Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Svært nære kjøp av min første elbil (i3), trenger råd ang. lading + div

Startet av Chivas, torsdag 28. juli 2016, klokken 06:26

« forrige - neste »

Chivas

Sitat fra: Chivas på onsdag 23. november 2016, klokken 11:15
Sitat fra: Orbit på tirsdag 15. november 2016, klokken 21:54
Et system med ladestolper med nøkkelbrikker vil gi fakturering av strøm på den enkelte. Forhåpentligvis vil nabo-borettslaget være med på dette, så det ikke blir noen diskusjoner om at ditt borettslags elbilplasser spiser av de gjenværende vanlige parkeringsplassene (som fremdeles vil være delt).

Det vil selvfølgelig være best å få til en løsning innnedørs, men utendørs ladestasjoner på deling i borettslaget er i alle fall et steg i riktig retning!

Vi får høre hva naboborettslag tenker, for det er absolutt løsninger i de baner vi må tenke.

Har vært i kontakt med naboborettslag, og det mest interessante som har kommet frem hittil er at de har blitt nektet av forsikringsselskap å opparbeide lademulighet i deres garasjeanlegg. Så derfor vil også de se på muligheten for utendørslading nå.

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

elektrolux

Sitat fra: Chivas på mandag 19. desember 2016, klokken 09:15
Har vært i kontakt med naboborettslag, og det mest interessante som har kommet frem hittil er at de har blitt nektet av forsikringsselskap å opparbeide lademulighet i deres garasjeanlegg. Så derfor vil også de se på muligheten for utendørslading nå.

Skaff dokumentasjon på dette.

Kan være det som trengs for å få slutt på ladehysteriet. Her er det uten tvil diskriminering av elbiler. Spørsmål bør stilles om det kanskje er best å forby disse livsfarlige bilene totalt, eller om vi skal inkludere dem som alle andre.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

fredag

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 20. desember 2016, klokken 07:49
Sitat fra: Chivas på mandag 19. desember 2016, klokken 09:15
Har vært i kontakt med naboborettslag, og det mest interessante som har kommet frem hittil er at de har blitt nektet av forsikringsselskap å opparbeide lademulighet i deres garasjeanlegg. Så derfor vil også de se på muligheten for utendørslading nå.

Skaff dokumentasjon på dette.

Kan være det som trengs for å få slutt på ladehysteriet. Her er det uten tvil diskriminering av elbiler. Spørsmål bør stilles om det kanskje er best å forby disse livsfarlige bilene totalt, eller om vi skal inkludere dem som alle andre.

Ville naboborettslaget sette opp schuko-kontakter eller type2-kontakter?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Ingeniøren

Spør du meg så er de vel mest redd for at bilen skal eksplodere i et inferno som ikke kan slukkes - sukk ::)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Chivas

Alt henger sammen med frykten for brann som media/andre har vært veldig flinke til og hause opp, slik at "alle" nå går rundt og tror at elbiler lett tar fyr, og er umulige å slokke.

Dette inntrykket har nå blitt veldig vanskelig å rokke ved, og jeg er ikke så sikker på at de som ønsker elbil-lading rundtom er de riktige til å ta den kampen. Elbilforeningen/myndighetene eller andre skulle ha tatt tak i dette for lenge siden før det fikk utvikle seg en sådan redsel. Nå frykter jeg at toget er på vei til å gå, og at lading av elbil fremover nærmest er noe man bare kan glemme i borettslag o.l.
Skal man få til en elektrifisering av bilparken, vil det fort stagnere hvis man ikke får med massene - og massene bor som regel i borettslag/lignende (ihvertfall i og rundt storbyene).

Filip86

Jeg har forsøkt i 4 måneder nå å få utbygger for boligene og elektriker firma (de er enda ikke oppført, og er ikke "ferdig" før siste halvår 2017) til å vurdere en annen løsning enn 7,5A schuko, men de står på sitt og mener at det er fremtidsrettet nok og ikke utdatert. Så jeg føler med deg...
DSB kunne bare veilede, og elbilforeningen kunne heller ikke bidra med noe.

Jeg vurderte en elbil til som arbeidsbil, men det tror jeg ikke vil fungere uten lader hjemme.

ReneM

For et styr å få dette til. Her hos oss har det ikke vært mye bedre. Sameiet med 60+ beboere. De også vil ha en drivstoffpumpe på tunet dersom vi får lade bilene våre. En 500.000kr investering i ladeinfrastruktur falt i generalforsamling med 1 stemme forskjell :S. Hvis forslaget hadde blitt vedtatt hadde samtlige mulighet til å etablere 16A 3 fase lading. Da måtte hver beboer som ønsket dette betale for laderen og ikke mer. Denne løsningen er p.d.d. ikke lenger mulig da en 'annen' har kjøpt kapasiteten fra trafohuset. At vi hadde økt verdiene på leilighetene våre hadde ingenting å si.

Likevel ser det litt lys ut i fremtiden. Malingen av nåværende nett viser at vi kan etablere 20 16A ladestasjoner. Disse blir montert på egen parkeringsplass og koblet til vår egne strømmåler. Hva som skjer etter at disse 20 er montert vet ingen, jeg bryr meg ikke da det er ikke mitt problem lenger. Jeg investerer lett 15.000 kr i ladestasjonen fordi det øker verdien til leiligheten vår minst like mye. I tillegg slipper jeg å dra kabel hele tiden!
Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

Chivas

Har en følelse at man må påta seg oppgaven som pioner for å kunne mykgjøre styret/borettslaget. Elbil må introduseres i borettslaget slik at flere blir interessert, og slik kan lademuligheter falle på plass "av seg selv" nærmest :-) Vi har bestilt nye e-golfen og blir etter hva jeg vet førstemann ut med elbil her.

Problemet med mangel på tilrettelegging er at beboere tar seg selv til rette med ymse ladeløsninger. I et naboborettslag i nærheten fikk jeg med selvsyn i dag se hvordan man der innretter seg. Legger ved bilder av en leaf hvor de har strukket kabeltrommel fra garasje(!)  over plassen for å kunne lade på gjesteparkering - og det istedet for å stå i garasje som sikkert er forbudt.

Chivas

Ingen kommentarer på den lademetoden? Og jeg som trode skittkastingen ville florere sporenstreks :D Godt bildet ikke har blitt fanget opp av "vi som ønsker....." ;)

Griffel

Sitat fra: Chivas på lørdag 28. januar 2017, klokken 01:40
Ingen kommentarer på den lademetoden? Og jeg som trode skittkastingen ville florere sporenstreks :D Godt bildet ikke har blitt fanget opp av "vi som ønsker....." ;)
Jeg trodde at det ville komme et innlegg "slik har jeg ladet i 10år uten problemer" fulgt av mange "+1".  ::)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Olemann


Tror nok man selv må komme seg inn i styret i borettslaget og vise at man orker jobbe med dette, det er min erfaring.  I tillegg akseptere at investeringen ikke er noe som deles likt på alle seksjoner, men at de som ønsker dette tar all up front kostnad selv.  Så får man lage modeller for hvordan dette tilbakebetales til de første om/når andre kommer til senere.
Husker en beboer som fikk barn og sporenstreks ville sette opp lekestativ til endel tusen kroner i bakgården, det ble også litt drøyt for de på 60+ som var ferdige med småbarn for 30 år siden.
Sykkelstativ derimot, som 50% hadde glede av, det gikk greit gjennom.

Ingeniøren

Sitat fra: Olemann på lørdag 28. januar 2017, klokken 20:22

Tror nok man selv må komme seg inn i styret i borettslaget og vise at man orker jobbe med dette, det er min erfaring.  I tillegg akseptere at investeringen ikke er noe som deles likt på alle seksjoner, men at de som ønsker dette tar all up front kostnad selv.  Så får man lage modeller for hvordan dette tilbakebetales til de første om/når andre kommer til senere.
Husker en beboer som fikk barn og sporenstreks ville sette opp lekestativ til endel tusen kroner i bakgården, det ble også litt drøyt for de på 60+ som var ferdige med småbarn for 30 år siden.
Sykkelstativ derimot, som 50% hadde glede av, det gikk greit gjennom.

Nettopp. Som i en annen tråd der man ønsker å få lade bilen, men kun 4 av 120 plasser ønsker dette. Da må det være mulig at disse 4 tar den kostnaden og så får man ordne opp for resten på et senere tidspunkt.
Men så finner man alltid en brannmann som har hørt om en elbil-brann.....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

elbilist87

Veldig interessant å lese denne tråden.

Vi har også problemer i vårt borettslag. Kort fortalt: vi har en "garasjerekke" hvor 4-5 garasjer deler på en 16 ampere kurs. Det er tillatt med tidsbegrenset motorvarmer, men ikke elbil. Begrunnelsen er i all hovedsak kapasitet samt dette med at "alle må ha muligheten". I praksis betyr det altså at det er bedre at ingen kan lade enn at noen kan lade.

Vi har strukket oss langt og til og med tilbudt oss å tidsinnstille ladingen i garasjen, for eksempel mellom 21 og 03 på natten da ingen andre bruker motorvarmer. En god midlertidig løsning slik jeg ser det. Men nei. "Alle må ha muligheten". Det kan legges til at vår styreleder har hatt dette vervet i nærmere 30 år og jeg vil si en del av problemet ligger her. Styret fremstår i tillegg mer som en vennegjeng enn et styre. Undertegnede er 1. vara, men har ikke fått en eneste telefon på et helt år. Mon tro hvorfor. Hans personlige mening er i tillegg at "dette med elbil er det største sugerøret ned i statskassa noensinne". Mye mulig, men hans personlige meninger om elbil er vel strengt tatt uvesentlig.

Nå viser det seg også at det i sikringsskapet er en 16 ampere kurs "i reserve" som ikke brukes - så mye for kapasitetsargumentet. Har spurt om vi kan få bruke denne til lading av elbil (og så klart sette opp måler og betale for forbruk). Ikke fått noe svar på en uke.

Det hele synes ganske håpløst.

elektrolux

En 16A kurs kunne ladet ca 300 km rekkevidde inn på 5 biler.

Det betyr  60 km / bil, noe som er mer enn gjennomsnittlig behov.

Dette ville et anlegg med 5 Zapchargere tilkoblet 16A kursen automatisk fordelt på de tilkoblede bilene. Det ville også være mulighet til å koble til enda flere ladeuttak på samme kurs om kameratklubben mener det er behov for det.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA