Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ønsker lademulighet i borettslag, men sliter med fordommer/uvitenhet

Startet av Chivas, onsdag 18. mai 2016, klokken 19:54

« forrige - neste »

fredag

Oppdatert kunnskap fra DSB angående parkering og lading av elbil i garasjeanlegg, som kan vedlegges søknad til borettslag eller tas med til møter i borettslag:

SitatDet er derfor rimelig å anta at elbiler parkert i garasjeanlegg ikke representerer en høyere risiko for brann sammenliknet med konvensjonelle biler.

− Det er ingen grunn til å tro at elbiler som står til lading vil øke denne risikoen så lenge ladesystemet er utført og vedlikeholdt etter DSBs regelverk, sier Grav.

https://www.dsb.no/nyhetsarkiv/2017/hvor-brannfarlig-er-en-elbil/

Men folk føler seg truet av fakta som strider mot deres egne holdninger og fordommer:

http://theoatmeal.com/comics/believe
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

LittleHammer

Fikk lading av elbil inn i vedtektene i eget sameie nå nylig. Hadde mine tvil på forhånd siden jeg er eneste elbileier samt at det har vært notorisk vanskelig å få gjennomslag for vedtektsaker i vårt sameie.

Men neida, fikk gjennom vedtektsendringene med ingen motstemmer!  :+1:

Har to fellesgarasjer med faste plasser så her betaler hver plassdisponent for egen kurs og mode 3-lading.
Peugeot Ion 2012
Jaguar I-Pace 2019

Sirup

Du har ikke vurdert om det er på tide å flytte?

Det å bruke tid og energi på å omvende ignorante noksagter er som å kjempe mot vindmøller.

Selg leiligheten og kjøp deg en med lademulighet, da får du fred og du slipper å måtte forholde deg til mennesker som har en fundamentalt anderledes verdensanskuelse.

VW e-Golf
Tesla Model X75

Chivas

Det er vel tid for en liten oppdatering.

Hele saken har blitt ganske komisk, og engasjementet mitt har stilnet litt og grenser til apati :D

Vi har nå snart halvt år med elbil-erfaring og vi personlig klarer oss greit uten lading hjemme (har brukt skjøteledning ett par anledninger hvis prekært), så det er nok en av grunnene til at jeg blir litt likeglad rundt tregheten som oppleves her.

Vel, til saken:
- Min bedre samboer er nå i styret og pusher på
- Den ene i styret som begynte å bli omvendt, har nå gitt plassen videre til en som er temmelig motstander.

Garasjeanlegget har vist seg å være vanskelig å få aksept for, derfor utreder vi plasser ute. Holdningen til motstander i styret er nå "what's in it for me?" Han klarer ikke se hvorfor han skal støtte plasser ute hvis han ikke har noen fordeler av det. "Jeg skal aldri ha elbil siden den ikke kan ta meg frem og tilbake til hytta - hengerfeste - osv". MEN han åpner opp for mulighet i garasjen - da er holdningen at alle må få stikkontakt slik at man kan lade, bruke støvsuger eller hva det skal være + at det må brannsikres "i hue og r*va!"

Så til gullkornet: Han mener at det ikke skal brukes penger på dette siden det nå har kommet forskning som viser at dieselbiler ikke er så forurensende som først antatt (han sikter sikkert til saken i Oslo hvor de forbyr diesel på visse dager uten tilstrekkelig bevis for at diesel øker dødeligheten), ergo mener han at elbiler snart vil nærmest forsvinne av seg selv :-D

Jeg kan selvfølgelig velge å være egoist og la denne farsen gå sin gang siden vi klarer oss ganske fint uten hjemmelading, men jeg vet at en annen beboer snart får sin elbil og at denne beboeren ikke har mulighet for lading andre steder (enn hurtiglading i nærheten). Jeg har faktisk tenkt til å tipse denne beboeren om de nye reglene som gjør at borettslag ikke uten videre kan nekte å opprette lademulighet: få beboer til å opprette ladestasjon - observere hva provokasjonen fører til :)

Ingeniøren

Ta kontakt med kommunen og få de sende en presisering om lovverket som du sikter til. Det bruker å virke på Narvestad liknende krapyler  :laugh:
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Griffel

At styrer i sammeier og borettestlag generelt er motstandere av løsninger for elbillading er nok overdrevet.

I følge Budstikka er nå ca. 60 sammeier i Bærum og mellom 20 og 30 i Asker i full sving med planlegging og installasjon av ladeplasser. Et sammeie i Asker er snart ferdig med et opplegg i fellesgarasje hvor det er tilrettelagt for tilkobling av over 300 ladestasjoner (samtlige garasjeplasser kan kobles til, rundt 50 ladestasjoner i første omgang).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

TB

Kan bekrefte det ikkje er heilt stillstand:
Borettslag i Lørenskog der det nettopp er klargjort for 85 garasjer og 25 plasser utendørs.
Elektriker har koblet opp 30 plasser frå start. (Derav 13 har kjøpt ladeboksen, resten kan koble den til i etterkant.)

Gjennomføring stod mest på finansieringen, men det vart funne ein løysing som vart akseptert.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Ingeniøren

Veldig bra at noen ser at fremtiden er elektrisk og å bruke noen kroner på ladeplasser i dag bare gjør at eiendommen stiger i verdi. Sirumpene kommer til å gå tapende ut av denne kampen...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Henning Johnsen

Sitat fra: Chivas på fredag 22. september 2017, klokken 22:09
Jeg har faktisk tenkt til å tipse denne beboeren om de nye reglene som gjør at borettslag ikke uten videre kan nekte å opprette lademulighet: få beboer til å opprette ladestasjon - observere hva provokasjonen fører til :)
Kan du sende en link til disse nye "reglene"?
Tviler på at det du skriver er riktig. Kan være store kostnader knyttet til oppretting av ladestasjoner.
Vi måtte bla. grave frem strøm.
Hvis ladepunktet er på plass kan man nok ikke nekte enkelte beboere lading, det er noe annet.

Uansett, det beste er at du fremmer et forslag for generalforsamlingen hvis du ikke får styret med deg.

Vi i styre så behovet tidlig og fremmet forslaget for generalforsamlingen med gode argumenter for hvorfor vi må ha dette tilbudet til beboerne og ikke minst fremtidige beboere.
Viktig å ha alt med, kostnader, betalingsplan osv.
Vi hadde ingen problemer med å få dette igjennom. Kostnadsramme på 210 000 hvor av deler dekkes av abonnement for de med el-biler. Vi har 96 rekkehusboliger.

Lykke til  :+1:
i4 m50 - E-Golf

cra

Hvis reglene sier at de ikke kan nekte beboere lading uten saklig begrunnelse så er det slik. Hvorvidt det skal tas på sameiets regning er selvsagt noe helt annet. ;)

Ett av de beste argumentene er at elbiler blir stadig mer populære og mulighet for lading i sameiet vil påvirke prisene i positiv retning, og etterhvert som fossilbiler blir mindre populære vil sameier uten lademulighet stille bakerst i køen og nederst i prissjiktet når enheter skal selges. Folk kommer ikke til å ville kjøpe enheter uten mulighet for hjemmelading. Dette vil også gjelde fossileiere som ser for seg å kanskje skulle skifte til el innen overskuelig fremtid.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmo

Sitat fra: Henning Johnsen på fredag 06. oktober 2017, klokken 13:00
Kan du sende en link til disse nye "reglene"?

Det er vel dette som så langt bare er en innstilling fra stortinget til regjeringen han sikter til, antar jeg.
Også omtalt på elbil.no (Stortinget vil sikre rett til lading i borettslag)

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Orbit

Mest sannsynlig vil evt nye regler for lading i borettslag ligne på hva som snart kommer for sameier (paragraf 25).

Gjennomføring kan bli noe enklere dersom en bare har rett til parkeringsplass(er), uten spesifisert lokasjon. Da kan ladeplassene samles for enklere utbygging.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Henning Johnsen

Sitat fra: Orbit på fredag 06. oktober 2017, klokken 14:14
Mest sannsynlig vil evt nye regler for lading i borettslag ligne på hva som snart kommer for sameier (paragraf 25).
Fra paragrafen: "En seksjonseier kan med samtykke fra styret anlegge ladepunkt for elbil og ladbare hybrider i tilknytning til en parkeringsplass seksjonen disponerer"

At man ikke kan nekte en beboer selv å grave frem strøm, anlegge ladepunkt på egen parkeringsplass for egen regning høres greit ut.
i4 m50 - E-Golf

Chivas

Det har nå skjedd en betydelig fremgang og med syvmilssteg er vi nå nesten i havn! :)

I ekstraordinær generalforsamling ble det bestemt å gå for lading i garasjeanlegg. Med knappest mulig flertall ble det også bestemt å gå for løsningen jeg personlig helst ønsket med Zaptec.

Her er fra tilbudet vi går for:

- Kabelbru m/flatkabel. Lagt fra fordelingsskap til port med flatkabel.
- Ombygging av fordeling til 80A hovedsikring, 4x50A til el-bil ladeanlegg.
- Montering av 3G/4G modem, PLC signalenhet til zaptec. Kunde bestiller abonnement.
- Oppsett, opplæring og programmering av ladestasjoner.
- Sluttkontroll og dokumentasjon
- Avtappingsbokser monteres og kabling blir lagt frem til hver enkelt parkeringsplass. Kabel avsluttes i boks.

Dette vil da være et fremtidsrettet system, og siden vi har TN-nett vil max effekt på hver ladeplass være 22kW (selvfølgelig temmelig strupet hvis mange lader samtidig).

Så, noen spørsmål:

- Den enkelte ladestasjon er tilbudt for kr 23.125,-ink mva ferdig montert. Dette synes noe høyt, og jeg ser at TB i en annen tråd sier de fikk sin for 17.000,-  (TB: hvilken leverandør?) Spørsmålet blir da: Nå som alt blir tilrettelagt helt frem til parkeringsplass, kan man velge hvilken leverandør det skulle være for levering av ladestasjon? Og kan man montere og konfigurere denne selv (regner egentlig med at trikker må sette opp ladeplaten)?
- Det vil være maks 22kW kapasitet per plass, men i fremtiden må man regne med at flere står og lader samtidig. Hvis alle 19 skulle ha ladet samtidig vil effekten kun være 1,8kW per plass(!). Kan man en gang i fremtiden enkelt oppgradere inntaket slik at man opprettholder høy effekt til flest mulig?

Knut Røe

Her er et tilbud fra NTE elektro til et borettslag.

Infrastruktur
Nytt sikringsskap med egen måler kun for lading
Kabelopplegg i hele parkeringsanlegget
100k+mva

Ladestasjon
Komplett levering, montering, driftsettelse av 1 stk smart lader
15900,- +mva

Type system står ikke beskrevet i detalj, men beskrives som selvjusterende i forhold til effekt og med avregning via app internt i borettslag. 30 plasser på en lang rekke, carport under tak alle sammen. Må sikkert være zaptec dette med flatkabelopplegg, er jo ganske simpelt å montere og veldig lett å koble seg til etterhvert.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA