Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Sirompa selgere.

Startet av Baltor, mandag 11. oktober 2010, klokken 20:23

« forrige - neste »

Baltor

Her i Stavanger er vi nå vitne til en skikkelig innspurt mht ladeplasser. 1.oktober er frist for ferdigstillelse, da skal alt være rapportert og ferdig koblet. Av de 49 nye ladeplassene kommer 41 i sentrum, 8 i bydelene Hundvåg og Hillevåg.
Gratulerer til Stavanger!
Rogaland Elbilforening sto på for at tallet skulle bli høyere, men 49 er en veldig god start. ;)

14 av de nye ladeplassene kommer i parkeringsanlegg med bomsystem, her må vi dessverre foreløbig betale for parkeringen. Rogaland Elbilforening har i møte med politisk ledelse tatt opp dette, vi kommer til å jobbe videre for at gratisprinsippet skal gjelde.
Men det er også et annet lite skår i gleden. I søknaden til Transnova har man søkt om nye ladepunkt, på 2 av stedene kan man lese i søknaden at dette er i tilknytning til eksisterende parkeringsplasser for elbil   Vi trodde det skulle bli flere ladeplasser på disse stedene, men det man har gjort er å bytte ut gamle kontakter med nye ladesøyler. De gamle var altså kun parkeringsplasser >:(.
Er dette vanlig praksis også andre steder?
 
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

ravn

Blir disse lagt inn på ladestasjoner.no ?
Er litt usikker på hvor de nye kommer.

Er forøvrig to stk utenfor posten nå.
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

Baltor

#2
Dette skal gå av seg selv, rapportering er et av kriteriene fra Transnova.
Men det ble en skikkelig kamp mot klokka for å få alt på plass til 01.10. så vi må vel kanskje vente litt før vi ser det på Ladeplasser.no
Her ser du oversikten over plassene, den ene plassen foran Sjøfartsmuseet ble fyttet litt nærmere Galleri Sult, dette for å slippe å grave opp Blå Promenade.
(sakset fra søknaden)
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Hans Håvard Kvisle

Norstart vedlikeholder NOBIL som leverer data til ladestasjoner.no, LadeNå!, Nearby og nedlastbare filer til GPS-navigatører. Se heller ikke bortifra at GPSen til i-MiEV også vil ha ladestasjonsoversikt fra NOBIL :)

Alle Transnovafinansierte ladestasjoner blir aktivert etterhvert som ferdigmeldingene blir godkjent av Transnova. De ligger allerede inne i databasen. Men utbyggere kommer også direkte til oss med data slik at det går kjappere med aktiveringa. F.eks. kan tips-skjemaet på ladestasjoner.no eller nobil.no brukes.

Så alt blir etterhvert synlig. Men det er flere av oss som synes det har gått litt treigt med utbygginga, da.
St.Hanshaugen

elektrolux

Sitat fra: sveander på tirsdag 26. oktober 2010, klokken 13:10
Til de som mener at man ikke skal bruke ladeplass om man ikke lader så synes jeg det blir galt å ta opp en vanlig plass når det er ledige ladeplasser.

Slet i går med lading da alle ladeplassene på Valberget  i Stavanger var opptatt. Bl.a stod Ravn på en av dem uten å lade.

Redningen ble en plass like inntil ladeplassen som er så smal at den stort sett alltid er ledig. Berlingoen ble lirket på plass med sammenfoldete speil, og lang skjøtekabel i bagasjerommet ble strukket fram til ladepunktet. I tillegg var de vanlige ladepunktene strømløse, og en søyle med lås forsynte 2 Keweter med strøm.

Berlingoens Robometer skrek etter strøm, og heldigvis brukte en av Kewetene skjøteledning som jeg kunne koble meg innpå. Dermed fikk jeg fyllt opp nok til å kravle videre til min favoritt ladeplass på St.Olav

Moralen må være å ikke oppta siste ladepunktet om man ikke selv skal lade, og skaffe seg nøkkel til de nye søylene.

Jentungen oppdaget at søylene skiftet farge om de leverte strøm eller ikke, så dette er en fin indikasjon på om en kan overta ladepunktet fra en fulladet bil.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 26. oktober 2010, klokken 13:52
Jentungen oppdaget at søylene skiftet farge om de leverte strøm eller ikke, så dette er en fin indikasjon på om en kan overta ladepunktet fra en fulladet bil.

Slette ikke dumt!  :D  Ellers kan jeg bare oppfordre til å ha et merke i ruta som sier hvor mange % man minst vil ha, slik at om man f.eks. klarer seg med 50% for å komme hjem så kan noen som er riktig nøden se dette og ta over bruk av kontakta.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmo

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 26. oktober 2010, klokken 13:52
. . .  skaffe seg nøkkel til de nye søylene. . . . de som skifter farge om de leverte strøm eller ikke

Har de ikke samme nøkkel som "gamle" søyler ??   (det har de nye i Oslo).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Lunde

Veldig klønete og dyr løsning som kun er ment som en fanzy gimmikk.
Om du lader en Tesla på en stolpe med et uttak vil ladingen stoppe opp om en annen låser opp boksen for å koble til eller fra sin bil. Den må visstnok "kvitteres" manuelt med en knapp etter at kablen får strøm for å lade bilen, Spenningen tas nemlig bort når boksen åpnes av en eller annen grunn ???.  Ikke så enkelt å få instruert alle som ader at de må kvittere ut Tesla og trykke to ganger på powerknappen på TH!NK for å lade som eieren forutsetter  :-\

For TH!NK sin del betyr et strømbrutt av bilen går fra å lade på 3kW til 2kW om du nå satte den til 3kW i utgangspunktet.

Proxell har med andre ord et produkt som kan skape trøbbel for enkelte.
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Baltor

Enig med Lunde her, dessuten er stolpene så grunne bak lokket at ganske mange må bytte over til kortere eller vinklede støpsler. >:(

De nye søylene i Stavanger har samme nøkkel som alle andre alle andre steder i Norge, men de gamle var som regel ulåst, dermed har ikke Elektrolux og enkelte andre skaffet seg nøkler. I Stavanger henter man nøkler hos Stavanger Parkering, de holder nå til i gågaten nedenfor St.Olav.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Hans Håvard Kvisle

Sitat fra: Baltor på tirsdag 26. oktober 2010, klokken 18:05
De nye søylene i Stavanger har samme nøkkel som alle andre alle andre steder i Norge, men de gamle var som regel ulåst, dermed har ikke Elektrolux og enkelte andre skaffet seg nøkler. I Stavanger henter man nøkler hos Stavanger Parkering, de holder nå til i gågaten nedenfor St.Olav.

Eller du kan være medlem i Norstart. Enten får du nøkler når du melder deg inn, eller gamle medlemmer får tilsendt nøkler ved å henvende deg til oss.
På tide å melde seg inn, Elektrolux?  ;)
Se ikke bortifra av at Elbilforeningens arbeid resulterer i mange flotte ladestasjoner og at vi kan få alle elbilfordelene til å vare lenger enn de ellers ville ha gjort.
Jaja, jeg må bruke forumet også litt til verving. Håper jeg blir tilgitt.
St.Hanshaugen

Lunde

Synes igrunnen det er underlig at vi for få år siden ikke fikk midler til til den mest hensiktsmessige og langt billigere varianten engang Nå spiller pris og fornuft ingen rolle lenger. Flott skal det plutselig være når politikerne kan sole seg i glansen av tiltakene, klippe snorer etc. Joda all ære for at de bruker penger, men de MÅ ikke bruke så mye. Det enkleste er oftest det beste. Min bil trives like godt med strøm fra et gammelt jaco uttak som et høyteknologisk vidunder til titusner av kroner.  :'( Sett eksempler der man faktisk ikke får ladet overhodet uten kodekort etc. Kan ikke det vente til kostnadene overstiger noen hundrelapperi måneden? Tipper enkelte av uttakene koster oppmot 40-50 000.- Skal lade i mange år før den betaler seg gitt  ;)

Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Elmo

Sitat fra: Baltor på tirsdag 26. oktober 2010, klokken 18:05
Enig med Lunde her, dessuten er stolpene så grunne bak lokket at ganske mange må bytte over til kortere eller vinklede støpsler. >:(
Akkurat det nevnte jeg for Proxll's selger på stand på Klimabil 2010 23.august. Han sa at det har de allerede tatt hensyn til i "neste generasjon" stolpe.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Lunde

Tenker du på plassen eller på at den tar strømmen med åpent lokk? En uting at lokket bryter strømmen og er nok mer en gimmik enn et krav. Her er det i så fall kun å vri sammen to "tråder" som en fix. Plassen er det værre med i eksisterende stolper.
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

cra

Sitat fra: Lunde på tirsdag 26. oktober 2010, klokken 20:23
Her er det i så fall kun å vri sammen to "tråder" som en fix.

Eller kanskje enda enklere; en liten dråpe superlim i en microbryter? :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmo

Sitat fra: Lunde på tirsdag 26. oktober 2010, klokken 20:23
Tenker du på plassen eller på at den tar strømmen med åpent lokk?
Det var plassen til støpslet under lokket de skulle (hadde) fikset på.

Overføringen til microbryterene var såvidt jeg husker lett å "modifisere"
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA