Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hyundai Ioniq (5-dørs hatchback) EV / PHEV / Hybrid lanseres januar 2016

Startet av flux, torsdag 16. juni 2016, klokken 17:28

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på lørdag 04. mars 2017, klokken 17:29
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 04. mars 2017, klokken 14:09
Sitat fra: Griffel på lørdag 04. mars 2017, klokken 10:44
Ja.

Så sant man passer på å ikke koble en bil med 1-fase lader til Wall Connectoren ;)
Det kan en gjerne om den har 16A lader. Her var det jo en 3-fas Tesla fra før og spørsmål om hva som var tilovers.

Ja selvsagt. Poenget var bare at man må være obs. på at ladestasjon nr. 2 ikke kan benyttes om man skulle finne på å koble f.eks en Ampera-E eller ny eGolf til Wall Connectoren. De vil trekke 32A på 1 fase og det er 0A igjen til ladestasjon nr. 2.

Men så lenge det er en Tesla tilkoblet Wall Connectoren, evt. en bil med 16A lader, går det fint.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Blip

#391
Finnes det noen som har en skjematisk tegning av hvordan laderen(e) er koblet i tesla? Stjerne, trekant eller begge deler med kontaktor som velger?
Edit: Etter litt googling ser det ut som "enkeltlader" er 3 separate, isolerte ladere. Finner likevel ikke noe skjema til hvordan disse er koblet mot AC, men antar de er 230VAC og dermed koblet mellom fasene og N (stjerne). Er det da mulig å lade 230V 3-fase og få 11kW med en liten modifikasjon? Alternativt 1-fase 48A...

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Griffel

Sitat fra: Blip på lørdag 04. mars 2017, klokken 19:55
Finnes det noen som har en skjematisk tegning av hvordan laderen(e) er koblet i tesla? Stjerne, trekant eller begge deler med kontaktor som velger?
Edit: Etter litt googling ser det ut som "enkeltlader" er 3 separate, isolerte ladere. Finner likevel ikke noe skjema til hvordan disse er koblet mot AC, men antar de er 230VAC og dermed koblet mellom fasene. Er det da mulig å lade 230V 3-fase og få 11kW med en liten modifikasjon? Alternativt 1-fase 48A...
Hver enket lader er koblet mellom en faseleder og N.
Firmvare sørger for at planen din ikke virker.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Blip

Sitat fra: Griffel på søndag 05. mars 2017, klokken 10:48
Hver enket lader er koblet mellom en faseleder og N.
Firmvare sørger for at planen din ikke virker.

Min tanke er altså modifikasjon i bilen som gjør om til 230VAC trekant. 48A er sannsynligvis ikke mulig pga. begrensning i ledningsnettet i bilen (N-leder). For trekantmodifikasjon må N  evt. "simuleres" med en sum-trafo el l. dersom ESVE krever det. Mulig mine tanker hører hjemme i en diy-tråd...

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Griffel

#394
Jeg tror du trygt kan slå fra deg at dette er mulig. Styrte likerettere er ikke det samme som en motor, eller ohmske laster.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Blip

#395
Trekant/stjerne brukes ikke bare på motorer. Det brukes også på reine ohmske laster for å kunne "trinne" effekten typisk mellom 230VAC og 400VAC (typisk industrielle varmeelementer, elektrolyseovner m.m.) Siden laderne er 3 isolerte 230VAC-enheter, burde det derfor være mulig å utnytte dette ved å koble dem i trekant-konfigurasjon. Alternativt burde laderne takle 132VAC 32A for 12,7kW (6,3kW med enkeltlader) med helt jevn last på alle 3 ladere. DET krever selvsagt FW-oppdatering, men sannsynligvis er det "fysisk" mulig siden invertere normalt hor stor spenningstoleranse.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Muffinman

Laderen på vår 2013-modell er merket 85-300v. (Det vil si, den orignale. Er skiftet, ikke sjekket den nye)

Griffel

Sitat fra: Blip på søndag 05. mars 2017, klokken 12:53
DET krever selvsagt FW-oppdatering.
Med endring av firm ware kan du nok få til både det ene og det andre.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

rovervest

Noen som anbefaler elektriker i Bergen for installasjon av wall charger? Er det kun de som Tesla anbefaler som gjelder eller finnes det andre flinke folk? Fikk en pris fra ett firma på 13000kr som inkluderte 32 amp sikring, b vern og kabel. Lader kjøpte jeg selv. Synst det var temmelig dyrt nå lader skal monteres ved siden av fordeling skap i garsjen og kabel er ca 1 m.

spirrevipp

Jeg betalte under 8000 (inkl mva) for montering med 16 amp kurs og b vern, det var med kort avstand fra sikringsskap. Synes din pris virket drøy, ville sjekket med flere.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

rovervest

Ja jeg tenker det bør ligge en plass under 10000kr,  var det i Bergen du fikk installert?

spirrevipp

2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

jkirkebo

Sitat fra: rovervest på fredag 10. mars 2017, klokken 16:01
Noen som anbefaler elektriker i Bergen for installasjon av wall charger? Er det kun de som Tesla anbefaler som gjelder eller finnes det andre flinke folk? Fikk en pris fra ett firma på 13000kr som inkluderte 32 amp sikring, b vern og kabel. Lader kjøpte jeg selv. Synst det var temmelig dyrt nå lader skal monteres ved siden av fordeling skap i garsjen og kabel er ca 1 m.

Jeg tipper godt over en tredjedel av kostnaden er for B-vernet. Derfor er det ofte ganske lønnsomt å helle kjøpe en ladestasjon med integrert B-vern.

Ellers ja, det var svært dyrt. TIlbakemelding fra kunder tyder på at det koster 3-4000,- å få en ladestasjon med integrert B-vern montert opp når kabelstrekk er enkelt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

nilsen_79

Prøvekjørte nye i3 i dag. I den anledning koblet jeg den til Tesla Wall connectoren i garasjen. Som sagt er den koblet som 230V IT 32A 3-fas. Det tok noen sekunder, så låste den seg fast og det begynte å blinke blått som det skal gjøre. I bilen sto det at den ladet. Fant ikke ut hvor man leser hastigheten. Så ut til å fungere, men jeg kom borti knappen på ladepistolen da jeg skulle ta den ut. Begynte å blinke rødt på ladeinngangen i bilen, og bilen måtte låser opp og igjen. Fikk da feilmelding om at det var noe med drivverk.
Sa i fra da jeg leverte i3en. De sa feilmeldingen ikke hadde noe med ladingen å gjøre, og den var borte da de sjekket, og at nye i3 skal kunne lade på alle type 2 ladestasjoner, også Tesla sin. Ikke at jeg tror de vet noe om denne 2-fase greia til Tesla.
Bilen ladet ihvertfall. Jeg regner med at det da ikke er noe farlig å fortsette med det? Litt sånn enten fungerer det, ellers så fungerer det ikke?

Sitat fra: zyp på søndag 18. desember 2016, klokken 01:32
Sitat fra: nilsen_79 på fredag 16. desember 2016, klokken 21:29
Kan nye i3 lades med denne?

Ja.

Sitat fra: nilsen_79 på fredag 16. desember 2016, klokken 21:29
Bør den da evt. installeres som 1-fas eller 3-fas(som vel egentlig er 2-fas)?

Trefase IT-løsningen til Tesla er ikke standardisert og det er derfor ikke rimelig å anta at den vil fungere med andre biler med trefaselader. Den bør derfor kobles som enfase.

Gressvikingen

#404
Bergrensninger ved enkelt/normaleffekt lader og 32A 2 fas.
Det kunne vært interessant å prøve å laske L2-L3 (eller L1-L3) kontaktene på TWC.
Da blir den tredje delladeren koblet i parallell med en av de andre. Hvis det ikke er noe spesielt med SW så burde det gi samme effekt (8,4kW) enten man har enkelt lader eller dobbelt lader, også når boksen er stilt inn på 32A.
Strømmen i L2 (L1) ville i såfall bli 20.8A istede for 16A og 10.4A til hver av de to paralellkoblede laderne.
Så vidt jeg kan forstå vil alt ellers virke som om denne paralellkoblingen ikke var gjort.
Det blir dog litt mindre igjen hvis en har til hensikt å benytte den tredje fasen til noe annet; 11,2A istede for 16A.
Dette er dog ikke iht. fabrikantens anvisning og kan derfor være på utsiden av det tillatte selv om det ikke nødvendigvis medfører noen som helst fare.
Jeg er imidlertid litt usikker på hvordan dette laskereleet på enkletladerne virker.
P85D"+"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA