Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Noen med levering sent mai-juni?

Startet av Panduck, onsdag 18. mai 2016, klokken 10:18

« forrige - neste »

Panduck

Etter nyheten om 3 hurtigladere på Shell Mortensrud kan man håpe fortum går mer mot å ha mer enn to ladere pr lokasjon. To ladere er fint med tanke på kø og ødelagt lader, tre er enda bedre.

Kjørte forbi McDonalds på Grorud, og så 3 stykk hurtigladere fra fortum!

Det skal virkelig bli vanskelig for andre leverandører å konkurrere.

goggo

Fortum har konkludert med det samme som vi elbilister har gjort for lenge siden - omsetningen blir størst på de ladestedene der det er minst sjanse for ladekø.

Dette er også diskutert i denne tråden - også med link til en ekstern artikkel om saken.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27243.msg463585.html#msg463585

Jeg tror nok vi får se flere ladesteder med 3 ladere fra Fortum, og kanskje Grønn Kontakt drister seg til å sette opp 2 ladere enkelte steder hvis deres trauste norske eiere kan overbevises om at de må investere nå for å klare å beholde en betydelig fremtidig andel av det voksende markedet for elbil ladestasjoner. :)

Jeg er personlig litt bekymret for at Grønn Kontakt som,  på tross av at de gjør en fantastisk god jobb for oss brukerne, er i ferd med å grave sin egen grav ved å tillate at en god konkurrent som Fortum settes opp store ladestasjoner med flere ladere uten at GK selv svarer med å utvide sine ladestasjoner.


mvh
HUgo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

3irikur

Sitat fra: goggo på onsdag 23. mars 2016, klokken 17:00
Fortum har konkludert med det samme som vi elbilister har gjort for lenge siden - omsetningen blir størst på de ladestedene der det er minst sjanse for ladekø.

Dette er også diskutert i denne tråden - også med link til en ekstern artikkel om saken.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27243.msg463585.html#msg463585

Jeg tror nok vi får se flere ladesteder med 3 ladere fra Fortum, og kanskje Grønn Kontakt drister seg til å sette opp 2 ladere enkelte steder hvis deres trauste norske eiere kan overbevises om at de må investere nå for å klare å beholde en betydelig fremtidig andel av det voksende markedet for elbil ladestasjoner. :)

Jeg er personlig litt bekymret for at Grønn Kontakt som,  på tross av at de gjør en fantastisk god jobb for oss brukerne, er i ferd med å grave sin egen grav ved å tillate at en god konkurrent som Fortum settes opp store ladestasjoner med flere ladere uten at GK selv svarer med å utvide sine ladestasjoner.


mvh
HUgo

Er virkelig GK så dårlig på dette? Jeg har bare ladet ett sted med GK-lader; Marianlyst stadion i Drammen. Der er det to ladere, men det er kanskje unntaket?
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

Panduck

Sitat fra: 3irikur på torsdag 24. mars 2016, klokken 11:29
Er virkelig GK så dårlig på dette? Jeg har bare ladet ett sted med GK-lader; Marianlyst stadion i Drammen. Der er det to ladere, men det er kanskje unntaket?

GK har noen steder med to ladere, det stemmer. Det som forundrer meg litt med GK, er hvor totalt borte de er fra Oslo. De har en lader, bortgjemt på ABB. Nå er det riktignok ikke der det trengs mest, med tanke på å komme seg fra A til B, men det er faktisk her det kan være penger å tjene på lading. Gitt antall ladere som fortum drar opp rundomkring i Oslo, er det klart et marked.  Brokelandsheia er et eksempel på lader som står alene på et sted som det virkelig burde være to stykker. De aller fleste GK ladere, er enslige ladere, der man kan måtte stå lenge på en AC-lader dersom DC laderen er nede. Det gir ikke trygghet til å legge ut på langtur.

goggo

Sitat fra: Panduck på torsdag 24. mars 2016, klokken 23:19
Brokelandsheia er et eksempel på lader som står alene på et sted som det virkelig burde være to stykker.

For ikke å snakke om Arendal (Stoa) og Kristiansand sentrum.  Begge disse laderne er attpåtil bare Chademo - og kunne jo bare bli stående ved siden av en ny Chademo/CCS lader med en vennlig henvisning til oss Chademo brukere om å velge Chademo laderen først dersom den er ledig.

mvh
HUgo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

Panduck

Sitat fra: goggo på fredag 25. mars 2016, klokken 10:21
Sitat fra: Panduck på torsdag 24. mars 2016, klokken 23:19
Brokelandsheia er et eksempel på lader som står alene på et sted som det virkelig burde være to stykker.

For ikke å snakke om Arendal (Stoa) og Kristiansand sentrum.  Begge disse laderne er attpåtil bare Chademo - og kunne jo bare bli stående ved siden av en ny Chademo/CCS lader med en vennlig henvisning til oss Chademo brukere om å velge Chademo laderen først dersom den er ledig.

mvh
HUgo

Den bortgjemte Osloladeren de har er vel også "kun chademo"...

Panduck

Nå har jo heldigvis Fortum en del ladere ved / nær Arendal, så det betyr ikke så mye. brokelandsheia derimot er fremdeles relativt ensom. Ensomme ladere bør kun stå på steder der det allerdere finnes andre alterantiv.

goggo

Du har rett i at det på disse stedene  ikke betyr så mye for oss forbrukere i første omgang, men hvis GK går konkurs fordi alle velger den store internasjonale leverandøren Fortum i stedet så vil det bety at Fortum mer eller mindre "eier" markedet i Norge på samme måte som Clever eier markedet i Danmark.  Da kan de sette priser slik de selv vil, og vi får nok enda høyere priser her hjemme enn de allerede har i Danmark...

Mitt poeng er at for å få et godt fungerende landsdekkende marked for hurtiglading så trenger vi et godt alternativ til Fortum, og det beste hadde jo vært om det var et helnorsk serviceminded selskap slik som f.eks Grønn Kontakt :)

mvh
Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

Panduck

Sitat fra: goggo på fredag 25. mars 2016, klokken 11:11
Mitt poeng er at for å få et godt fungerende landsdekkende marked for hurtiglading så trenger vi et godt alternativ til Fortum, og det beste hadde jo vært om det var et helnorsk serviceminded selskap slik som f.eks Grønn Kontakt :)

Dette er jeg ikke uenig i, noe som gjør at jeg lader på GK-ladere når jeg kan. Det er ikke veldig ofte, da det knapt finnes GK ladere lang veiene jeg normalt kjører. Noe som er dumt, da det er noen av de mest trafikerte veiene vi har i Norge.

Panduck

Et annet eksempel er Kongsvinger. Et nødvendig stopp for meg om jeg skal "weekendshoppe" i Charlottenberg. Med en stakkars lader fra GK, tør jeg knapt ta turen. Hvor mange flere kunder ville GK få på laderen sin, om det var 2-3 stykker der?

Rushet av "elbilshoppere" til charlottenberg kommer nok først når Fortum setter opp stasjoner i Kongsvinger / Magnor. For det blir, igjen, fortum som forstår hva vi trenger.

Øyvind.h

Har nevnt det før, men den ene gangen jeg ladet hos GK på Marienlyst var det flere kunder som ga opp og kjørte videre mens jeg stod der. Noen stelte seg i kø, men flere dro.
Så lenge operatørene tror de kan måle pågang ved å se på bruken er vi stuck med dagens tullete løsninger med en her og en der.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Panduck

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 25. mars 2016, klokken 12:12
Så lenge operatørene tror de kan måle pågang ved å se på bruken er vi stuck med dagens tullete løsninger med en her og en der.

Og når GK sier at "vi utvider om vi finner at det er behov", samtidig som fortum har en rekke ladere på samme sted, og folk vil foretrekke disse, vil ikke GK så ofte oppleve dette behovet. Folk vil etterhvert begynne å forholde seg til "map.chargedrive.com" for å planlegge turen sin. Det er IKKE bra nytt for GK.

goggo

Vi får håpe GK sine eiere og samarbeidspartnere leser denne artikkelen som jeg linket til i den andre tråden.
https://chargedevs.com/features/6-ev-infrastructure-lessons-we-can-learn-from-norway/

Egentlig overraskende at Fortum gir fra seg sine bruker erfaringer så åpent til konkurrenter og andre. De har vel kanskje konkludert med at ingen andre er klar til å gjøre noe med det uansett....

mvh
Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

Panduck

Da har hurtigladerene ved McD Grorud blitt testet. Laderen gadd ikke lese kortet mitt, så det ble gratis strøm. Slikt klager man ikke på.

Reagerer litt på plasseringen, krunglete innkjøring til p-plassen bak McD. Vi har litt igjen å gå på til å få "bensinpumpeplassering". Det er nok ikke mye Fortum kan få gjort med det, det er vel litt begrenset hva de kan få av plasser. Det blir nok bedre etterhvert. Shell virker mer optimalt enn McD.

Ellers greit å komme seg til, ikke helt innlysende hvordan man skal kjøre dit når man kjører fra Stovner-siden via østre aker vei, må altså svinge av før Tesla-sjappa, så til venstre, så kjøre under østre aker vei og opp på andre siden... Fra andre retningen er det langt enklere.

Takk, fortum, for enda flere ladere.

Tbeinet

Ingen tvil om at GK OG bensinstasjonene har sovet i timen her. Vanlig ladelengde for min del i hverdagen er 10-15 minutter. Det gir meg nok strøm til å komme meg dit jeg skal med en viss kjørekomfort. Har inntrykk av at dette er et lademønster jeg deler med flere.

Hva gjør jeg i de ti minuttene? Det er litt for kort tid til å spise noe på Mc Donalds, men på en bensinstasjon hadde jeg rukket å gå på do, kjøpt en kaffe/brus og noe kjapt å tygge på. Mao hadde de fått en del ekstra omsetning også om man hadde satset på denne kundegruppa som etter hvert hadde blitt stor.

Statoil har riktignok forsøkt - men det er så tungvint - gå inn - betale - får de til å slå på - gå ut for å koble til bilen. Det burde ha vært en løsning med rfid-kort fra en eller annen leverandør der også. Jeg synes jeg bruker unødvendig mye tid de gangene jeg har ladet der.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA