Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hyundai Ioniq (5-dørs hatchback) EV / PHEV / Hybrid lanseres januar 2016

Startet av flux, torsdag 16. juni 2016, klokken 17:28

« forrige - neste »

cstromme

Ja, men den blir betraktelig mer synlig. Og ved lading av primærbilen så vil vi trenge kanskje 1,5 meter, da blir det en haug med kabel liggende på bakken. Behovet for 3,5 meter vil være hvis vi eventuelt skulle lade en bil som stod ved siden av.
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

GOS

Sitat fra: cstromme på onsdag 18. januar 2017, klokken 21:14
Noen som vet om det går an å kappe 7,5 meter-kabelen til en kortere lengde? 7,5 blir altfor langt her, og 2,5 blir litt for kort.

Det er nok ikke lurt å gjøre.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

krister461

Sitat fra: cstromme på onsdag 18. januar 2017, klokken 21:25
Ja, men den blir betraktelig mer synlig. Og ved lading av prim�rbilen s� vil vi trenge kanskje 1,5 meter, da blir det en haug med kabel liggende p� bakken. Behovet for 3,5 meter vil v�re hvis vi eventuelt skulle lade en bil som stod ved siden av.
Den trenger vel ikke ligge på bakken. Et par store kveiler rundt laderen kan vel ikke skade?

cstromme

Sitat fra: krister461 på onsdag 18. januar 2017, klokken 21:38
Sitat fra: cstromme på onsdag 18. januar 2017, klokken 21:25
Ja, men den blir betraktelig mer synlig. Og ved lading av prim�rbilen s� vil vi trenge kanskje 1,5 meter, da blir det en haug med kabel liggende p� bakken. Behovet for 3,5 meter vil v�re hvis vi eventuelt skulle lade en bil som stod ved siden av.
Den trenger vel ikke ligge på bakken. Et par store kveiler rundt laderen kan vel ikke skade?

Det er vel ikke helt heldig?
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

GOS

Sitat fra: cstromme på onsdag 18. januar 2017, klokken 21:39
Sitat fra: krister461 på onsdag 18. januar 2017, klokken 21:38
Sitat fra: cstromme på onsdag 18. januar 2017, klokken 21:25
Ja, men den blir betraktelig mer synlig. Og ved lading av prim�rbilen s� vil vi trenge kanskje 1,5 meter, da blir det en haug med kabel liggende p� bakken. Behovet for 3,5 meter vil v�re hvis vi eventuelt skulle lade en bil som stod ved siden av.
Den trenger vel ikke ligge på bakken. Et par store kveiler rundt laderen kan vel ikke skade?

Det er vel ikke helt heldig?

Jeg testet å lade min fra 5% SOC til 90% på min 400 v 32 A lader og la kabelen henge i 3 kveilet runder tenker jeg. Kunne ikke kjenne noe varmgang på kabelen.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Falcon1975

Hei.

Jeg har nå satt inn 3 faset 32 amp i sikringsskapet (230v it).

Fikk kun satt bil på 27/28 amp. Fikk da beskjed om at jeg måtte sette inn et rele i bilen for å få stilt på 32 amp. Installerte releet idag hos Tesla men får fortsatt ikke stilt høyere enn 27/28 amp i bilen.

Tesla vegglader skal være stilt på nr 8 (32,amp) og begge dip on. Koblet L1 L2 og N.

Noen som har ide om hvorfor jeg ikke får stilt opp ampere i bilen?

En annen ting som er snodig er at Tesla app og Remote S viser 18 kw inn med fart på ca 32 kph... Øverst på Remote S står det dog power (kw) 6.460.

Mvh Frode

krister461

Kort versjon: Får ikke mer på enkeltlader og app viser feil.

Falcon1975

Sitat fra: krister461 på fredag 20. januar 2017, klokken 23:52
Kort versjon: Får ikke mer på enkeltlader og app viser feil.

Hei.

At app viser feil regnet jeg med. Men får ikke mer på enkeltlader skjønner jeg ikke. Lyst til å forklare? :-)

Mvh Frode

krister461

Enkeltlader kan kun lade med 27A på 230V 3 fase. Det gir samme hastighet som 32A på 230V 1 fase.

jkirkebo

Sitat fra: Falcon1975 på lørdag 21. januar 2017, klokken 00:28
Sitat fra: krister461 på fredag 20. januar 2017, klokken 23:52
Kort versjon: Får ikke mer på enkeltlader og app viser feil.

Hei.

At app viser feil regnet jeg med. Men får ikke mer på enkeltlader skjønner jeg ikke. Lyst til å forklare? :-)

Mvh Frode

Du får pr. nå 2x16A, til sammen 32A effektivt (7,4kW). Da er to faseledere belastet med 16A og den tredje (som er felles for de to fasene som brukes) med 27,68A (16 ganger roten av 3).

Med enkeltlader er man begrenset til 16A per fase, altså får du nå maks av det som er mulig. Akkurat det samme som du nå (med releboks) kan få med 32A 1-fase, men fordelingen av lasten utover fasene er mye bedre (2x16A istedenfor 1x32A).

Med dobbeltlader er begrensningen 32A per fase. På 32A 230V 3-fase betyr det at felles faseleder kan belastes maks, som jo er 32A. Det gir 2x18,5A ladestrøm, 37A effektivt (8,5kW). 32A delt på roten av 3 er 18,5.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Falcon1975


Mazzbot

Må wall connector kobles direkte til strømnettet eller kan den fint kobles til en 16A cee ?

Noen som har lagt opp en 16A kurs med B vern og cee , pris ?
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Griffel

Sitat fra: Mazzbot på lørdag 21. januar 2017, klokken 22:55
Må wall connector kobles direkte til strømnettet eller kan den fint kobles til en 16A cee ?
Teslas WC er for fast montasje.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

autopass

Hei

Har fått opp en Wallconnector i garasjen. enfas 32a. DIpswitcsch satt til IT nett og strøm satt til 25A.

Lader lyser grønt i øverste lampe(standby i følge manual) Kobler til bil (Ioniq) og den blinker blått tre gangen før det slutter å lyse(feil). Det står på sidene til tesla at man kan lade andre biler med type2.

Noen som har ladet andre bilmerker på denne utenom tesla? hvilke?

Noen som har noen tips om hvorfor det ikke virker eller hva som kan være feil?

PÅ forhånd takk.
2017 Hyundai Ioniq Hvit 3/11-2017

Førstereis som elbileier!

elbilmanne

Jeg mener å ha lest/hørt at TWC kan være litt plundrete med andre biler, og at løsningen er å sørge for at den er godt plugget, altså helt inn, og sørge for å holde den der til den er låst fast og ladingen begynner. Kan være jeg er på jordet, men verdt å teste.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA