Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Renault ZOE

Startet av saftsuse, torsdag 07. oktober 2010, klokken 23:53

« forrige - neste »

saftsuse

Hei,
Har lyst på en i-Miev, men jeg lurte på oppvarming om vinteren.
Å fryse for å kjøre elbil er ikke aktuelt. Da fortsetter jeg heller med bensin.
Men jeg har nå lyst til å kjøre mere miljøvennlig.
I mine to siste bensinbiler har jeg kjøpt Webasto parkeringsvarmer til Ca. 20.000 per bil.
Den brukes fra september til mai og jeg har blitt avhengig :-)
Hvor mye koster det å legge in Webasto i Elbiler? Trenger jo en egen tank og kanskje det er noen andre standarder på elbiler som er fordyrende?

Vil Webasto trekke mye strøm? Mister jeg mye rekkevidde?
Står at den bruker 26w, syntes det hørtes lite ut, Men hvis det er riktig så er det jo ikke merkbart i forhold til bilens 4000w system :-)
Kommer til å kjøre mye motorvei 100-110KM i timen på vei til jobb.. Det er 25km en vei.
Har lest at det trekker strøm å kjøre fort, men hvor mye i praksis?

Er det realistisk å kunne kjøre denne bilen til jobb på vinteren med 20 kuldegrader, webasto varmer og holde 110 KMT på motorvei?

Og til slutt, Jeg får snart en elektriker på besøk for å fikse diverse ting. Tenkte jeg kunne gjøre klart til Elbil med å sette opp en ladekontakt ute når han først er her.
Hva slags kontakt trenger jeg?
Er det en helt vanlig stikkkontakt eller trenger jeg spesialkontakt til ladekabelen?
Holder det med 16A i stikket?

Og hva med AC, trekker den mye strøm? Og er den like bra som på vanlig biler?
Eidsvoll
Har lyst på i-Miev

elektrolux

#1
I Miev'en har alt som trenges for å montere inn en webasto tilleggsvarmer, bortsett fra drivstofftanken. Dermed burde monteringen ikke by på større utfordringer enn det du allerede er vant med.

Foreslår likevel at du gjør en slik jobb selv, og kjøper delene på Ebay. Da snakker du om 5000 kr i stedet for 20000 kr ferdig montert.

Webastoen vil ikke påvirke rekkevidden din. Husk en Elbil bruker ca 10000W til framdrift, og alle andre forbrukere blir pianøtter i en slik sammenheng. F.eks bruker et stereoannlegg ca 100W, lys ca 150W, Elektriske vinduer ca 50W i 5 sec, og Webastoen ca 26W for å styre seg selv.

Antar vi at der går ca 10000W for å kjøre i 80 km/t vil bilen bruke 40000W for å kjøre i 160 km/t.

Med kun 25 km pendlervei bør du kunne kjøre Miev'en t/r 2 ganger selv om vinteren og ved bruk av originalt varmeapperat. Likevel ville jeg i ditt tilfelle satset på å lade på jobben og bruke originalt varmeapperat.


Ellers skal et vanlig 16A still holde for normal lading av slike elbiler, men et 3 fase 32A stikk er enda bedre.

Du vil like den bedre enn vanlige biler grunnet komforten elbilene har. Det er omtrent som å kjøre en V12'er minus effekten og forbruket. Null støy og null vibrasjoner.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#2
Sitat fra: elektrolux på torsdag 09. september 2010, klokken 09:19

Ellers skal et vanlig 16A still holde for normal lading av slike elbiler, men et 3 fase 32A stikk er enda bedre.


Rent bortsett fra at ladekablen som kommer med bilen er en vanlig enfas som passer i en 16A normalt uttak og at en da med en 3 fas 32A stikkontakt vil trenge en overgang og at opplegget blir dyrere. Ladetid fra 16 A kontakten ca. 7 timer. Har en derimot planer om og investere i et hurtiglader system, er jeg ening men en må jo da kjenne spesifikasjonen til hurtigladeren.

Når behovet bare er 50 km på motorvei tur retur, kan jeg ikke tro at det er det aller minste problem med standard varmeapparat og motorvei  med lading hver natt eller på jobb selv på det verste om vinteren.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på torsdag 09. september 2010, klokken 09:19
I Miev'en har alt som trenges for å montere inn en webasto tilleggsvarmer, bortsett fra drivstofftanken. Dermed burde monteringen ikke by på større utfordringer enn det du allerede er vant med.

Med kun 25 km pendlervei bør du kunne kjøre Miev'en t/r 2 ganger selv om vinteren og ved bruk av originalt varmeapperat. Likevel ville jeg i ditt tilfelle satset på å lade på jobben og bruke originalt varmeapperat.

Ja, jeg ville definitivt unngått webasto om mulig. Webastoen er det jeg har hatt mest trøbbel med på Touranen jeg foreløpig kjører. Elektrisk varmeapparat burde volde mye mindre bekymringer og være billigere i drift.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Eyvind

Sitat fra: elektrolux på torsdag 09. september 2010, klokken 09:19
I Miev'en har alt som trenges for å montere inn en webasto tilleggsvarmer, bortsett fra drivstofftanken. Dermed burde monteringen ikke by på større utfordringer enn det du allerede er vant med.


Hei, jeg var og testet denne i Oslo på lørdag. Bilen har et ekstra 12v batteri som skal drive kupevarmer og AC. Dette fikk jeg forklart. Kikket under panseret og så batteriet selv. Så det høres da litt rart overflødig ut å montere webasto. Noen som evt. kan avkrefte dette?

Batteriet lades sammen med hovedbatteriet.
Eier av Citroen Berlingo 5-seter, modell 2002, stort sett originale batterier. Vår eneste bil - en periode.
Har dessuten en el-sykkel og en Makita 18 v drill med mer!

elektrolux

12V batteriet skal nok bare drive styringsystemene til kupevarmer,  AC og andre systemer.

Selve energien kommer nok fra framdriftsbatteriet, som tross alt inneholder mye mer energi. Dette har ingen direkte sammenheng med ettermontering av Webasto, som trenger en vannkrets, 12V, og drivstoff. Drivstoff er det eneste en ikke finner på Miev'en
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: elektrolux på mandag 13. september 2010, klokken 19:15
12V batteriet skal nok bare drive styringsystemene til kupevarmer,  AC og andre systemer.

Selve energien kommer nok fra framdriftsbatteriet, som tross alt inneholder mye mer energi. Dette har ingen direkte sammenheng med ettermontering av Webasto, som trenger en vannkrets, 12V, og drivstoff. Drivstoff er det eneste en ikke finner på Miev'en
Det finnes Webasto og Eberspächer som varmer luft direkte, uten å gå veien om varmt vann.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Som i Think classic. Problemet med slike er at utgående luft gjerne er varmere enn det rørene i varmeapperatet tåler.

Og når en først har vannbåren varme, er det jo enklere å koble seg til dette systemet, enn å koble seg innpå luftrørene.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Baltor

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 14. september 2010, klokken 08:32
Problemet med slike er at utgående luft gjerne er varmere enn det rørene i varmeapperatet tåler.
Har nå sett en bil hvor et verksted har ettermontert luftWebasto under nesa på Think og koblet varmluften inn på originale dyser. Hvis det er slangene som ikke tåler varmluft er det enkelt å bytte disse til Webasto-kvalitet.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

moso

Noen steder angis det at rekkevidde omtrent halveres ved hard bruk av varmeanlegget i bilen. Det i seg selv er nesten grunn god nok for å vurdere tilleggsvarmer. Oppvarmet bil om morgenen er enda en grunn. Tenker sjekke prisen for montering imorgen.
Asker
35000 km i Saxo - solgt
50000 km i Mitsubishi i-Miev - solgt
80000 km i Tesla S85D - byttet inn
Nå Tesla S75D

elektrolux

Sitat fra: moso på søndag 07. november 2010, klokken 23:18
Noen steder angis det at rekkevidde omtrent halveres ved hard bruk av varmeanlegget i bilen.

Enkel matte tilsier at dette ikke er helt korrekt.

Bilen trenger ca 10 kW til framdrift, og 1,5-2 kW til oppvarming. Dermed skal en stå veldig mye i kø for å bruke like mye til oppvarming som til framdrift.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

moso

Er varmeanlegget i i-miev på 2kW? Og er det nok? Webastoen i saxoen er på 5kW og det gir bra varme. Som trådstarter er det også for meg rimelig uaktuelt å fryse i bilen..
Asker
35000 km i Saxo - solgt
50000 km i Mitsubishi i-Miev - solgt
80000 km i Tesla S85D - byttet inn
Nå Tesla S75D

Elmo

Sitat fra: moso på mandag 08. november 2010, klokken 08:05
Webastoen i saxoen er på 5kW og det gir bra varme.
Jeg syns "bra varme" på PSAenes 5kW er en sannhet med visse modifikasjoner. Tidligere frøs jeg alltid når utetemperaturen kom under pluss 5 grader.
Men etter at jeg isolerte vanntanken og monterte remote-starter så jeg nå forvarmer en 10-15 min før jeg kjører så har jeg bra varme iallefall ned til minus 10-15 grader.

Så 2kW i i-MiEV kan umulig være nok for Norske forhold.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

moso

Det har du forsåvidt rett i, Elmo - det ble bra etter isolering og oppvarming før start. Ønsker meg ikke tilbake igjen.
Asker
35000 km i Saxo - solgt
50000 km i Mitsubishi i-Miev - solgt
80000 km i Tesla S85D - byttet inn
Nå Tesla S75D

jkirkebo

Sitat fra: Elmo på mandag 08. november 2010, klokken 10:54
Sitat fra: moso på mandag 08. november 2010, klokken 08:05
Webastoen i saxoen er på 5kW og det gir bra varme.
Jeg syns "bra varme" på PSAenes 5kW er en sannhet med visse modifikasjoner. Tidligere frøs jeg alltid når utetemperaturen kom under pluss 5 grader.
Men etter at jeg isolerte vanntanken og monterte remote-starter så jeg nå forvarmer en 10-15 min før jeg kjører så har jeg bra varme iallefall ned til minus 10-15 grader.

Så 2kW i i-MiEV kan umulig være nok for Norske forhold.

Jeg tror ikke du kan sammenligne 5kW fra en dieselvarmer som varmer vann, som så igjen varmer luft, med en elektrisk "vifteovn". Min gamle Jetta ble god og varm midt på vinteren ved hjelp av en kupevarmer på 1100W. Og når bilen er varmet opp på forhånd ved hjelp av strømnettet kreves ikke allverdens med effekt for å holde den varm.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA