batteri fikk 240 miles ved 100% så det er jo helt bingo...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

sigurdi

Sitat fra: bjoris på onsdag 15. juni 2016, klokken 11:13
Gir det mening han som skriver han har fått oppgradert på det offisielle Tesla forumet?

Hans bil gikk da fra 232 miles til 249, dvs 17 miles=27,3 km, etter oppgradering.

Dette er EPA såvidt jeg forstår, altså 170 wh er det ikke så? 4,6 kwh isåfall, men som du sier, de kan jo endre som de vil så for alt en vet kan jo bare endre km anslaget, hehe, men såpass juks får vi håpe de ikke gjør.

Ser jo der en annen med 70 på ett 75 batteri fikk 240 miles ved 100% så det er jo helt bingo...
Er ikke helt bingo, men mange faktorer som spiller inn i kalkulasjonen dermed er km/miles vinsning litt varierende. ;-)

Husk at batterier er kjemiske, laget med mange tusen enkelt celler som alle er laget med tolleranser.
Man kan være heldig og uheldig her også.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

N00b

Om du tenkte det holdt med 70D i utgangspunktet, så hvorfor da kaste bort masse penger på noe du mest sannsynlig aldri får bruk for i praksis?

Som sovepute?

fonberg

Etter å ha kjørt langtur med 70D, konkluderer jeg med at 70-pakka innskrenker mine muligheter helt marginalt, sammenlignet med 85-batteri som jeg er vant med. Jeg ville ikke oppgradert fra 70 til 75 om dette var min problemstilling. Kanskje senere, om behovet skulle vise seg å være der, men ikke fra starten av.
Jeg tror at bile med 75-batteri som ikke er oppgradert fr 70 vil være et godt salgsargument om noen år; ikke sikkert en 75 vil være mye mer verdt.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Bjoris

#22
Sitat fra: N00b på onsdag 15. juni 2016, klokken 14:03
Om du tenkte det holdt med 70D i utgangspunktet, så hvorfor da kaste bort masse penger på noe du mest sannsynlig aldri får bruk for i praksis?

Som sovepute?

Nei, poenget var om en skulle spart seg disse 9000 med å gjort det nå. Det er dyrt nå og svindyrt senere... Ett poeng til siden vi er i tvil om vi skal beholde bilen var at den kanskje var lettere å selge som 75D siden 70D forsvinner fra nymarkedet.

Men konkluderer med at det er bare tull, samtidig skulle jeg gjerne visst hvordan de har løst dette, har likesom ikke helt tro på at det er 5 kwh ekstra i 75 batteri ifht det gml 70 batteriet, men det er mer magefølelsen min ang hvordan Tesla har en tendens til litt lettfattlig omgang med fakta (700 hk f.eks...)

Ser for meg at de har fått inn 2-3 kwh ekstra vs det gml batteriet og tatt bort 5 kwh slik at ny 70 nå har tilsvarende mindre tilgjengelig kapasitet enn gml 70D. Håper selvsagt at jeg tar helt feil...

Det som er spennende nå med 70/75D er som før, hvor mange kwh er det egentlig tilgjengelig på 60 vs 70 og 75. Er det som mellom 70 og 85 så ble det jo en galskap pris pr kwh... for disse ekstra som ikke var 15, men heller 10-11 kwh...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Øyvind.h

Sitat fra: bjoris på onsdag 15. juni 2016, klokken 14:53
Det som er spennende nå med 70/75D er som før, hvor mange kwh er det egentlig tilgjengelig på 60 vs 70 og 75. Er det som mellom 70 og 85 så ble det jo en galskap pris pr kwh... for disse ekstra som ikke var 15, men heller 10-11 kwh...

Men det ville jo vært galskap å se isolert på pris per kWh og overse at man får en langt sprekere bil og raskere lading på supercharger (70D vs 85D).

Såvidt jeg har forstått er forskjellen på 70D vs 75D kun utnyttbar kapasitet. Ingen forskjell i ladehastighet eller effekt?

Om samme kjemiendring er gjort med 70 for å få 75 som man gjorde med 85 for å få 90 må man påregne noe lavere hastighet på Supercharger med ny 70/75 vs gammel 70.

Jeg ville helt klart beholdt 70 når man uansett får 75 batteriet. For liten diff mtp at du uansett får det store batteriet med tilhørende buffer/redusert rekkeviddetap.

Kunne kanskje vært interessant for de som vurderer 70/75 å se etter erfaringer fra de som fikk 60 strupet til 40. Opplever de dønn stabil rekkevidde? Bør være noen på tmc kanskje?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Bjoris

#24
Enig i at den store forskjellen ligger i at 85,90 hadde et større batteri, når en uansett har batteriet på 75 så er det bare spesielle behov som kan rettferdiggjøre å bruke så mye ekstra. Nå er det vel tenkelig at 75 blir hakket raskere enn 70, 60 er jo 0,4 sek saktere til 100 så ser ikke ut til at du får utnytte 75 kWh i aks helle, så får vi se om det også påvirker ladefart!

Forskjellen mellom 70 og 75 blir jo liten, men skulle jeg kjøpt i dag måtte jeg valgt 75, 60 ville gitt utfordringer på rekkevidden vinterstid med skiboks og elendige kjøreforhold...

Blir iallefall spennende å se nå hvordan salget fordeler set fremover mellom 60, 75 og 90...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Muffinman

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 15. juni 2016, klokken 15:14
Om samme kjemiendring er gjort med 70 for å få 75 som man gjorde med 85 for å få 90 må man påregne noe lavere hastighet på Supercharger med ny 70/75 vs gammel 70.
Det tror jeg faktisk ikke. Jeg har ladet mye raskere enn 85D med en helt ny 90D for ikke lenge siden. Sikkert gjort justeringer siden de første 90``ene ble levert.

sigurdi

Sitat fra: Muffinman på onsdag 15. juni 2016, klokken 21:57
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 15. juni 2016, klokken 15:14
Om samme kjemiendring er gjort med 70 for å få 75 som man gjorde med 85 for å få 90 må man påregne noe lavere hastighet på Supercharger med ny 70/75 vs gammel 70.
Det tror jeg faktisk ikke. Jeg har ladet mye raskere enn 85D med en helt ny 90D for ikke lenge siden. Sikkert gjort justeringer siden de første 90``ene ble levert.

Dette er og veldig avhengig hva man sammenlinger med.

Ser at mange sammenligner med samme % og ikke samme spenning på modulene.
Reduksjon i ladehastighet skjer på modul volt og ikke % ladet.

Men jeg vil tro at den nye 75 pakken bruker samme type celler som 90 pakkene.

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Muffinman

Jeg sammenligner i første rekke med en P90D fra tidlig i år, og 3-4 måneder nyere 90D. Den eldste bilen trappet veldig raskt ned, og hadde en god del lavere effekt ved 50% enn vår gamle P85. Det er i tråd med hva bl.a. Øyvindh opplever med sin bil. Den nyere 90``en holdt vesentlig høyere effekt og banket til og med 85D``en vår.

For å sammenligne den eldste med den nyeste 90``en fikk jeg rundt 73-74kW ved 50% på den eldste, mens den nyeste holdt vel nærmere 100kW opp mot 50%. Har et bilde av skjermen på 56% fra den ladingen, og den viser 94kW. Raskeste superladingen jeg har opplevd ihvertfall, ihvertfall de noen titalls % jeg ladet.

Øyvind.h

#28
Da vi skulle innom både spar og apotek på Brokelandsheia forrige helg valgte jeg å plugge i selv om jeg hadde 40% igjen og var en mil fra hytta. Bare en annen bil der. Fikk drøye 70kW ved 50%. Men nå har det kommet en oppdatering til bilen. Ikke sjekket versjonsnummer etterpå, men sjekker SC hastighet igjen i juli :)

Versjonsnummer-bildet er fra før oppdatering
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

sigurdi

#29
Men sammelign lik volt og Ampere og ikke % mellom 85 og 90.
Mellom 70 og 85 må man nesten inn med leser eller kalkulator for å sammeligne. ;-)
Men 70 har mindre celler i serie så den har lavere batteri spenning og dermed lavere effekt så lenge det er begresning på Ampere.

Eks så vil 50% på 85 være lik som ca 46% på 90 og det er riktig verdi å sammeligne siden det er samme Celle/modulspenning.

Ladehastighet er styrt etter spenning på cellene og ikke hvor mange % man har. ;-)

BMS leser av spenning på cellene og gir beskjed om reduksjon etter som man går opp fra 3.6-4.2v

Det er veldig synd at vi ikke har batteri varming på ikke P biler, siden det er genialt å bruke før man skal på SC for å få full effekt.

Det skal faktisk endel kjøring til for å få full effekt, 10-15min nå på sommeren er faktisk ikke nok i det hele tatt.
Man kan ha begrensning på 60 eller 70kW om man ikke ser noe stiplet på regen siden den bare går til 50.

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA