Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Endring av adferd pga Tesla

Startet av Amoss, mandag 02. mai 2016, klokken 16:53

« forrige - neste »

Amoss

http://www.csmonitor.com/Business/In-Gear/2016/0310/Tesla-Model-S-electric-car-racing-series-to-launch-next-year

Sitat
Tesla Model S electric-car racing series to launch next year

The Electric GT World Series will feature Tesla cars during its inaugural run in 2017.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

satheesh.net

Jeg jobber med å få til et race på norsk jord. Litt usikker på om vi får det til på første sesongen nå. Men hvis interessen er stor, så hadde det jo vært kult!

@roger

Sorry......men her er det noe jeg tydeligvis ikke skjønner :-\
Var forventningsfull som en unge på juleaften da jeg i fjor sommer sto på startstreken på Nürburgrings Nordschleife med min P85+. Det startet bra, smil om munnen - puls og adrenalin, men den store opplevelsen var over før det hadde gått 3 minutter - kraftig effektreduksjon på grunn av for høy temp. (lufttemp. 18gr.)  :o Har vanskelig for å tro at denne utfordringen kan elimineres, uten svært omfattende modifisering av kjøling.
Min konklusjon; fantastisk kjøremaskin for norske veier, racingmaskin - nopp...

Sitat fra info:
The standard production version of the Model S P85+ will see only minor modifications for racing purposes, including improvements to its brakes and some aerodynamic tweaks to increase downforce at high speeds.

There will be some weight reductions, likely by removing much of the interior, and teams will be allowed to modify the suspension, braking, cooling, and steering.

The battery pack, electric motor, power electronics, and all the associated programming, however, will remain stock, in the same form as when they left the Tesla Motors assembly plant in Fremont, California.
[/color]
Sør-Trøndelag,
Model S P85+, 21" sølv, hvit, Teck pakke, vinterpakke, luftfjæring, mellombrunt skinninter., carbondekor, lydstudio pakke, parksensor, i drift fra 26.09.2013

VL

Sitat fra: @roger på fredag 11. mars 2016, klokken 20:51
Sorry......men her er det noe jeg tydeligvis ikke skjønner :-\
Var forventningsfull som en unge på juleaften da jeg i fjor sommer sto på startstreken på Nürburgrings Nordschleife med min P85+. Det startet bra, smil om munnen - puls og adrenalin, men den store opplevelsen var over før det hadde gått 3 minutter - kraftig effektreduksjon på grunn av for høy temp. (lufttemp. 18gr.)  :o Har vanskelig for å tro at denne utfordringen kan elimineres, uten svært omfattende modifisering av kjøling.
Min konklusjon; fantastisk kjøremaskin for norske veier, racingmaskin - nopp...

Sitat fra info:
The standard production version of the Model S P85+ will see only minor modifications for racing purposes, including improvements to its brakes and some aerodynamic tweaks to increase downforce at high speeds.

There will be some weight reductions, likely by removing much of the interior, and teams will be allowed to modify the suspension, braking, cooling, and steering.

The battery pack, electric motor, power electronics, and all the associated programming, however, will remain stock, in the same form as when they left the Tesla Motors assembly plant in Fremont, California.
[/color]

Hei! Litt off topic men ser du har vært på Nurburgring med bilen. Tenker meg ned der ila mai måned. Måtte du forhåndsbestille plass på banen eller tar de "drop in"? Hva betalte du? Og er det muligheter for å låne andre gromme biler der?  ;D  :)
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

fonberg

Disse løpene vil være racing de 3-4 første minuttene, resten blir økonomiløp  ;D
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

amund

Sitat fra: @roger på fredag 11. mars 2016, klokken 20:51
...ikke skjønner :-\
...for høy temp... svært omfattende modifisering av kjøling.
...racingmaskin - nopp...

teams will be allowed to modify the suspension, braking, cooling, and steering.

Hva skjønte du ikke sa du ?   ;)
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

@roger

Sitat fra: VL på lørdag 12. mars 2016, klokken 17:04

Hei! Litt off topic men ser du har vært på Nurburgring med bilen. Tenker meg ned der ila mai måned. Måtte du forhåndsbestille plass på banen eller tar de "drop in"? Hva betalte du? Og er det muligheter for å låne andre gromme biler der?  ;D  :)

Mange muligheter for store opplevelser på ringen. Her er noen linker som beskriver "det meste".
http://www.nuerburgring.de/en/home.html
http://www.rsrnurburg.com/
Trenger ikke forhåndsbestille plass på banen når du kommer med egen bil, men sjekk i kalenderen på banens hjemmeside, for å finne "public time". Midt på dagen er banen ofte booket av div. team. Legg gjerne inn litt tid for å se disse teamene i aksjon også.
Kan anbefale opplegget til RSR (Ron Simmons) dersom ønsker deg en "party pack"  :D
Sør-Trøndelag,
Model S P85+, 21" sølv, hvit, Teck pakke, vinterpakke, luftfjæring, mellombrunt skinninter., carbondekor, lydstudio pakke, parksensor, i drift fra 26.09.2013

@roger

Sitat fra: amund på lørdag 12. mars 2016, klokken 20:57
Sitat fra: @roger på fredag 11. mars 2016, klokken 20:51
...ikke skjønner :-\
...for høy temp... svært omfattende modifisering av kjøling.
...racingmaskin - nopp...

teams will be allowed to modify the suspension, braking, cooling, and steering.

Hva skjønte du ikke sa du ?   ;)

Jo da, jeg så avsnittet med at teamene kan modifisere bla. kjøling.
Motorsport har opp gjennom tidene bidratt sterkt til testing og teknologisk utvikling av kjøretøy, og det vil glede også meg, dersom noen kan komme opp med gode løsninger som Tesla kan ha nytte av på sikt. Utfordringen med for lite kjøling er ikke eksisterende i Norge, men oppleves også ved rask motorveikjøring i sør europa. Tviler derfor på at at det finne en "enkel" løsning, da hadde Tesla brukt den. (Model D ble kanskje "løsningen"  :o) Uansett, det blir spennende å følge utviklingen.
Sør-Trøndelag,
Model S P85+, 21" sølv, hvit, Teck pakke, vinterpakke, luftfjæring, mellombrunt skinninter., carbondekor, lydstudio pakke, parksensor, i drift fra 26.09.2013

VL

Sitat fra: @roger på søndag 13. mars 2016, klokken 12:02
Sitat fra: VL på lørdag 12. mars 2016, klokken 17:04

Hei! Litt off topic men ser du har vært på Nurburgring med bilen. Tenker meg ned der ila mai måned. Måtte du forhåndsbestille plass på banen eller tar de "drop in"? Hva betalte du? Og er det muligheter for å låne andre gromme biler der?  ;D  :)

Mange muligheter for store opplevelser på ringen. Her er noen linker som beskriver "det meste".
http://www.nuerburgring.de/en/home.html
http://www.rsrnurburg.com/
Trenger ikke forhåndsbestille plass på banen når du kommer med egen bil, men sjekk i kalenderen på banens hjemmeside, for å finne "public time". Midt på dagen er banen ofte booket av div. team. Legg gjerne inn litt tid for å se disse teamene i aksjon også.
Kan anbefale opplegget til RSR (Ron Simmons) dersom ønsker deg en "party pack"  :D

Takk så mye Roger! Dette skal bli gøy  ;D  ;D
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

GOS

Sitat fra: @roger på søndag 13. mars 2016, klokken 12:30
Tviler derfor på at at det finne en "enkel" løsning, da hadde Tesla brukt den. (Model D ble kanskje "løsningen"  :o) Uansett, det blir spennende å følge utviklingen.
Jeg antar det er vannkjøling (med en liten dose glykol) som Tesla har på batteriet. Ved å endre til ren glykol så vil en få bedre kjøleeffekt, og dersom en setter en kraftigere kjøler og kraftigere pumpe på glykol-kretsen utenfor batteripakken så bør en klare en del ekstra. En kan sikkert øke gjennomstrømming en del før en begynner å nærme seg grensen for trykk som systemet klarer. (Under racing så strekkes jo strikken)


Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Cookie Monster

#10
Sitat fra: GOS på søndag 13. mars 2016, klokken 13:15
Sitat fra: @roger på søndag 13. mars 2016, klokken 12:30
Tviler derfor på at at det finne en "enkel" løsning, da hadde Tesla brukt den. (Model D ble kanskje "løsningen"  :o) Uansett, det blir spennende å følge utviklingen.
Jeg antar det er vannkjøling (med en liten dose glykol) som Tesla har på batteriet. Ved å endre til ren glykol så vil en få bedre kjøleeffekt, og dersom en setter en kraftigere kjøler og kraftigere pumpe på glykol-kretsen utenfor batteripakken så bør en klare en del ekstra. En kan sikkert øke gjennomstrømming en del før en begynner å nærme seg grensen for trykk som systemet klarer. (Under racing så strekkes jo strikken)

Rent vann kjøler bedre enn kjølevæske. Grunnen til at man har kjølevæske er for å hindre at det fryser, smøre vannpumpe og beskytte mot korrosjon. Hjelper også på at man får et litt høyere kokepunkt.
På banebiler har man ofte mindre kjølevæske enn vann enn på en vanlig bil som som bruker en blanding på 50/50. Tesla bruker G48 50/50 som tåler ned mot -37 før det fryser.

Ren kjølevæske kjøler ca 60% dårligere enn vann. 50/50 ca 20% dårligere en rent vann.

Så en blanding på 20% glykol og 80% vann hadde hjulpet litt på kjølingen men kan ikke brukes i kalde klima.

Tesla har 19.8 liter kjølevæske som brukes til å kjøle både motor og batteriet. Egen erfaring fra logging av lengre pådrag er at det er motor/stator som blir varm lenge før batteriet hvis ikke batteriet har vært varmet opp fra før av.
Det er grunnen til at dual motor kan kjøres hardt litt lengre siden den har to motorer og fordele effekten på så den bakre jobber ikke like hardt. Men er kun snakk om litt lengre før begrensingen kommer også der.

Det jeg tipper de gjør er at de kjører mest mulig rent vann med tilsettinger som hjelper på kjøling, flytter opp temp begrensing i sw, kraftigere vannpumpe samt større radiator i front.
2015 P85D

automat

Å sørge for best mulig luftgjennomstrømming rundt motor og batteri vil også hjelpe.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

GOS

@CookieMonster
Snakker du da om ren Gycol som kjølemedium?
På deler av installasjoner jeg har vært borte i så bytter de fra vannkjøling til glycol-kjøling fordi det gir mindre varme/bedre kjøling, men kan godt være at primærgevinst er at det gir mindre varmgang i lagre etc og at det dermed ikke har noe gevinst på selve batteri-delen, men kanskje på Drive Unit.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Thor2014

Vann er bedre enn glykol.
Det finnes også noe water wetter som bedrer kjølingen ytterligere.

amund

Sitat fra: automat på søndag 13. mars 2016, klokken 14:18
Å sørge for best mulig luftgjennomstrømming rundt motor og batteri vil også hjelpe.

Ikke glem radiatorene, tipper man kan mangedoble luftgjennomstrømningen der hvis man fjerner innmat i frunk + innerskjermer.
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA