Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Andel av inntekt til bil

Startet av tut, tirsdag 21. juni 2016, klokken 20:00

« forrige - neste »

christian1986

Sitat fra: Brede på mandag 18. april 2016, klokken 08:35
Da vi bestillte vår Model S i mai 2013 så brukte vi 200.000kr mere enn vi hadde komme til å bruke på noen annen bil. Da hadde jeg en hovedplan og en backupplan i bakhodet:

1. Forhåpentligvis ville Model S vise seg som en driftssikker bil med få feil og servicelokasjonene ville innen to-tre år kunne ta unna småfeil i løpet av få dager.
2. Dersom punkt 1 viser seg å ikke stemme, var planen å kjøpe ny Model S etter fire år for så å starte på ny garantiperiode.

Punkt 1 har jo ikke slått til og nå har punkt 2 blitt umulig for oss med dagens priser, må jo opp i nesten millionen nå for en "tilsvarende" bil som den vi kjøpte.

Model 3 er alt for langt fram i tid og har løsninger jeg er for usikker på passer våre behov.

Så da blir alternativet å enten satse på å tviholde på Teslaen etter endt garantiperiode eller å krype tilbake til fossilverdenen og kjøpe en ny Mondeo, Avensis eller whatever..  :(
Feilen her var å ikke selge underveis. Er på min tredje nå, og sitter fint i det. Første solgt jeg etter 1,5 år med 60k i tapt ek. Neste bil kjøpte jeg 70k dyrere(da med 4WD), og ble solgt igjen med en fortjeneste på nesten 90k. Så langt satt jeg igjen med 30k i overskudd.

Legger en da til at jeg har betjent disse lånene i 2,5 år, så har jeg spart opp en ekstra ek på nesten 200k. I så måte gikk det helt fint å bla opp 825k for den jeg fikk i mars.

Jeg sitter nå med ny bil, uten ekstra gjeld og med betraktelig høyere egenkapital bundet.

DagfinnN

#46
Måtte betale 720 for min bil ferdig på veien. Bestilte i juli 15. I dag ser jeg at den samme bilen med samme utstyr nærmer seg 900k.
Jeg elsker bilen, men ville helt sikkert ikke ha kjøpt om det var denne prisen i fjor sommer.
Skulle jeg velge i dag med erfaring fra denne fantastiske bilen ville jeg være i tvil. Men som første gangs kjøper av Tesla vet en jo ikke riktig helt hvor bra bilen er - og da er konklusjonen: Sorry.
Jeg tror smertegrensen er passert for veldig mange nå. Salget stuper jo også.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

Bjoris

Sitat fra: tkjoerlaug på mandag 18. april 2016, klokken 20:31
For min del har bilen gått fra veldig dyr bil til å være totalt uten for rekkevidde. Jeg strakk meg 300k opp fra min forrige bil som var en ny V70 fra 2012, men å bruke nesten en million på samme bil er uaktuelt.

Skulle jeg kjøpt på nytt i dag ville det som var en middels utstyrt 85D (19" uten hifi og vinter) blitt til en ribbet 70D/S. Skulle jeg vurdert en helt ribbet tesla mot en toppspekket og forholdsvis sprek passat, v70, mondeo, med mindre feil og kortere ventetid på verksted, så tror jeg at Tesla-en ville bli valgt bort.

Det rare er at når man først har brukt mye penger på bil en gang, så er ikke tanken så skremmende neste gang. Akkurat nå, så tenker jeg at min neste bil blir en flott utstyrt Volvo V90 T8 bensinhybrid med over 400hk. Den vil koste litt mer enn det jeg gav for min 85D, men godt under en ny tilsvarende 90D. Den vil være elbil til jobb og butikk, bekymringsløs på langtur, ha kreftene jeg har blitt bortskjemt med fra Tesla-en og premiumfølelsen til de tyske merkene.

Du tenke på den som har 40 litere tank? Mja, at folk gidder å kjøre rundt i en slik bil med så liten drivstofftank er jo helt utrolig!
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA