Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Obvio

Startet av RunarBT, onsdag 13. juni 2007, klokken 17:49

« forrige - neste »

RunarBT

Kikker på ein Ford Ranger EV på ebay..

Fekk oppgitt her at medølgende lader krever 220volt 40amp. Er det ikkje mulig å få til løsning med lading i vanlig kontakt? På jobb har eg ikkje mulighet for å koble opp egen lader på 40amp krets..:-(

Eg er avhengig av lading på jobb, og ein Pickup hadde vært perfekt.. trenger litt lastekapasitet.

Bruker 24stk 12volt batterier..

El rayo

#1
Lavere ladestrøm gir lengere ladetid. Du må finne ut hvor mange km du kan kjøre pr time lading og regne ut fra det.
Eksempel: Th!nk med NiCd batteri kan kjøre 5 - 15 km pr time lading når man lader med 10 A og 7 - 20 km pr time lading når man lader med 16 A.

En annen ting du må sjekke er om lastekapasiteten allerede er utnyttet av blybatteriene.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

RunarBT

#2
Men er det mulig å koble til 220volt fra veggen direkte? Kordan skal ein evnt. gjere det.

Det er ein Ford Ranger med bly batteri det er snakk om. http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=270129416762

Medfølgende lader er for montering på vegg der ein skal ha elektriker til å koble strømmen på, den bruker da 220volt 40amp kurs.

Har bare behov for litt påfyll på jobb, så om det tar lengre tid gjer ikkje noke.


Griffel

Det står ikke om det er en 3fas eller 1fas lader. Dersom denne laderen trekker 36A på en enfas kurs blir det ca 8kW er det en 3faskurs blir det ca 14kW. Siden dette kommer fra USA er det mest trolig 3 fas siden 220V normalt er 3 fas der borte.

40 A er relativt mye i husholdningssammenheng, hovdsikringer i vanlige boliger er jo gjerne på 36A eller 50A.

Batteriene kan selvfølgelig lades langsommere. Har du en vanlig 1fas 16 A kurs tilgjengelig kan denne belastes med noe over 3 kW. Ladetiden blir da 2,5 -4 ganger så lang. Må du nøye deg med 1 fas 10A blir det 4-7 ganger så lang tid.

Kunsten blir å finne en passende lader. En 300V lader for blybatterier er ikke standard hos Biltema, men det finnes nok slik utstyr for industribatterier ol. Du må nok regne med at en slik mindre lader  (3,5kW) veier rundt 10-15kg, og kreve en liten kasse på lasteplanet. Kanskje de som selger bilen kan skaffe en mindre lader. Det må vell også følge med en spesiell tilkoblingskabel som sikker må tilpasses lader.

Ladac, Metrc, Mascot, Eltek kan være mulige leverandører i Norge.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

RunarBT

Det blir litt for mykje stress med denne ser det ut til.. problemene blir lading på jobb.:P

Venter på tilbud fra avt.uk.com på ein ombygd Mini Morris. Det passer bedre til vårt behov, samt at prisen blir omtrent den samme som Rangeren.

El rayo

Sitat fra: crusade på tirsdag 12. juni 2007, klokken 13:52
ombygd Mini Morris. Det passer bedre til vårt behov, samt at prisen blir omtrent den samme som Rangeren.
Og strømregningen blir 1/3  :)
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

RunarBT

Satser på å få ladet på jobb stort sett.;-) Men absolutt eit godt poeng totalt sett.:-)

Rav4_EV

1. Ford Ranger EV er bygd for lading over 2-fas 240 volt opp til 40 A. Laderen er integrert on-board.
2. Andre typer lader kan ikke uten videre benyttes uten at disse integreres mot BMS (Battery management system).
3. Strømmen er utbygt over det ganske land, det er bare å få opp en skikkelig kontakt. Så får du også tid til å kjøre mer, og bruke mindre tid på lading.

Arnem
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Griffel

Nå sto det i annonsen at lader ikke var integrert men kunne leveres for noen hundrede$ fekstra og for tilkobling til 240V 40A uttak.

2 fas er det helt sikkert ikke. Enten er det 1 fas, som er vanlige stikkontakter med 2 hull. eller 3 fas som har 3 hull.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rav4_EV

Ford Ranger har en "Avcon" kontakt til høyre i grillen. Denne er bestykket lik som den franske "Marceal" kontakten som er å finne på de franske bilene, men litt bredere da amerikanerne ville har 200 A kontakter på hurtigladerpinnene i stedet for "Marceal" sin 150 A.

Den såkalte "laderen" det er snakk om er kun en boks på veggen med en kontaktor og en jordfeilbryter. Denne kan ikke brukes i Norge da den krever 0-leder til jordfeilbryteren. Laderen er "on-board"!

Når jeg skriver 2-fas, så er det 2-fas, Griffel!

Arnem
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Griffel

#10
Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 14. juni 2007, klokken 14:59Når jeg skriver 2-fas, så er det 2-fas, Griffel!

Arnem
Nei du mener nok ikke det. (2-fas gikk ut av bruk for rundt 100 år siden, det ble erstattet av 3-fas)

For å slippe kompetansestrid siterer jeg Wikipedia:

«Three-wire, 120/240 volt single phase power used in the USA and Canada is sometimes incorrectly called "two-phase" . The proper term is split phase or 3-wire single-phase.»
(http://en.wikipedia.org/wiki/Two_phase)
Dersom en bare trenger 240V er det kompatibelt med vår 1 fas.

Når det gjeller Ford Ranger EV har jeg ingen kunnskap ut over det jeg kunne lese i de to annonsene det var peker til.
Annonse 1:
The charger is not included, however it can be purchased for about $400.

Annonse 2:
The vehicle does not include the PCS level II charger which utilizes the Avcon conductive charge paddle. The PCS requires a 240Vac / 40A input. If you do not presently have a charger, PCSs can be purchased from Blue Sky Motors for $600 each.

Så dersom andre lurer på en Ford Ranger EV, ikke kjøp en « PCS level II charger», men få en elektriker til å installere en egnet tilkobling.

Spørsmålet blir da: kan laderen stilles slik at den trekker f.eks. 13-14A?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rav4_EV

En fase er når du har 400V TN-C-S nett inn til huset, hvor du bruker et av fasene og så N-lederen for å få 230V. TN-C-S er vanlig i europa og i nye hus. Har du huset koblet opp mot det "gode" gamle IT- -nettet så kalles det 2-fase.

Husker godt det var en sak i media for en stund siden, der et statlig organ hadde brukt wikipedia som "sannhet". Gikk ikke særlig bra.

Skriver innlegg her for å hjelpe folk med saksopplysninger som evt. er interessert i å kjøpe en elbil! Hva er ditt motiv? ???


Arnem


Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Griffel

#12
Jeg er en lykkelig elbil eier ;), som også forsøker å komme med nyttige opplysninger når det går om ting jeg kan, og om Ford Ranger EV kan jeg som skrev ingen ting. (men om elektrisitet kan jeg mye)

Men nå har vi da sammen fått oppklart at det som i annonsen omtales som lader og selger for 400-600$ er ikke en lader og bare tullete å bringe til Norge.

Det neste spørsmålet som hadde vært nyttig for en evt. kjøper å vite svar på, og som du ikke svarte på, var om laderen som er innebygget og som kan tilkobles et Norsk en-fas 240V uttak kan stilles ned slik at den passer med det som er tilgjengelig hjemme eller på arbeidsplassen.  (for ordens skyld, det heter en-fas når en benytter en av fasene av det gamle 230V 3fase nettet, og det heter en fas når en benytter en 240V fase i det nye 240/400V nettet,)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

frank

Hei

At noen kaller det gamle nettet for 2-fase tror jeg er nytt for de fleste,
fasetallet angir jo antallet faseforskøvede strømpulser per periode, og har lite med antall ledere eller tilkoblingspunkt å gjøre

Frank
Fana,Bergen, bruktimportert P106 1997, siden 2001,  116000km, nytt batteri på 14000km, 1 ny blokk på 52000km, hugget/skrapet Mars 2016
Zoe Life 7.3.2016
Think Classic 2002,  (prosjekt)
Think Classic 2001
Nikometer
Lithium pakke fra Trilling, til hyttestrøm, elbåt og trillebår

Rav4_EV

Tilkobling av en bil for det amerikanske markedet baserer seg på en forståelse av følgende standarder J1772 og J1773 (conductive and inductive charging).
Amerikanske hjem har normalt en forsyning med to faser og en null leder i mellom. Mellom fasene taes 240 volt ut til varme, ac, tørkeskap og andre store strømforbrukere. Mellom null-leder og en av fasene tar man ut 110 volt til belysning og tv osv.
Om dette kalles 2-fas, "Three wire system " eller "split phase"  "over there" er for meg knakende likegyldig da forumets lesere befinner seg i Norge.
Men det er defenitivt IKKE 3-fase som noen forsøker å innbille andre her!!!

For brukerene av dette forumet anser jeg det som viktigst om disse bilene kan kobles mot nettet i Norge.
I Norge har vi 2 nettløsninger IT-nett og TN-nett.
IT nett har 220 volt mellom fasene, og TN nett 400 volt mellom fasene, og 220 volt mellom fase og nulleder.
For en lyspære er det knakende likegyldig om den er koblet mellom fasene i et IT nett eller mellom en fase og nullleder i et TN nett.
En elbil er ingen lyspære.
Å koble en Ford Ranger til nettet i Norge uten videre er ikke lov. Derimot kan undertegnede ordne godkjenning og dokumentasjon, samt sørge for korrekt installasjon. Interesserte kan henvende seg til amb(kanelbolle)euromatic.no eller se våre nettsider www.euromatic.no
Fra min side har jeg ingen intensjon om å gi flere opplysninger her i forumet angående Ford Ranger det skal kveruleres med. Bruk epost.

Arne Magnus Berge
90608080
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA