Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Antall sitteplasser

Startet av Saxo, torsdag 14. juni 2007, klokken 00:30

« forrige - neste »

Saxo

Ikke enkelt å innrømme men jeg lot tenninga stå på ved ett uhell i over ett døgn.....Utilgivelig! Før dette var strøm nivået på NiCd pakken på 30 %. Etter ett døgn skulle jeg sette på lading. Null og niks skjer . Antar at ladeelektronikken er avhengig av at det er strøm på 12 volts batteriet. Lite lyst til å bruke start kabler så jeg har koblet av minuspolen på 12 volts batteriet å ladet med ekstern lader. Ikke i mål med ladingen når dette skrives. Har noen vært borte i samme problemstilling. Vil jeg få strøm på NiCd uten problemer etter at 12 volts batteriet er ladet opp ? Er det greit å bruke startkabler ?



Kurt :-\
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

Griffel

#1
Ikke bruk startkabler.

Trekk ut hovedsikringen(rett opp), og ikke sett den inn igjen før etter at hjelpebatteriet er tilkoblet.

Det er noe galt dersom det er nødvendig å lade hjelpebatteriet. Er det gammelt?

Det er ikke utenklig at den vil oppføre seg normalt igjen når du kobler til, men det er trolig på grunn av resetten av systemet som skjer når du kobler batteriene fra og til.

Når den begynner å lade, sjekk at kjølevanns pumpen for batteriene går. Du se ned i kjøletanken på venstre side i motorrommet vil du tydelig se om vannet strømmer.

Dersom hjelpebatteriet er utslitt skifter du det på denne måten.
Trekk ut hovedsikring
koble fra minus pol på hjelpebatteri
koble fra pluss pol på hjelpebatteri
skifte batteri
koble til pluss
koble til minus
sette tilbake hovedsikring

Dersom hjelpebatteriet er frisk skal dc-dc omformeren lade det opp fra framdriftsbatteriet, så dersom det er nødvendig å bruke lader tyder dette på at hjelpebatteriet er utslitt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Saxo

Takk for gode råd !

Hjelpebatteriet 12 v er 4 år gammelt. Jeg har ikke hatt problemer tidligere. Utladingen skyldes slik jeg ser det at jeg lot tenningen stå på når hovedbatteri var under 30 % med viften i kupeen på 1. (Utilgivelig tabbe) Har dermed tømt både hjelpe og hovedbatteri helt. 

Jeg har i all hovedsak gjort det slik du har beskrevet med ett unntak: Jeg fikk ikke tatt ut sikringen da jeg satte i gang før din tilbakemelding.
Dette er nok ett godt råd da det lett oppstår "gnister" og spenningsrippler ved til å fra kobling av hjelpebatteri.

Etter opplading av hjelpebatteri fungerer nå bilen greit. Skal gi tilbakemelding dersom jeg opplever problemer i etterkant.  :)
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

elektrolux

Du kan ha vært heldig, og at DC-DC konverteren ikke har forsøkt å lade et ikke eksisterende 12V batteri. ( mens dette var frakoblet ) I uheldige tilfeller er dette nok til å skade DC-DC konverteren, og du må ha ny "box" til 55k :-[

Ta en enkel test. Koble ut sikringen, og sett på lysene på bilen. Mål 12V spenningen etter 1 time. Er denne under 10,5V må 12V batteriet byttes.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

En fare til må også nevnes: Kablene til batteriet kan få (får) spenning fra DC-DC omformeren. det vil si at dersom en kobler fra fra plusspolen kan ledningen alikevell ha spenning og lage kortsluttning om den kommer ikontakt med gods. Så derfor ikke kobl ifra hjelpebatteriet uten å trekke ut hovedsikringen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Saxo

Jeg har tydeligvis hatt griseflaks her ! Etter å ha ladet bilen tre ganger nå ser det ut til at 12 volts batteriet blir ladet og DCDC omformeren er berget :-)
Håper at andre får bruk for informasjonen på denne siden. Lett å gjøre feil her dersom man ikke har kjennskap til det som er skrevet ovenfor.

Takk til de som har bidratt !
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA