Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Død Kewet -5

Startet av elektrolux, tirsdag 28. september 2010, klokken 22:02

« forrige - neste »

elektrolux

Tenkte vi på forumet kunne være interresert i teknikken til i-Miev'en

Fikk sett litt på en pdf. fil som ikke er allment tilgjengelig.

Har foreløpig funnet ut at den har 88 litium celler i et såkalt 300V batteri som ligger under coupe'en. Det oppgis til 16 kwt, og kan se ut som der er brukt 50A celler

Motor og gir er en vannkjølt enhet nokså likt Think.

Bilen kommer med AC, men ikke varmepumpe, så oppvarming skjer på samme måte som i Think, nemlig ved elektrisk oppvarming av vann, som så brukes til oppvarming av kupe'en. Ser allerede for meg et dieseldrevet Webasto her.

Hurtigladekontakt finnes på bilen, men om 300V hurtigladere blir hyllevare tviler jeg på. Hvorfor brukes ikke bilens egen motorstyring til hurtiglading?

Lurer på om der finnes diagnoseutstyr tilgjengelig som kan snakke med I-Miev?

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

#1
I følge http://www.greenlivingpedia.org er dette batteriet (3,7V - 50Ah) I-MiEV bruker.

Og så står det "A battery module consists of 4 cells, and 22 modules make one battery pack"
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

hma

Forundelig at bilen ikke leveres med større batterikapasitet og at varmepumpe ikke er med (det greide Toyota for over ti år siden)? Vekten på 1100kg tatt i betraktning.

Den innebygde laderen skal gi "full tank" på 7 timer, det synes jeg ikke er spesielt imponerende. Bilens lader burde være 6kW og ha funksjon for tilpassing mot ulike kursstørrelser (f.eks slik som på Tesla sine ladeadaper).

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 31. august 2010, klokken 12:47
Motor og gir er en vannkjølt enhet nokså likt Think.
Har ikke MiEV navmotor? Det blir i såfall spennende å se hvor resistent de er for slitasje og støv. Samt hvordan traction og framdrift kontrolleres.


Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

El rayo

#3
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 31. august 2010, klokken 12:47
Fikk sett litt på en pdf. fil som ikke er allment tilgjengelig.
Tuuusen takk!

Takk til Elmo for linken også!
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Lars C. Krogenæs

#4
Sitat fra: hma på tirsdag 31. august 2010, klokken 13:32

Har ikke MiEV navmotor? Det blir i såfall spennende å se hvor resistent de er for slitasje og støv. Samt hvordan traction og framdrift kontrolleres.

Hilsen
Håkon

De første i-Miev prototypene hadde navmotor. Dette gikk de etterhvert bort ifra de siste prototypene....

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

hma

#5
Sitat fra: hma på tirsdag 31. august 2010, klokken 13:32
De første i-Miev prototypene hadde navmotor. Dette gikk de etterhvert bort ifra de siste prototypene....
Flott da fikk vi ryddet opp i den misforståelsen :-)
Navmotor er jo forøvrig et utrolig spennende konsept, med potensiale for redusert energiforbruk, økt effektivitet og helt andre muligheter for tractionkontroll. Men det ligger nok noen år fram i tid. Jeg kan tenke meg at det ligger noen utfordringer med hjuloppheng og demping når massen flyttes nærmere hjulet ...

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

tomPIV

Lurer på om det med rekkevidden kan være litt oversolgt.
Think er oppgitt til å gå 160km med 22kWh batteri (testet etter europeisk standard). Det gir et forbruk på 1,37kWh pr 10km.
i-Miev har 150km på 16kWh batteri. Det gir 1,07kWh pr 10km.
Hvis i-Miev bruker like mye som Think på å flytte sin litt tyngre kropp, vil den ikke gå mer enn 117km.

hma

#7
Sitat fra: tomPIV på tirsdag 31. august 2010, klokken 14:40
Lurer på om det med rekkevidden kan være litt oversolgt.
Ikke godt å si, forhåpentligvis har bilfabrikkene lært seg ikke å love mer enn de kan holde, spesielt når vi snakker om rekkevidde på elbil. Tallene er forhåpentligvis edruelige og fullt oppnåelige, men den eneste måten man kan finne det ut på er ved å prøve  :-)

Think med Zebra-batteri har vært annonsert med 180km rekkevidde (ca 27kWhr batteri), men i følge Øyvind Lunde er det praktisk talt umulig å kjøre bilen kortere enn 150km, han skriver også at bilen går fint rundt 230km.

1600kg Toyota (27,5kWhr batteri) går greit 160km med pasasjerer fra ca 100 til 10% SOC.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Lunde

#8
Når man tester en bil med relativt heftige ytelser i en standardtest der kun en brøkdel disponeres oppnås akseptable rekkevidder. Når man som på Imiev tillater vesentlig økt effektuttak vil dette straffe seg hardt om potensialet utnyttes. Regner med at det vil bli det for fleste.
Det er forskjell på en rekkevidde "opptil" og praktisk rekkevidde på veien. TH!NK har hittil vært mer fornuftig å begrenset effektuttak enten man vil eller ei med å fade ut effekt med økende toppfart som heller ikke har vært satt høyt. I praksis tror jeg dette er lurt da mer effekten for manges del er en trussel mot lappen. Tro meg, jeg har kjørt en TH!NK som stormet opptil 120 og var hysterisk morsom å kjøre. Forbikjøring i 80 gikk i ren GTI stil . Bilen har 7kWh mer enn Imiev og selv med relativt utypisk elbilkjøring var 160 Km langt fra noen utfordring. Min teori er at Imiev kan kjøres inntil 150. TH!NKen kan kjøres inntil 200+? (litium) Forskjellene i praksis gir seg selv for de av oss som har kjørt elbil en stund.
Min bil med ZEBRA kan kjøres inntil 250 en god dag om jeg klarer å styre høyrefoten så lenge  ;D
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

El rayo

Sitat fra: tomPIV på tirsdag 31. august 2010, klokken 14:40
Hvis i-Miev bruker like mye som Think på å flytte sin litt tyngre kropp, vil den ikke gå mer enn 117km.
Ja, dette stemmer med det Matthew i England erfarer ifølge den andre iMiev tråden.
Sitat fra: Boogie på mandag 30. august 2010, klokken 14:09
De reklamerer med 150 km, men naar jeg snakket med dem sa de at den nok ikke klarte saa mye mer enn 130 km.
Matthew som endel av oss kjenner har hatt en bil til test over en maaneds tid, og han mener at 120 km er mer realistisk....
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Radiobil1

Prøvesatt en prototype på bilutstilling, og ble ikke veldig imponert. Dører i 2CV tykkelse, og materialbruk som var så billig at man kan sammenlikne med Moskvitsh. Å betale 240 000 for dette er alt for dyrt. Hadde aldri putta ungene mine hverken i denne, i en REVA, eller Buddy.

Beklager, men dette var en gedigen skuffelse for mitt vedkommende.
Venter på Renault.
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

Elmo

Sitat fra: tomPIV på tirsdag 31. august 2010, klokken 14:40
Hvis i-Miev bruker like mye som Think på å flytte sin litt tyngre kropp, vil den ikke gå mer enn 117km.
Denne prøvekjøringen http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article625772.ece viser også utfordringer med rekkevidden på i-MiEV
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Lars C. Krogenæs

Vil vel heller tro at den viser utfordringen elbilbransjen står ovenfor: Journalister som har epleptiske anfall med høyrefoten, samtidig som de på forhånd har bestemt seg for å kjøre bilen tom for strøm, slik at de får den vinklingen de ønsker.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Lanber

Man kan jo lure, jeg klarer 65+km med Kangooen på dette føret, og den veier endel mer, har betydelig verre aerodynamikk og ikke minst mindre batteri.

Skal bli artig å prøve når den kommer, det nye japanske vindunderet.
Hojin på vei til Pireus nå så det er ikke lenge før de er i EU.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA