Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ikke automatisk lading v/ tilkobling

Startet av Geh, mandag 09. mai 2016, klokken 15:23

« forrige - neste »

aaa3

#15
Sitat fra: Dykkern på tirsdag 05. april 2016, klokken 18:59
Sitat fra: aaa3 på mandag 04. april 2016, klokken 09:43
Vær forsiktig med 16 A lading fra vanlig husholdnings-stikkontakt (schuko). Det kan lett gå varmt. Jeg fikk brent i stykker en stikkontakt (på 16 A kurs) ved 10 A lading!
Betviler ikke det du skriver, men her må det være feil med kontakt eller kobling. Dette skal ikke skje hvis ting er montert riktig.
Det er riktig, det var en gammel kontakt som sikkert hadde feil. Men nettopp fordi slike feil oppstår anbefales det ikke langtidsbelastning av schuko over 8 A - se denne veiledningen fra Dsb:  http://www.dsb.no/Global/Elsikkerhet/Dokumenter/Elbil_installatoer.pdf
Jeg har dedikert 16 A kurs for lading, og stikkontakten står på en murvegg, så jeg tar sjansen og bruker medfølgende lader hjemme (altså 10 A).

elektrolux

Bruker du original ladekabel har denne mest sannsynlig temperatur sensor slikt at dette ikke vil kunne skje.

Ellers har jo også Charge-amps sin nyeste kabel også temperatursensor og kommer uten tung kladd og med ekstra lett kabel for ultimat sikkerhet fra et Schuko stikk.

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/charge-amp-spark16-1-ladekabel-uten-kladd-1?tm=ladekabler/mode-2-til-type-1

En slik løsning gir mulighet til fast ladepunkt hjemme i form av original ladekabel, men også mulighet for 16A lading hvor som helst. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

LarsErikOsterud

#17
Jeg bruker den som fulgte med (skrudd den på veggen). Har bestilt en kabel uten "kladd" til å ha liggende i bilen (Charge Amps Sense). Har hengt kabelen over bilen i taket med holder til "pistolen" rett ved ladeluken. Så jeg slipper å rulle ut kabelen hver gang.
Lars-Erik Østerud  -  2016 Outlander PHEV  -  http://car.osterud.name

ghabbe

Jeg ser at det er mange som er opptatt av varmegang og lading. At en kabel blir litt varm når du trekker mye strøm gjennom den er i utgangspunktet vel verken farlig eller uvanlig, men så vidt jeg vet skal du ikke kveile opp ledningen slik som det er vist på bilde. Det vil fungere som en spole, og skape varme som i verste fall kan være brannfarlig. Mener det står et sted i manualen at du skal passe på at kabelen er strukket helt ut når du lader. :)

LarsErikOsterud

Manual :-)   Var elektrikker som kveilet den opp :-)
Men jeg kan legge den over neste tverrbjelke så
bruker jeg opp "slakket". Blir jo mye penere også.
Takk for tipset :-)
Lars-Erik Østerud  -  2016 Outlander PHEV  -  http://car.osterud.name

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA