Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Støydemping av TMS - oppskrift og erfaring.

Startet av MeTesla, søndag 22. mai 2016, klokken 09:59

« forrige - neste »

MeTesla

Javel, nå har jeg og familien vært på påskeferie i Stavanger. Der hadde jeg sikret meg hotellovernatting på et sted som hadde parkeringskjeller med lademuligheter - alt vel så langt. De har til og med bilde av en Tesla på hotellsidene sine der de beskriver hvor fine lademulighetene er.

Natt til hjemreisedag opplevde jeg imidlertid at noen hadde røska ut min ladekabel slik at den gikk i stykker og munnstykket hadde røket tvers av, den innerste låste delen måtte jeg pirke ut med et skrujern.

Hva gjør man med sånt? Jeg sa i  fra i resepsjonen, de fraskrev seg alt ansvar. Jeg har skrevet mail til Sikkerhetssjefen og Hotelldirektøren og forklart situasjonen og bedt dem om å dekke kostnaden til ny UMC.

Garasjen har visstnok overvåkingskamera men hvor langt kan man evt komme med det? Trolig ikke enkelt å identifisere røveren der. Blir jo årets påskekrim.

Går det an å reparere en UMC som har røket slik jeg beskriver eller er det bare å kaste i søpla?

Quintilian

Meh :-(

Har ikke så mye å bidra med utover at du kan låne min UMC om du skal være en stund i området og har behov for å lade hvor du er...

Teslanewbie

Sjekk for bulker , ser for meg at det er vanskelig å røske ut laderen uten å skade karosseri og evt indre koblinger .

Bør evt anmelde hærverk til politiet hvis dette blir en forsikringssak
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

MeTesla

Sitat fra: Quintilian på mandag 28. mars 2016, klokken 10:39
Meh :-(

Har ikke så mye å bidra med utover at du kan låne min UMC om du skal være en stund i området og har behov for å lade hvor du er...

no' dritt ja.

Tusen takk for tilbudet!

Jeg har kommet meg hele veien hjem og hadde til alt hell en ekstra UMC med på turen. Det vil jeg absolutt anbefale ALLE å ha. Man vet aldri hva som skjer.

Bjoris

Tesla hatere lurer over alt, dash cam anbefales, ikke sikkert det hadde hjulpet, men det blinkende lyset på kameraet fanger oppmerksomheten spesielt om det er mørkt. Er vedkommende edru forstår en jo at det er veldig lite smart å gjøre hærverk på en bil med kamera...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Muffinman

Sandvika

Leit å høre, forstår du er frustrert, men det er vel ikke rimelig at eier av parkeringsplasser er ansvarlig for skade på kjøretøy utført av 3. part om dette ikke er eksplisitt poengtert. Ser ikke noe vesensforskjell mellom en hotellgarasje og f.eks en kjøpesentersgarasje. Er vel ganske irrelevant at de har bilde av en Tesla på nettsiden sin også.  ???

RaBalder

Sitter dem på bakbena og nekter å vise noe ansvar for sin parkering, så er det for dårlig.

Da er det bare to ting å gjøre:

• Post hotellets navn her på forumet. Så kan bilister unngå dette hotellet dersom de ønsker det. Det kan utgjøre en bra "smell" i omsetning.
  • Også er det bare å legge det bak seg.

Jeg personlig vil veldig gjerne vite hvilket hotell jeg skal unngå i Stavanger.

MeTesla

Sitat fra: Sandvika på mandag 28. mars 2016, klokken 11:16
Leit å høre, forstår du er frustrert, men det er vel ikke rimelig at eier av parkeringsplasser er ansvarlig for skade på kjøretøy utført av 3. part om dette ikke er eksplisitt poengtert. Ser ikke noe vesensforskjell mellom en hotellgarasje og f.eks en kjøpesentersgarasje. Er vel ganske irrelevant at de har bilde av en Tesla på nettsiden sin også.  ???

Nei det kan hende at det er en syltynn "sak" og at det bare er å legge i glemmeboka. Jeg får se hva han svarer.

nortrahof

Leit at dette har skjedd og at bilene ikke får stå i fred!

TM leverer nok ikke reservedeler til UMCen. De vil nok helst selge en ny?
Du kan vurdere en annen type UMC som er bedre vannbestandig (IP-grad) enn den originale dersom du må kjøpe ny. - Det hadde jeg gjort!

- Imidlertid skulle det være mulig å bytte "pistolen" så lenge den ikke er støpt med en ny fra Mennekes eller en annen produsent?
Er usikker på om det er temperaturføler i selve pluggen originalt? Den gamle kan sikkert gjenbrukes?

Etter et kort søk på internet, kan det virke som om dette er vanskelig å få tak i "løse pistoler"?
Mennekes ser ikke ut til å levere løse "pistoler" i sin katalog. Det ser ut til at de leverer en "dummiplug" for demoformål med kort utilkoblet kabel. Kan være at pluggen er helt standard og kan brukes?
Dette er vel rimeligste alternativ?
Det er kanskje mulig at reservedeler ikke er listet opp i katalogen til Mennekes?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

MeTesla

Sitat fra: RaBalder på mandag 28. mars 2016, klokken 11:20
Sitter dem på bakbena og nekter å vise noe ansvar for sin parkering, så er det for dårlig.

Da er det bare to ting å gjøre:

• Post hotellets navn her på forumet. Så kan bilister unngå dette hotellet dersom de ønsker det. Det kan utgjøre en bra "smell" i omsetning.
  • Også er det bare å legge det bak seg.

Jeg personlig vil veldig gjerne vite hvilket hotell jeg skal unngå i Stavanger.

Har vært inne på tanken å skrive noen velvalgte ord her og på TripAdvisor. Men vi får se om jeg besinner meg :)

Har noen noe erfaring med en slik skade på UMC, at de siste3 cm brytes av i et rent og fint brudd? For galt å kaste den...

Bjoris

E det ikke tenkelig at noen har gått på ladepistolen i mørk evt rygget på den? Tenke du skal være veldig hardhendt for å få til det de med hendene, men klart det går om du vill. Ei dundre på hundre som snur seg snapper vel av en slik ladepistol?;)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

MeTesla

Sitat fra: nortrahof på mandag 28. mars 2016, klokken 11:23
Leit at dette har skjedd og at bilene ikke får stå i fred!

TM leverer nok ikke reservedeler til UMCen. De vil nok helst selge en ny?
Du kan vurdere en annen type UMC som er bedre vannbestandig (IP-grad) enn den originale dersom du må kjøpe ny. - Det hadde jeg gjort!

- Imidlertid skulle det være mulig å bytte "pistolen" så lenge den ikke er støpt med en ny fra Mennekes eller en annen produsent?
Er usikker på om det er temperaturføler i selve pluggen originalt? Den gamle kan sikkert gjenbrukes?

Etter et kort søk på internet, kan det virke som om dette er vanskelig å få tak i "løse pistoler"?
Mennekes ser ikke ut til å levere løse "pistoler" i sin katalog. Det ser ut til at de leverer en "dummiplug" for demoformål med kort utilkoblet kabel. Kan være at pluggen er helt standard og kan brukes?
Dette er vel rimeligste alternativ?
Det er kanskje mulig at reservedeler ikke er listet opp i katalogen til Mennekes?

Interressant... Hva går man glipp av om man velger en uoriginal kabel? Den ser vel da annerledes ut i den enden om man kopler til veggen mao kan man ikke bytte ut og sette på rød eller blå originaladapter fra Tesla?

MeTesla

Sitat fra: bjoris på mandag 28. mars 2016, klokken 11:28
E det ikke tenkelig at noen har gått på ladepistolen i mørk evt rygget på den? Tenke du skal være veldig hardhendt for å få til det de med hendene, men klart det går om du vill. Ei dundre på hundre som snur seg snapper vel av en slik ladepistol?;)

Det var betongstolpe på andre siden og ikke mulig å parkere der. Veldig unaterlig sted for ei dumdre på hundre å oppsøke også... Ingen ting interessant der utenom min ladekabel.

nortrahof

Sitat fra: MeTesla på mandag 28. mars 2016, klokken 11:31
Interressant... Hva går man glipp av om man velger en uoriginal kabel? Den ser vel da annerledes ut i den enden om man kopler til veggen mao kan man ikke bytte ut og sette på rød eller blå originaladapter fra Tesla?

Man går vel ikke "glipp av noe" med uoriginal ladekabel?
Med "schuko" er den begrenset til 13 A uansett om man bruker TM sin originale eller en uoriginal.
Har man dobbeltlader kan det være mer komplisert da man ikke har UMCer i Europa der man kan skifte ut pluggen som på TM sin originale. Derved får man ikke utnyttet dobbeltladeren med UMCen.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA