Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vervekampanje også for Model X

Startet av Mindgame, torsdag 02. juni 2016, klokken 11:58

« forrige - neste »

krister461



Sitat fra: Amoss på torsdag 02. juni 2016, klokken 18:43
I utgangspunktet enig. Men her dukker det da opp ett annet problem. Kan fort bli "håndgemeng" på superladerne dersom noen prøver å koble seg på samme lader som noen som alt lader, da effekten tildels blir fordelt mellom disse to, og den første må regne med at det kan ta noen minutter ekstra å lade så mye som trengs ;)

Førstemann får alltid effekten han trenger. Andremann må klare seg med resten.

Amoss

Sitat fra: krister461 på torsdag 02. juni 2016, klokken 19:01
Førstemann får alltid effekten han trenger. Andremann må klare seg med resten.

Meget mulig at du har rett, det er også hva som tidligere har blitt opplyst. Men mener i det minste å ha lest om de som i det minste har vært usikker eller har ment at også deres effekt har blitt noe redusert når en til har koblet seg til. Er jo uansett det som spiller inn her (altså om det blir krangel på laderne) - hva folk tror eller mener, ikke hva som som er reelt :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Havebigfun

Sitat fra: krister461 på torsdag 02. juni 2016, klokken 19:01
Førstemann får alltid effekten han trenger. Andremann må klare seg med resten.
Ladet >50 ggr på SC og har i det siste alltid reell ytelse på displayen, ikke km/t. Jeg har opplevd seriøse dipp mange ganger idet naboen koblet seg til- og husker ikke noen lading uten reduksjon i ytelse når det kommer en nabo til.
Virker som om km/t slører nettopp dette til- ellers ville dette ryktet ikke holdt seg så lenge.
Amoss hypotese om håndgemeng holder etter min mening stikk.

OlaM

Trenger noe lobbyvirksomhet slik at laderne kan ta betalt pr kWh istedenfor pr minutt. Vet ikke helt hvilken lov det er, men har sikkert vært diskutert plenty på dette forumet før. Da kunne man tatt rettferdig betalt for ladingen selv om strømmen duppet litt når flere biler koblet seg på. Så når det nærmer seg fullt og ladespenningen dropper under X volt går faktureringen over til en passelig saftig minuttpris som incentiviserer det å komme seg tilbake på veien.

Olemann

Om det blir håndgemeng av at naboen kobler seg på superladeren så er det ikke noe galt med laderen, men noe seriøst galt med hodet til den som skaper håndgemeng.

Er det 2 uttak på en lader, er det fordi det kan benyttes 2 uttak.  Er det 3, så er det fordi 3 kan  benyttes. Osv.

Dette er jo helt parallelt med våre offentlige veier, det er deilig å kjøre alene og køfritt, men jeg lager ikke håndgemeng av at naboen finner ut at han vil ut på veien samtidig med meg.   Selv ikke om han skulle havne foran meg og kjøre saktere enn meg.

Er det slik elbilkulturen og fellesskapet nå er blitt?

THE

Når det gjelder betaling pr kWh så har jo Grønn Kontakt langt på veg klart å omgå problemet på AC lading ved å fastsette prisen pr minutt avhengig av effekten levert til bilen. Det vil si at jeg med 22 kW lading på Zoe betaler mer pr minutt enn en eGolf som lader på 3,6 kW.

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

OlaM

Sitat fra: Olemann på fredag 03. juni 2016, klokken 14:48

Er det slik elbilkulturen og fellesskapet nå er blitt?

Jeg tror ikke det bokstavelig talt blir håndgemeng...men det er et dårlig system hvis superladingen blir dobbelt så dyr hvis noen andre kommer etter deg og den gir halv effekt til samme minuttpris. Men så kan man i det minste være grinete i fellesskap mens man står og lader.

Sitat fra: THE på fredag 03. juni 2016, klokken 16:45
Når det gjelder betaling pr kWh så har jo Grønn Kontakt langt på veg klart å omgå problemet på AC lading ved å fastsette prisen pr minutt avhengig av effekten levert til bilen. Det vil si at jeg med 22 kW lading på Zoe betaler mer pr minutt enn en eGolf som lader på 3,6 kW.

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Verre var det ikke, smart!

Amoss

Sitat fra: Olemann på fredag 03. juni 2016, klokken 14:48
Om det blir håndgemeng av at naboen kobler seg på superladeren så er det ikke noe galt med laderen, men noe seriøst galt med hodet til den som skaper håndgemeng.

Merk at jeg brukte "gåseøyne" rundt ordet. Dette for å markere at jeg satte ting litt på spissen. At man vil oppleve folk som krangler eller blir irritert/stresset/masede må man nesten regne med, om det ikke går over på fysisk nærkontakt. Om det i så fall skulle være noe galt med hodet deres kan jeg nok kanskje være enig i, men det er altså slike mennesker man påtreffer i trafikken enten man liker det eller ikke. Har selv opplevd nesten å bli fysisk angrepet av en person jeg i etterkant ble tipset om at var tidligere drapsdømt bare for at han måtte vente mens jeg lukeparkerte. (Noen venner av meg - hvorav èn er her på dette forumet - oppfattet situasjonen og stilte seg opp bak meg, hvorpå denne personen roet seg en smule ned).

Sitat fra: Olemann på fredag 03. juni 2016, klokken 14:48
Er det slik elbilkulturen og fellesskapet nå er blitt?

Regner med at de som kjøper Tesla, også Model 3, vil være normale vanlige mennesker/trafikanter på godt og vondt. Ja, jeg forventer å treffe på høflige, hyggelige, hensynfulle, morsomme, artige, og vennlige mennesker. Men forventer også at masete, kranglete, stressede, sinte, aggressive og kanskje også voldelige mennesker kan finne på å kjøpe disse bilene. Ikke alle vil ha noe forhold til elbilkulturen eller noe form for elbil-/Tesla-fellesskap selv om de kjører elbil/Tesla.


Sitat fra: THE på fredag 03. juni 2016, klokken 16:45
Når det gjelder betaling pr kWh så har jo Grønn Kontakt langt på veg klart å omgå problemet på AC lading ved å fastsette prisen pr minutt avhengig av effekten levert til bilen. Det vil si at jeg med 22 kW lading på Zoe betaler mer pr minutt enn en eGolf som lader på 3,6 kW.

Smart system, men hvordan skal det implementeres på superladerne som tydeligvis har sterkt varierende effekt basert på (batteri)temperatur og SOC? Og evnt. om det skulle variere basert på om en til kobler seg til samme lader?

Det ideelle hadde etter min mening vært en kombinasjon av kWh prising - for å dekke effekt og strøm-tariffer - og tidsprising - for å dekke installasjon og vedlikehold av utstyr, men det byr altså på noen juridiske nøtter.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Porsgrunn

For Tesla tror jeg det er et poeng i seg selv å ha så enkle og forståelige systemer som mulig, både av praktiske og markedsføringsmessige grunner.

Allikevel ser jeg at det kan være et problem om den som kobler til sist får lav effekt til full pris. Å betale etter effekt tror jeg også har den bakdel at det mangler intensiv til stoppe ladingen når du har nok til å nå neste, noe som kan føre til at folk står unødig lenge.

Hva med et to pris system med full pris om du får maks av det bilen din kan ta imot og f eks halv pris om du får redusert effekt? (øker til full om den andre kobler fra) Forhåpentligvis unngår du da at folk okkuperer laderen unødig.

turfsurf

Kan f.eks ha progressiv pris avhengig av SOC. Kommer man med lav SOC betaler man en base pris frem til f.eks 60%, så kan man betale progressivt mere. Da vil det ikke være dyrt selv om man kommer med kaldt batteri eller nr 2 på en lader. Når man har kommet til 60% så vil uansett den som kom først trekke mye mindre, samtidig som man selv ikke kan trekke så mye.


Sent from my iPad using Tapatalk
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Olemann

Tror det er sant, eneste som skal til for å kjøpe Tesla er et antall kroner fra madrassen eller banken.  Og det har jo de fleste og dermed får man "de fleste" også inn i kulturen, på godt og vondt.

Våger derfor å gjenta et argument fra noen år tilbake på dette forum der jeg hevdet at Reva eiere hadde noe annet, der kreves ikke engang det samme antall kroner i madrassen eller banken, men desto mer selvuhøytidelighet, god tid, ujålete forhold til plastburet man satt på utstilling i, og generelt sans for elbil og vilje til å tåle ubehag.   
Med min i3 som jeg nå kjører kreves jo absolutt ingen forsakelser, min reserverte Model 3 det samme, så ja, da får man alt mulig rart som eiere.....
Litt synd dette, men neppe noe å gjøre med.





Sitat fra: Amoss på fredag 03. juni 2016, klokken 18:38
Sitat fra: Olemann på fredag 03. juni 2016, klokken 14:48
Om det blir håndgemeng av at naboen kobler seg på superladeren så er det ikke noe galt med laderen, men noe seriøst galt med hodet til den som skaper håndgemeng.

Merk at jeg brukte "gåseøyne" rundt ordet. Dette for å markere at jeg satte ting litt på spissen. At man vil oppleve folk som krangler eller blir irritert/stresset/masede må man nesten regne med, om det ikke går over på fysisk nærkontakt. Om det i så fall skulle være noe galt med hodet deres kan jeg nok kanskje være enig i, men det er altså slike mennesker man påtreffer i trafikken enten man liker det eller ikke. Har selv opplevd nesten å bli fysisk angrepet av en person jeg i etterkant ble tipset om at var tidligere drapsdømt bare for at han måtte vente mens jeg lukeparkerte. (Noen venner av meg - hvorav èn er her på dette forumet - oppfattet situasjonen og stilte seg opp bak meg, hvorpå denne personen roet seg en smule ned).

Sitat fra: Olemann på fredag 03. juni 2016, klokken 14:48
Er det slik elbilkulturen og fellesskapet nå er blitt?

Regner med at de som kjøper Tesla, også Model 3, vil være normale vanlige mennesker/trafikanter på godt og vondt. Ja, jeg forventer å treffe på høflige, hyggelige, hensynfulle, morsomme, artige, og vennlige mennesker. Men forventer også at masete, kranglete, stressede, sinte, aggressive og kanskje også voldelige mennesker kan finne på å kjøpe disse bilene. Ikke alle vil ha noe forhold til elbilkulturen eller noe form for elbil-/Tesla-fellesskap selv om de kjører elbil/Tesla.


Sitat fra: THE på fredag 03. juni 2016, klokken 16:45
Når det gjelder betaling pr kWh så har jo Grønn Kontakt langt på veg klart å omgå problemet på AC lading ved å fastsette prisen pr minutt avhengig av effekten levert til bilen. Det vil si at jeg med 22 kW lading på Zoe betaler mer pr minutt enn en eGolf som lader på 3,6 kW.

Smart system, men hvordan skal det implementeres på superladerne som tydeligvis har sterkt varierende effekt basert på (batteri)temperatur og SOC? Og evnt. om det skulle variere basert på om en til kobler seg til samme lader?

Det ideelle hadde etter min mening vært en kombinasjon av kWh prising - for å dekke effekt og strøm-tariffer - og tidsprising - for å dekke installasjon og vedlikehold av utstyr, men det byr altså på noen juridiske nøtter.

Amoss

Sitat fra: Olemann på lørdag 04. juni 2016, klokken 11:22
... så ja, da får man alt mulig rart som eiere.....
Litt synd dette, men neppe noe å gjøre med.

Litt dumt det ja at man ikke kan få konvertert alle til å kjøre elektrisk uten at man faktisk får med alle - på godt og vondt ;)

Klart, man kunne jo ønske at egenskaper som intelligens, miljøbevissthet, solidaritet og vennlighet var noe man fikk som elbileeier, men sannheten er vel heller at det var de som hadde disse egenskapene som først og fremst gikk i bresjen og ble elbileiere tidlig, og nå kommer alle vi andre etternølerne etter.

... men med det sagt, joda, jeg hadde også vært blant dere og kjørt Think/Reva/Buddy++ dersom de bare hadde hatt tilstrekkelig rekkevidde.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

pwb

Sitat fra: THE på fredag 03. juni 2016, klokken 16:45
Når det gjelder betaling pr kWh så har jo Grønn Kontakt langt på veg klart å omgå problemet på AC lading ved å fastsette prisen pr minutt avhengig av effekten levert til bilen. Det vil si at jeg med 22 kW lading på Zoe betaler mer pr minutt enn en eGolf som lader på 3,6 kW.

Sent fra min D6503 via Tapatalk

På samme ladekontakt eller bare at det er forskjellige ladere med forskjellig pris? Vil det også si at om vinteren når batteriet tar til seg mindre strøm så blir det billigere pr minutt enn om sommeren?

THE

GK priser AC lading som 0,6 kr/ kW pr påbegynt kvarter. Dvs at jeg kan lade Zoe på 43 kW i 15 minutter for 26 kroner. Om en Leaf eller eGolf lader på 3,6 kW i 15 minutter betaler de 2 kroner.

Litt uheldig kanskje at man kan koble til en bil med 16A 1 fas lader og okkupere en hurtiglader nesten gratis, men nå er det ikke så mange 43 kW AC ladere med denne prisingen. Samtidig er det jo greit at betaling er avhengig av hvor mye energi man får levert.

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

ladov

Hvor mye effekt mister man når noen kobler seg til uttak nr2 på ladestasjonen?

Hvis en pakke er '200 minutter med superlading' så er det vel ikke verre enn at minuttene går saktere når du har lav effekt? Med en nedre grense så folk blir oppmuntret til å flytte seg når batteriet er fullt..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA