Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan/når skal avgifter fases inn på elbil?

Startet av dabis, onsdag 01. juni 2016, klokken 13:01

« forrige - neste »

dabis

Lurer på hvor lang folk har kjørt og om de har merket noe batteritap på den eventuelle distansen.
Min er gått 19K og har ikke merket noe til batteritap.
2005 VW Golf MK5 1,9 tdi (solgt)
2014 VW Passat m/Hengerfeste (solgt)
2016 VW e-GOLF m/VP Nightblue (Solgt)
2019 Volvo XC60 T8 Inscription
2019 BMW i3 Fully Charged


Endelig

Ca 41500. Ser ut til at det er samme rekkevidde som da bilen var ny for litt over ett år siden
Endelig
Golf 2015 Levert 26.02 m Vp (Solgt)
Tesla S 2015 P85D

sybo


Sirup

28970km på 16 mnd.
Merker ingen reduksjon av batterikapasitet.
VW e-Golf
Tesla Model X75

Kent

Akkurat runda 30k, merker litt lavere rekkevidde, men tror det har mer med kjørestil å gjøre. Har blitt mer trygg på kjørelengden, så det hender fort at jeg gasser litt mer på en jeg gjorde før.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

e-curious

Kanskje litt dumt spørsmål; hvordan finner man ut om rekkevidden er redusert?
Holder det å ta kjørt distanse og gange med forbruk, eller er det andre faktorer også som må tas hensyn til?

nien

47000 km - ingen tap, ingen feil - kjører og kjører :-)

sap_2000

Kjørt 27.000 km på litt over ett år. Merker ikke noe som helst tap av batterikapasitet heldigvis  :)

Om våren og høsten ifm med båtopplaget kjører jeg ofte en strekning på 130 km Bærum - Son t/r som er blanding av landevei og motorvei.

Snittforbruket på den turen varierer med forhold, hvor fort jeg kjører og temperatur.
Ligger som regel på mellom 13 og 15,5 kWh/100km i snitt på den turen og kommer stort sett hjem med 25-40 km indikert rekkevidde og ca 20-30% igjen på tanken.

Har siden bilen var ny alltid brukt ladetimerene aktivt slik at bilen aldri står fulladet over mange timer. Har stort sett 2 faste uketimere daglig.
Nedre ladegrense er satt til 60-80% som bilen lader til når den blir plugget inn og så går den til 80-100% kort tid før de kjente avgangstidene.

Den tredje timeren bruker jeg som en one-off timer til avgangstider som avviker fra de to faste timerene.

Skal bilen ikke brukes en dag, huker jeg bort de to faste timerne og bruker one-off timeren, men setter da ladingen til 70-80%.
Huker man bort alle timerene vil bilen lade til 100% så fort den blir plugget inn.

Har puslet med Li-xxx batterier i hobbysammenheng i 15 år og har stor tro på at det å unngå høy SOC over lengre tid har en positiv innvirkning for å redusere tap av kapasitet på lengre sikt.
Mvh. SAP - Helelektriske fra juni 2017

e-curious

Har du brukt bilen på langtur og hurtigladet?

sap_2000

Ikke vært på langtur, men har vel hurtigladet ca 15-20 ganger ved behov.

Pga at eGolfen ikke har batterivarme går ladingen veldig tregt når det er kaldt og man ikke har kjørt langt rett før.
Prøvde en gang i vinter ved -10/-12 grader med gjennomkald bil og ca 30% SOC. Da tror jeg den tok til seg mindre enn 10 kW/ time, så nesten verdiløst.
Mvh. SAP - Helelektriske fra juni 2017

Lasse Nessøe

34000km på 1år. Like fin. Hurtigladet i vinter 5-10 ganger per uke. Pendler Tønsberg Oslo

zairup

Sitat fra: sap_2000 på lørdag 09. april 2016, klokken 03:11
Kjørt 27.000 km på litt over ett år. Merker ikke noe som helst tap av batterikapasitet heldigvis  :)

Om våren og høsten ifm med båtopplaget kjører jeg ofte en strekning på 130 km Bærum - Son t/r som er blanding av landevei og motorvei.

Snittforbruket på den turen varierer med forhold, hvor fort jeg kjører og temperatur.
Ligger som regel på mellom 13 og 15,5 kWh/100km i snitt på den turen og kommer stort sett hjem med 25-40 km indikert rekkevidde og ca 20-30% igjen på tanken.

Har siden bilen var ny alltid brukt ladetimerene aktivt slik at bilen aldri står fulladet over mange timer. Har stort sett 2 faste uketimere daglig.
Nedre ladegrense er satt til 60-80% som bilen lader til når den blir plugget inn og så går den til 80-100% kort tid før de kjente avgangstidene.

Den tredje timeren bruker jeg som en one-off timer til avgangstider som avviker fra de to faste timerene.

Skal bilen ikke brukes en dag, huker jeg bort de to faste timerne og bruker one-off timeren, men setter da ladingen til 70-80%.
Huker man bort alle timerene vil bilen lade til 100% så fort den blir plugget inn.

Har puslet med Li-xxx batterier i hobbysammenheng i 15 år og har stor tro på at det å unngå høy SOC over lengre tid har en positiv innvirkning for å redusere tap av kapasitet på lengre sikt.



Så hvis jeg har skjønt det riktig så lader bilen til 100% nærmere avgang (Slik at batteriet er varmt) hvis man setter nedre ladegrense til feks. 80% og 100% på øvre ladegrense og så i tillegg setter på en timer til å varme opp bilen til avgangstid?

Dette er jo i så fall veldig kjekkt og en funksjon som har vært savnet.

Råde

Fin funksjon men den er ikke stabil. To ganger hvor jeg virkelig har trengt at det virket så har det feilet. Har derfor stoppet å stole på det og lader når jeg kan. Synd, men brent barn osv osv. Mulig det er en SW greie jeg ikke har fått rettet enda.
e-Golf | X75D

Stikkkontakt

Passerte 25000 km på mandag. 24000 av de har jeg kjørt siden vi fikk bilen for 16 måneder siden.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA