Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hva koster en tur sørover?

Startet av saphran, fredag 15. juli 2016, klokken 12:03

« forrige - neste »

saphran

Jeg håper BMW starter en trend når de nå tilbyr oppgradering av batteriet til i3. Hvis mange nok kunder uttrykker tanken om at i valget av elbil vil oppgraderingsmulighet være mye verdt (med hensyn til videresalgsverdi spesielt), blir gjerne incentivet stort nok for Nissan m.fl. for å tilby det samme(?)

Å betale ekstra for 250 km-utgaven av en Leaf nå, bare for å se den dukke opp med 400 km rekkevidde om 1-2 år føles bare som å plassere skjegget godt ned i postkassen. En oppgradering alla i3 til mine to 2013/14-modeller dog hadde jeg gladelig betalt for.

Temaet blir gjerne mindre aktuelt når rekkevidden har nådd en viss grense, færre vil føle behov for å oppgradere til mer rekkevidde når de allerede har 500 km f.eks...men da er det gjerne økt ladehastighet som er neste oppgradering.

3irikur

Det er jo et ettermarked som Nissan kan nyte godt av!

Jeg vurderer Opel Ampera-e eller model 3 når de kommer ut, men jeg kan godt betale for oppgradering av batteri på leafen min i stedet! Jeg har ikke behov for å bytte bil - bare bedre rekkevidde på bilen jeg allerede har :)
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

sveink

Jeg tror vi snakker om forskjellige strategier fra Nissan og Bmw. Batterikapasiteten øker raskt noe som medfører at eldre modeller har høyt verditap. Kjøper man Bmw får man mulighet til å følge utviklingen å oppgradere bilen. Slik sett er Bmw et tryggere valg. Nissan satser nok mer på at vi kjøper nye biler, fra et miljøhensyn er dette forkastelig. Personlig tror jeg strategien til Nissan er feil. Jeg har en snart 3 år gammel Leaf og vil nok skifte innen 1 år. Men jeg er helt bestemt på at det ikke blir Nissan, min neste elbil vil jeg ha i en del år samt håpe på at verditapet ikke er så stort som på min nåværende Leaf. Da er muligheten for oppgradering viktig. Nå hører det med at jeg er fornøyd med Leaf, men ikke alt det som medfølger et bilkjøp som servicepriser, oppfølging osv. Men mulig Nissan vil la oss kjøpe den nye batteripakken når neste generasjon Leaf kommer, ellers tror jeg vi må satse på 3 part. Men det er nok en del år til.

THE

Renault har luftet interessen blant Zoe-eiere i Frankrike for å oppgradere fra 22/23,3kWh pakkene som er i Zoe i dag til 45kWh pakkene som (sannsynligvis) kommer i oppgradert Zoe. Det var estimert en pris på €5000 for oppgradering, og siden Zoe er konstruert med tanke på batteribytte er det heller ikke mange minutter jobb å bytte batteripakke slik jeg har forstått det. Det vil kanskje bety at man med mva. fritak på batteripakker i Norge kan oppgradere for ca NOK 50000,-.

Hvis dette blir en realitet, så setter jeg meg på bestillingsliste uten å tenke meg om.

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

TorC

Hvem som viser seg å valgt rett strategi vil sikker vise seg, men BMW har nok et annet "image" å opprettholde enn det Nissan trenger.

De som tror at det vil være stor butikk å i tilby oppgraderte pakker tror jeg må stikke fingeren i jorda:

Per idag priser Nissan sine 24 kwh pakker til 6000 USD, noe mange mener de taper penger på. Med dagens prisutvikling vil 30 kwh pakken etter hvert ha samme pris, og slik fortsetter det med 5% mer kapasitet for pengene per år.

Så ifølge den logikken vil man i 2021 få en pakke på ca 38 kwt for 6000 USD.
Hvem bruker 6000 USD på en ti år gammel bil når man kan få enten brukte pakker fra skraphandler, eller kjøpe mindre nye pakker til mye lavere pris. En ti år gammel bil i Leaf strørrelsen vil jo neppe være verdt 6000 USD engang, selv med 38 kwt batteri.

Jeg vil tro at folk som er en situajon der batteriet er for dårlig så er det nok langt mer økonomisk forsvarlig å bytte bil.

Sitat fra: THE på torsdag 12. mai 2016, klokken 13:12

Hvis dette blir en realitet, så setter jeg meg på bestillingsliste uten å tenke meg om.



Selv om du da kan antakeligvis kan få en SPELL ny bil med den nye pakken for enda femti lapper(+verdien av nåværende bil)? Altså en bil som er 3-4 år nyere, med ny garanti osv osv osv.

Jeg er klar over at mange spår at verdien av disse 20-30 kwt bilene vil gå i bunn når Model 3/Bolt osv kommer neste år, og det derfor kanskje kan lønne seg å oppgradere pakkene. MEN, er ikke prisene nå såpass lave på brukte biler at de som kjøper disse ikke vil legge mer penger på bordet selv med lengre rekkevidde?
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Trekkoppbil

Innbytteprogram kan være av vesentlig betydning for bruktbileiere.

Nissan tilbyr ikke oppgradering fra 24kwt batteri til 30kwt batteri på gamle biler. Det er sært, og leit. Unnskyldningen er manglende typegodkjenning som man ikke har brukt penger på.

Men det som har større betydning enn 30kwt, er hva slags innbytteprogram Nissan kommer med på gamle biler, når det etter alle værtegn prodsettes ett helt nytt batteri innen ett år.  Det er sterke signaler om en helt ny batteriteknologi som kommer med bilen som skal prodsettes om ett år, og som kommer på markedet en gang i framtida, og da snakker vi om dobling av kapasitet. Det kan bety 48kwt, eller 60kwt. Batteriet kan komme tidligere, og kanskje nå til høsten eller til vinteren.
Og man kan lure på hvor lenge 24kwt-batteriet vil være i produksjon når nye batterier skal bli mindre og billigere. Og hvilke innbytteprogram vil man ha når det batteriet går ut.

Jeg trur Nissan tjener penger på dagens innbyttepriser. Nissan har batterifabrikker i Tennessee og England, og det er innbytteprogram til ca 5500$ og 5000€, mens montering og retrokit koster ekstra.  Da får Nissan det gamle mettallet tilbake. Prisene var nok rimelige da innbytteprogrammet kom for 2 år sida, men nå er det annerledes. Jeg har aldri sett Nissan selge nye batterier på løst i EU eller USA, men innbytteprisen er nesten det samme som andre selger nye batterier for. I USA får man kjøpt 3. parts bagasjeromsbatteri på 24kwt med celler fra Japan for 6500$ med montering.  Frakt av batterier er dyrt, og ombygging ved montering av ekstra batteri, må da være kostbart.

Hansi

#6
Muligheten for oppgradering av batteripakke eller ikke vil avgjøre om jeg vil kjøpe samme bilmerke igjen. Det er synd det ikke går an å oppgradere til 30kWh på Leaf, men jeg er enig med Trekkoppbil at det er atskillig mer interessant om det vil gå an å oppgradere til "neste generasjons batterier" som kommer i Leaf "2" om et år eller to.

Etter min mening bør Nissan som har solgt så mange Leaf presses til å tilby oppgradering, men jeg må innrømme jeg ikke helt har troen på det dessverre.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

TorC

Misforstå meg rett, det hadde vært flott om Nissan kom med oppgraderingspakke men jeg tror mange tror det et kjempepluss, og tror at de da kan beholde bilen til den ruster opp.

Men realiteten tror jeg er en ganske annen. Det er svært få som kommer til å investere $6000 i en ti år gammel bil som kanskje er verdt 20-30 000 kroner. Da kjøper man seg mye heller en nyere bruktbil.

For Nissans del vil salget være helt marginalt, for på disse 10 år gamle bilene, så vil pakkene "mekkes på" ved å bare bruke de beste modulene fra flere pakker, eller finne nyere større pakker på høggern``n (forutsatt at de er bakoverkompatible). I begge tilfeller tjener ikke Nissan penger. Pakkene er alt for dyre til å investere i gamle biler. Da sitter Nissan bare igjen med "gimmic verdien". Og den tror jeg er for lav til å kunne forsvare å utvikle, produsere og lagerføre slike oppgraderte pakker.

Jeg kan gi et eksempel med Norsk 2011 LEAF idag:  Disse selges nå i prisleiet rundt 140 000,-  Med en oppgradering til et 30 kwt batteri til ca 60 000,- (noe jeg tror er for lavt) må jeg få minst 200 000,- for bilen for at det skal lønne seg.
Samtidig selges altså 30kwt Norsk LEAF fra 250 000, men normaltspekket tilsvarande "gammel" Leaf ca 265 000,-

Er det noen ved sine fulle fem som ville betalt 200 000,- for en 5 år gammel bil når de kan få en spell ny med samme specs for 265 000?

Så hva om 5 år når "LEAF II" har vært på markedet en stund og da kanskje har 38 kwt batteri, eller kanskje 48 kwt (men da er det nok en enda høyere pris).

Avhengig av hva Nissan velger så må den koste det samme eller mindre enn Model 3 og Bolt. Altså rundt 300 000,- NOK. (Mulig moms da er lagt til, men det vil også gjelde batteriet).

Hvem ved sine fulle fem betaler da 100 000,- for en ti år gammel småbil bil som "mangler" mye viktig ustyr, men har like stor rekkevidde som nye biler når man kan få en spell ny en til 300 000,- eller en 4-5 år gammel Bolt/Model3 til 200 000,-. En ti år gammel bil uten garanti og med fare for reparasjoner i bokstavelig talt hundretusenkronersklassen (DC-DC/PTC osv osv) er et risikoprosjekt.

Jeg tror at det svært få som kommer til å "oppgradere" pakkene sine, de bytter heller bil. Selv jeg som liker å skru på LEAF dumper bilen så snart Bolt er tilgjengelig i bruktmarkedet.


2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Bjoris

Du før en Accenta 30 kWh for 230 og Tekna for 245 med Agrol avtalen, men husk at for mange er det helt utenkelig å legge 250 på bordet, det er ett helt annet marked for gml elbiler. Det er folk som vurderer en gml Golf Diesel i stedenfor, men markedet regulerer mellomlegget effektivt og brutalt!

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Burger

Sitat fra: TorC på fredag 13. mai 2016, klokken 18:58Med en oppgradering til et 30 kwt batteri til ca 60 000,-

Gode tanker og vurderinger i posten din :-)

Men jeg tror man glemmer at batteriprisene synker med 14% i året, vistnok aksellert til 16% i året de siste to åra.

Dersom 14% årlig prisreduksjon stemmer så vil et batteri som koster nå 60k bli 

1 år : 51.600.-
2 år : 44.376.-
3 år : 38163.36
4 år : 32820.49
5 år : 28225.62
6 år : 24274.03
7 år : 20875.70
8 år : 17953.07

Det som er garantert feil her er at i ett batteri til 60k, så er koster batteriene en del og en annen del innpakning, kontrollere etc, samt at det ikke blir 14% nedgang i året, men enten mer eller mindre :-)

Men jeg håper å kunne skifte batteri om 6-8 år og beholde bilen i 15 år+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

TorC

Sitat fra: Burger på fredag 03. juni 2016, klokken 15:25

Det som er garantert feil her er at i ett batteri til 60k, så er koster batteriene en del og en annen del innpakning, kontrollere etc, samt at det ikke blir 14% nedgang i året, men enten mer eller mindre :-)

Men jeg håper å kunne skifte batteri om 6-8 år og beholde bilen i 15 år+

Hvor har du disse 14-16% fra? Jeg påstår ikke du tar feil, men jeg har siste 5-6 årene alltid hørt 5% årlig.

Og jeg synes dessuten det høres helt ufattelig ut at man på 8 år skal redusere prisen med 60%.

Alt i denne tråden er jo bare spekulasjoner og ønsker, som aldri vil få noen som helst innvirkning på Nissans business. Men det er jo artig å høre andre tanker temaet.

Såvidt jeg har forstått så er ikke denne 5% årlige prisreduksjonen helt korrekt. Det som er mer korrekt er at man får flere kwt per krone. Det å bygge sammen en pakke er per kwt en ganske stor andel. Klarer  man å dytte inn flere kwt har man flere kwt å dele byggekostnaden på. Jeg har derfor store vansker med å se for meg en ny 30kwt Nissan LEAF pakke i 2024 til bare 18 000,-. Selv en årlig prisreduksjon på bare 5% har jeg vanskelig for å se for meg, og da koster pakken ca 42 000,- i 2025. Men selv da, hvorfor kjøpe en spell ny pakke når man kan kjøpe en fra bilopphuggern til en billigere penge?

Hvis Nissan skulle plutselig endret mening og plutselig tilbudt en oppgraderingspakke om noen år så vil den nok ligge i leia 35-38 kwt, og prisen ligge rundt det den gjør i dag.

Nissan har nok svært lite å tjene annet enn gimmic og kundenes "trygghet" på å levere en oppgraderingspakke. Det vil være nok et stort tapsprosjekt.

Det som kanskje er mer interessant er hva som skjer med verdien på bilen når det kommer avgifter. Dette vil jo selvsagt få en stor innvirkning på om det kan være lønnsomt å bygge om pakker osv. Hvis man bare legger på avgifter på innkjøpet, men ikke driften så kan LEAF ha en mulighet for å leve videre som familens bil nr 2 for småkjøring. Legges det på årsavgift, bom og parkering kan man jo like gjerne kjøpe seg en bil som har lengre rekkevidde.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

kodalse

Jeg tror nok kjøpergruppene vil være såpass ulike at det nok vil være marked for de som ville legge 50-60K i ny batteripakke.
Selv om bilen prises til 20k i bruktmarkedet vil det gjerne være fordi opprinnelig batteripakke er liten i forhold til kommende standard.
Kanskje ser vi at verdien kan øke ut over det den nye batteripakken skulle tilsi.

Min gamle Saxo ble i sin tid oppgradert med ny batteripakke fordi det faktisk var et marked for det.
Den gikk da fra å ha behov for vannfylling til vedlikeholdsfrie Lithiumbatterier.
Rekkevidden økte også til mer enn det Nissan Leaf kunne levere.

Selv ville jeg heller ha en opprinnelig 2011/12 leaf med 290Nm motor og ny f.eks 48Kw batteripakke og varmekittet til TorC, enn 2013/14/15 med samme batterioppgradering.
Hvis verdien på bilen var 50K hadde jeg gladelig betalt 50-60K for ny batteripakke istedet for å betale 300K for en ny bil.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

john

Koster ikke en ny tekna bare sånn 199?

Sent fra min D6603 via Tapatalk


kodalse

En ny Tekna ligger vel rundt 250 med 30Kwh pakke, men for egen del er det interessant å bytte når bilene kommer opp i 50-60Kwh.
Da blir det fort 300k, eller mer for bilen.
Hadde det vært mulig å oppgradere til ny batteripakke på 50-60Kwh til 50-60k er det mye mer interessant enn å bytte hele bilen.

I tillegg til at det er økonomisk er det jo også i høyeste grad miljøvennlig å gjenbruke selve bilen.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Burger

TorC : beklager, jeg skal søke opp infoen om 14% igjen. Det er referert i en video og jeg skal finne kilden eller ete orda mine :-) Men jeg har vært på reise og fikk lyst til å skyte inn en annen kjapp kommentar.

Kodalse: Jeg ser det iallefall som veldig smart å bytte batteripakke i 2019 og sette den gamle pakken i et utendørsskap for kun å trekke strøm fra nettet om natten. Men det kan jo hende at Tesla Wall eller andre konkurenter kan levere noe, har lavere pris da og mulighet til mer enn 2kw. Trenger vel 8kw eller mer jeg for å kunne forsyne huset, induksjonsovn og billading når alt slår til samtidig.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA