Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Første gangs kjøp av Tesla

Startet av E_S, fredag 12. august 2016, klokken 21:18

« forrige - neste »

E_S

Ja, jeg kan spa opp 5 lapper for en Chademo-adapter, men 25k for dobbeltlader utgår med mindre behovet er prekært støtt og stadig, boe jeg ikke klarer å se med mitt bruksmønster annet enn på ferietur. Skal jeg til østblokken får jeg ta fossilbilen inntil videre. ;)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

nortrahof

#16
Er delenummer likt for begge ladere dersom man har dobbeltlader?
Jeg lurer på om den "ekstra" laderen vil "overta" ladingen dersom det skulle oppstå feil på første/hovedlader? Dersom det ikke er tilfelle, skulle det være mulig å bytte om laderne, slik at man oppnår redundans på biler som har dobbeltlader (om delenummer er likt)?
Ser av koblingsskjema at laderne er ulikt tilkoblet.

Fikk et halvgodt svar av en selger som mente at biler med dobbeltlader har slik redundans.
Derfor kan biler med dobbeltlading ha en ekstra verdi i økt redundans på ladesystemet? Jeg valgte dobbeltlader av den hovedårsak.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

E_S

Om laderen skulle ryke kan man ennå lade på SC og Chademo, da de ikke går gjennom laderen, så ser ikke det som noe veldig viktig for min del, i det minste.. :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

GOS

Sitat fra: E_S på lørdag 11. juni 2016, klokken 17:40
Om laderen skulle ryke kan man ennå lade på SC og Chademo, da de ikke går gjennom laderen, så ser ikke det som noe veldig viktig for min del, i det minste.. :)

Under forutsetning av at du har SC eller annen DC med Chademoadapter i nærheten av deg da. Det er det ikke alle som har.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Cookie Monster

#19
Den ekstra laderen er slave. Standard laderen er master. Slutter master å fungere får man ikke ladet på ac i det hele tatt og hjelper da ikke at man har 2 stk. Slutter slave å fungere får man maks 11 kW
2015 P85D

sven erik

men en 22 kw burde vært sfandar da ville færre ha bruktfor  hurtigladerne  og en ville fått mindre kø  vinn vinn  nå virker det ikke som du får dobbelt lader på de nye i hele tatt

nortrahof

Sitat fra: Cookie Monster på lørdag 11. juni 2016, klokken 20:22
Den ekstra laderen er slave. Standard laderen er master. Slutter master å fungere får man ikke ladet på ac i det hele tatt og hjelper da ikke at man har 2 stk. Slutter slave å fungere får man maks 11 kW

Det var det jeg trodde.
Derfor er spørsmålet om de to laderne er identiske mht. delenummer, slik at det er bare å bytte plass for laderne om første lader svikter?
Da har man til en viss grad redundans.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

sven erik

Sitat fra: nortrahof på søndag 12. juni 2016, klokken 13:16
Sitat fra: Cookie Monster på lørdag 11. juni 2016, klokken 20:22
Den ekstra laderen er slave. Standard laderen er master. Slutter master å fungere får man ikke ladet på ac i det hele tatt og hjelper da ikke at man har 2 stk. Slutter slave å fungere får man maks 11 kW

Det var det jeg trodde.
Derfor er spørsmålet om de to laderne er identiske mht. delenummer, slik at det er bare å bytte plass for laderne om første lader svikter?
Da har man til en viss grad redundans.
[/quote

det er mye jobb for å bytte plass på disse + at en må legge in  noe  program vare på nytt når laderne har vert frakoblet  men selvklart har ikke tesla  lader på lager kan de bytte om  så du får ladet  men er garanti tiden over er det nokk biligere og bare kjøre og bruke hurtigladere og chademo  til de får ny lader

nortrahof

Da har selgeren hos TM informert meg feil!
Jeg fikk TMS demonstrert på Fevik sommeren 2014. Da hadde en lader i bilen en feil. TM fikk allikevel ladet bilen ved det hotellet de holdt til på da bilen hadde dobbeltlader. Da var det kanskje sekundærladerenn som sviktet?
Spurte da TM om redundans og fikk bekreftet det.

Om spesifikk SW skal lastes inn i laderne der de er plassert, blir vel den lastet ned fra hovedcomputer via CAN-bus? Da er det oftest slik at konfigurasjonsparametre (som er typisk for plasseringen av laderen) automatisk blir lastet fra hovedcomputer. Slik er det på andre biler.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

fredag

Sitat fra: Cookie Monster på lørdag 11. juni 2016, klokken 20:22
Den ekstra laderen er slave. Standard laderen er master. Slutter master å fungere får man ikke ladet på ac i det hele tatt og hjelper da ikke at man har 2 stk. Slutter slave å fungere får man maks 11 kW

I praksis er det 3 stk 16A enfaseladere hos de som har enkeltlader, og 6 stk hos de som dobbeltlader. (Vet ikke hvordan det er på de nye bilene med 16,5kW lader.)

En jeg kjenner fikk kun ladet med 18kW på sin Model S med dobbeltlader, og da var det en av de seks enfase-laderne som ikke fungerte.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Cookie Monster

Sitat fra: nortrahof på søndag 12. juni 2016, klokken 19:49
Da har selgeren hos TM informert meg feil!
Jeg fikk TMS demonstrert på Fevik sommeren 2014. Da hadde en lader i bilen en feil. TM fikk allikevel ladet bilen ved det hotellet de holdt til på da bilen hadde dobbeltlader. Da var det kanskje sekundærladerenn som sviktet?
Spurte da TM om redundans og fikk bekreftet det.

Om spesifikk SW skal lastes inn i laderne der de er plassert, blir vel den lastet ned fra hovedcomputer via CAN-bus? Da er det oftest slik at konfigurasjonsparametre (som er typisk for plasseringen av laderen) automatisk blir lastet fra hovedcomputer. Slik er det på andre biler.

Var nok bare slave laderen som hadde sviktet da. De er koblet slik at master laderen må fungere for at man skal kunne lade på ac.

Laderne konfigureres med toolbox programmet til Tesla via nettverks pluggen som er ved siden av canbus diagnose porten.

2015 P85D

nortrahof

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 13. juni 2016, klokken 13:51

Var nok bare slave laderen som hadde sviktet da. De er koblet slik at master laderen må fungere for at man skal kunne lade på ac.

Laderne konfigureres med toolbox programmet til Tesla via nettverks pluggen som er ved siden av canbus diagnose porten.

Jeg antar også at de kan få nedlastet SW over nettet?
Da kan man bytte posisjon på laderne og få ny SW nedlastet fra døgnservice om man står i beit for lading. Bytter man fysisk laderne om og ringer TM, skulle den funksjonalitet jeg er på jakt etter være til stede.

Noen som vet om laderne deler belastning når de har mulighet til det? Det blir da lavere termisk belastning pr. lader og muliggjør at man oppdager feil på en lader tidligere. Det betinger vel at man kobler sammen begge faser i pluggen?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

E_S

Største problemet jeg ser her er at Tesla garantert vil steile og nekte alt dersom man bytter om laderne selv og ikke de gjør det, også når bilen er utenfor garantitid..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

petersv

Du "kan" ikke bytte om laderne selv. De er væskekjølte og i tillegg koblet til batteriet. Ligg unna kan ikke uttrykkes nok her... ;-)

Bjørn

Sitat fra: petersv på tirsdag 28. juni 2016, klokken 21:54
Du "kan" ikke bytte om laderne selv. De er væskekjølte og i tillegg koblet til batteriet. Ligg unna kan ikke uttrykkes nok her... ;-)
Ikkeno som ikke en god slangeknipe fikser.. Hovedbatteriet kobler man fra ved å koble fra 12V batteriet.. Samme som redningsarbeiderene/brannfolka gjør, (dem klipper en 12v kabel..) hovedrelét til batteriet kobles da fra, og skal gjøre alle 400v kabler spenningsfrie..
Alltid lurt å måle selv uanz..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA