Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Oslo - Stavern, et risikoprosjekt?

Startet av Bosun, tirsdag 07. juni 2016, klokken 18:49

« forrige - neste »

aageaasved


Råde

Sitat fra: Nickelilltroll på torsdag 22. september 2016, klokken 15:34
Min fråga till er som får det till å bli varmt, 10 eller 16Ah sikring?
16, men det blir ikke ordentlig varmt. Det vil jeg ikke si. Og i hvert fall ikke som webasto.
e-Golf | X75D

Rio

Jeg synes bilen blir varmere med når man varmer fra batteriet enn fra 10 A.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Nickelilltroll

Tack för svar, då har jag lite mer att komma med till møller :)
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Råde

Sitat fra: Rio på fredag 23. september 2016, klokken 10:06
Jeg synes bilen blir varmere med når man varmer fra batteriet enn fra 10 A.
Enig
e-Golf | X75D

Elmo

Sitat fra: Råde på fredag 23. september 2016, klokken 20:19
Sitat fra: Rio på fredag 23. september 2016, klokken 10:06
Jeg synes bilen blir varmere med når man varmer fra batteriet enn fra 10 A.
Enig
Ikke så unaturlig det. 10A er bare 2,3kW mens når det tar fra batteriet så blir det full guffe.  5kW er det vel tror jeg.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Rio

Sitat fra: Elmo på onsdag 28. september 2016, klokken 15:13
Sitat fra: Råde på fredag 23. september 2016, klokken 20:19
Sitat fra: Rio på fredag 23. september 2016, klokken 10:06
Jeg synes bilen blir varmere med når man varmer fra batteriet enn fra 10 A.
Enig
Ikke så unaturlig det. 10A er bare 2,3kW mens når det tar fra batteriet så blir det full guffe.  5kW er det vel tror jeg.

Joda, men ingen grunn til at det ikke skal ta 2,7 kW fra batteriet i tillegg til 2,3 kW fra laderen. :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Dessuten, jeg har en 1,4 kW Defa-varmer installert, og den varmer mer alene enn når det er bare 10 A tilkobling.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Elmo

Sitat fra: Rio på onsdag 28. september 2016, klokken 22:12
Dessuten, jeg har en 1,4 kW Defa-varmer installert, og den varmer mer alene enn når det er bare 10 A tilkobling.
Men den trekker vel ikke inn kaldluft som skal varmes opp ??
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

zyp

Sitat fra: Elmo på onsdag 28. september 2016, klokken 23:58
Men den trekker vel ikke inn kaldluft som skal varmes opp ??

Det er det vel egentlig ikke noe stort poeng i at bilen skal gjøre heller når den forvarmer. Ventilasjonsanlegget kan vel varme opp resirkulert luft også?

Elmo

Sitat fra: zyp på torsdag 29. september 2016, klokken 00:24
Sitat fra: Elmo på onsdag 28. september 2016, klokken 23:58
Men den trekker vel ikke inn kaldluft som skal varmes opp ??
Det er det vel egentlig ikke noe stort poeng i at bilen skal gjøre heller når den forvarmer. Ventilasjonsanlegget kan vel varme opp resirkulert luft også?
Jeg har ikke funnet mulighet for å sette på omluft ved forvarming - men jeg har eUp.
Forresten så setter forvamingen på AC også.
Ang om det er noe poeng. Nei det er vel neppe det, men nå er det svært lite som er logisk med styringene av klimaanlegget (iallefall på eUp).
Den programmeren burde virkelig fått igjen skolepenga :o >:(
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Rio

Sitat fra: Elmo på onsdag 28. september 2016, klokken 23:58
Sitat fra: Rio på onsdag 28. september 2016, klokken 22:12
Dessuten, jeg har en 1,4 kW Defa-varmer installert, og den varmer mer alene enn når det er bare 10 A tilkobling.
Men den trekker vel ikke inn kaldluft som skal varmes opp ??

Nei, men det blir godt over 30 grader (!) i kupéen med 1,4 kW, mot ca 13 grader når 10 A-kladd er tilkoblet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Knoffen

Min erfaring er at 30 min med 10A gir ca 10 grader opp i forhold til utetemperatur. Er det minus, må en kjøre på 3 x 30 for å få over 20 grader, dvs bruke alle timerne etter hverandre.

Rio

Etter en ordentlig krangel med Vegvesenet...




Så må bare timer- og fjernstyring installeres.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Hermansen

Sitat fra: Rio på onsdag 28. september 2016, klokken 22:11
Sitat fra: Elmo på onsdag 28. september 2016, klokken 15:13
Sitat fra: Råde på fredag 23. september 2016, klokken 20:19
Sitat fra: Rio på fredag 23. september 2016, klokken 10:06
Jeg synes bilen blir varmere med når man varmer fra batteriet enn fra 10 A.
Enig
Ikke så unaturlig det. 10A er bare 2,3kW mens når det tar fra batteriet så blir det full guffe.  5kW er det vel tror jeg.

Joda, men ingen grunn til at det ikke skal ta 2,7 kW fra batteriet i tillegg til 2,3 kW fra laderen. :)

Jeg sendte mailer frem og tilbake med Møller i vinter om dette, de sa at "Alt går via batteriet. Når bil står på ladning og forvarmingen er aktivert etterfyller ladningen batteriet."
Hadde den også inne for sjekk, og de mente at alt var greit.

Spørsmålet blir bare hvor mye softwaren begrenser effekten som blir tatt ut til varming fra batteriet. Jeg gjorde også noen forsøk med termometer og fant ut at det blir noe varmere ved 16A lading enn ved 10A, men det kan også ha vært pga. andre variasjoner.

Har egentlig slått meg til ro med at dette ikke fungerer optimalt, det blir litt lunk i bilen på morgenen med timer uansett om jeg ikke lader eller lader med 10/16A.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA