Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Andel av inntekt til bil

Startet av tut, tirsdag 21. juni 2016, klokken 20:00

« forrige - neste »

D.O

Sitat fra: Brede på mandag 18. april 2016, klokken 08:35
Da vi bestillte vår Model S i mai 2013 så brukte vi 200.000kr mere enn vi hadde komme til å bruke på noen annen bil. Da hadde jeg en hovedplan og en backupplan i bakhodet:

1. Forhåpentligvis ville Model S vise seg som en driftssikker bil med få feil og servicelokasjonene ville innen to-tre år kunne ta unna småfeil i løpet av få dager.
2. Dersom punkt 1 viser seg å ikke stemme, var planen å kjøpe ny Model S etter fire år for så å starte på ny garantiperiode.

Punkt 1 har jo ikke slått til og nå har punkt 2 blitt umulig for oss med dagens priser, må jo opp i nesten millionen nå for en "tilsvarende" bil som den vi kjøpte.

Model 3 er alt for langt fram i tid og har løsninger jeg er for usikker på passer våre behov.

Så da blir alternativet å enten satse på å tviholde på Teslaen etter endt garantiperiode eller å krype tilbake til fossilverdenen og kjøpe en ny Mondeo, Avensis eller whatever..  :(
Nå er jo garanti på bilen 5år. Og i tillegg er batteri og drivverk på 8år. Jeg tror du trygt kan beholde bilen i 8år uten de store kostnadene. Så langt synes jeg Tesla har vært villig til å ordne problemer, selv om det noen gang har tatt litt tid. Ville ikke bekymret meg :)
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Brede

Sitat fra: D.O på mandag 18. april 2016, klokken 08:43
Sitat fra: Brede på mandag 18. april 2016, klokken 08:35
Da vi bestillte vår Model S i mai 2013 så brukte vi 200.000kr mere enn vi hadde komme til å bruke på noen annen bil. Da hadde jeg en hovedplan og en backupplan i bakhodet:

1. Forhåpentligvis ville Model S vise seg som en driftssikker bil med få feil og servicelokasjonene ville innen to-tre år kunne ta unna småfeil i løpet av få dager.
2. Dersom punkt 1 viser seg å ikke stemme, var planen å kjøpe ny Model S etter fire år for så å starte på ny garantiperiode.

Punkt 1 har jo ikke slått til og nå har punkt 2 blitt umulig for oss med dagens priser, må jo opp i nesten millionen nå for en "tilsvarende" bil som den vi kjøpte.

Model 3 er alt for langt fram i tid og har løsninger jeg er for usikker på passer våre behov.

Så da blir alternativet å enten satse på å tviholde på Teslaen etter endt garantiperiode eller å krype tilbake til fossilverdenen og kjøpe en ny Mondeo, Avensis eller whatever..  :(
Nå er jo garanti på bilen 5år. Og i tillegg er batteri og drivverk på 8år. Jeg tror du trygt kan beholde bilen i 8år uten de store kostnadene. Så langt synes jeg Tesla har vært villig til å ordne problemer, selv om det noen gang har tatt litt tid. Ville ikke bekymret meg :)

Jeg har hatt et par "nyere" biler før der garantien nettopp har gått ut og er av den grunn svært skeptisk til kostandene ved å få såpass nye biler reparert. Havari på luftfjærer med kompressor kan jo fort ta to års feriepenger fra en industriarbeider.
Det skjer jo sjelden, men vedlig sure penger når det først skjer..
Jeg har faktisk fått mye mer smaken på å ha bil med nybilgaranti enn jeg har fått smaken på å måtte ha elbil, derfor er det for min del synd at vi nå ikke kan ta oss råd til en ny Tesla når garantien nærmer seg utløp på den vi har.

Edit: det som virkelig hadde vært glimrende var jo om Tesla tilbydde en utvidet nybilgaranti på nye 2-3 år mot en pengesum.

kjølholdt

630 tusen for en skrapet 70. da har jeg ikke valgt noe i tillegg. begynner å bli dyrt. men som tidligere sagt dette er ikke en bil i passat segmentet
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !


Muffinman


SunSeeker


mogu

Bra vi er flere. At Tesla selger over 750 første kvartal ville jeg si er et godt tegn på at de enda ikke har priset seg ut av markedet, og at mange fortsatt mener bilen er verdt pengene. Selvsagt ville de solgt flere om bilen var billigere, men jeg tror de er godt fornøyde med disse salgstallene.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Toonster

Når rett skal være rett, så har de vel priset seg ut av Passat/Mondeo markedet. Men er fortsatt en aktuell bil for de som handler BMW 5-serie og Mercedes E-klasse (og oppover) - og de er det jo en del av.

Muffinman

Sitat fra: mogu på mandag 18. april 2016, klokken 15:29
Bra vi er flere. At Tesla selger over 750 første kvartal ville jeg si er et godt tegn på at de enda ikke har priset seg ut av markedet, og at mange fortsatt mener bilen er verdt pengene.
Et poeng å ta med er at mange av bilene levert første kvartal neppe var bestilt til dagens priser. Men ellers enig.

mogu

Sitat fra: Muffinman på mandag 18. april 2016, klokken 16:01
Sitat fra: mogu på mandag 18. april 2016, klokken 15:29
Bra vi er flere. At Tesla selger over 750 første kvartal ville jeg si er et godt tegn på at de enda ikke har priset seg ut av markedet, og at mange fortsatt mener bilen er verdt pengene.
Et poeng å ta med er at mange av bilene levert første kvartal neppe var bestilt til dagens priser. Men ellers enig.

Det er en ting jeg ikke hadde tenkt på ja. God observasjon. Det blir spennende å se om facelift osv er med på å øke etterspørselen igjen, selv etter prisøkning(jeg tipper det). Jeg regner uansett med at VG holder oss oppdatert ;)
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

shufu

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 18. april 2016, klokken 08:19
Sitat fra: Lokführer på mandag 18. april 2016, klokken 08:10
Jeg tror mange vil ha elbil etter å ha blitt bitt av basillen og dermed er villige til å strekke seg lenger.

Ja statistikken tilsier at når man først har kjørt elektrisk, så er det ingen vei tilbake. Jeg strakk meg selv tilbake i 2013, og ville gjort det igjen (gjorde det forsåvidt også nå i mars).

Det opplever jeg også er fellesnevneren blant de jeg kjenner som har kjøpt Model S. Ingen ønsker seg frivillig tilbake til fossilbil, så eventuell steg tilbake til fossilbil vil skje grunnet spesielle behov/livssituasjon eller annet. Fossilbilens kompromisser med manglende hjemmelading, ekstreme drivstoffkostnad og forpestende og støyende bruk er alt for store barrièrer for å bytte tilbake.

Helt enig. For min del, etter å ha kjørt en e-up i 2 år (feilfri, og ingenting å tenke på ang. veldikeholde), jeg vil ikke kjøre andre bil enn elbil... Og dessverre må jeg strekke meg ganske mye for å få en bedre (el)bil som kan brukes for å reise litt. 300k over hva jeg tenkte å bruke på en bil... Jeg tror det vil bli den først og siste gang i miit liv :) Håper at vi skal være fornøyd og at vi kan beholde denne så lenge så mulig promblemfri.
2016 S70(/75)D Hvit
2014 VW e-up

jkirkebo

Sitat fra: Toonster på mandag 18. april 2016, klokken 15:36
Når rett skal være rett, så har de vel priset seg ut av Passat/Mondeo markedet. Men er fortsatt en aktuell bil for de som handler BMW 5-serie og Mercedes E-klasse (og oppover) - og de er det jo en del av.

I starten var det heller ikke brukte biler å få, så de som ville ha en men normalt ikke kjøpte så dyr bil måtte evt. strekke seg en del ekstra økonomisk. Nå er ikke det veldig nødvendig lengre, det er greit tilbud av eldre modeller i markedet for de som ikke vil bruke noe særlig over 500k (som er prisen på en Passat GTE med litt utstyr).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KrW

For et par år siden kostet en lett utstyrt Tesla +-550k, idag koster en ok utstyrt Tesla +-750k. Om vi tenker at en middels bil koster rundt 350k så måtte man for et par år siden legge på 200k, mens man idag må legge på 400k. Slev om jeg tror en Tesla til 750k og en vanlig bil til 350k kan komme ut ganske likt etter 10år, så tror jeg det er langt færre som begynner å regne på hvor økonomisk det er å kjøpe ny Tesla idag. Er nok en litt snevrere kjøpegruppe som kjøper i dag. Enten de med ekstra god økonomi eller de som er ekstra ivrige og kjøper allikevel  ;) 
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Bjoris

De som fikk bilene sine i Q1-2016 har kjøpt dem til ca 100.000 mindre enn dagens priser, de fleste iallefall. Tipper det kommer til å stoppe bra opp nå fremover når det ikke er noe å hente på å kjøpe nå for å unngå prisøkning. Fremover kan jo folk vente i håp om at det skal bli billigere...

Sånn er det, i Norge har bilen etablert seg som ett alternativ til Passat, brukt A6 mfl og det er klart at når den sprette opp i "spinndyr-bil" klassen faller veldig mange fra...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

tkjoerlaug

For min del har bilen gått fra veldig dyr bil til å være totalt uten for rekkevidde. Jeg strakk meg 300k opp fra min forrige bil som var en ny V70 fra 2012, men å bruke nesten en million på samme bil er uaktuelt.

Skulle jeg kjøpt på nytt i dag ville det som var en middels utstyrt 85D (19" uten hifi og vinter) blitt til en ribbet 70D/S. Skulle jeg vurdert en helt ribbet tesla mot en toppspekket og forholdsvis sprek passat, v70, mondeo, med mindre feil og kortere ventetid på verksted, så tror jeg at Tesla-en ville bli valgt bort.

Det rare er at når man først har brukt mye penger på bil en gang, så er ikke tanken så skremmende neste gang. Akkurat nå, så tenker jeg at min neste bil blir en flott utstyrt Volvo V90 T8 bensinhybrid med over 400hk. Den vil koste litt mer enn det jeg gav for min 85D, men godt under en ny tilsvarende 90D. Den vil være elbil til jobb og butikk, bekymringsløs på langtur, ha kreftene jeg har blitt bortskjemt med fra Tesla-en og premiumfølelsen til de tyske merkene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA