Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Slutt å subsidier dyre luksus hybridbiler

Startet av d386yv, onsdag 27. april 2016, klokken 16:50

« forrige - neste »

d386yv

Hei,

Fikk problemer med lading for et par måneders tid siden og kontaktet Møller. Etter en runde på verksted gir de meg lånekabel fordi de ikke hadde kabler på lager og tar samtidig min kabel inn. Nå, 3 uker senere ringe de og sier at de har fått kabler på lager, jeg må levere lånekabel umiddelbart og at kabelen min har irr på schuko kontakten, som ikke dekkes av garanti i og med det er min feil, altså brukerfeil som forårsaker korrosjon. Kabelen kom med bilen i november 2013.

Synspunkter? De faste ladeplassene jeg benytter er alle satt opp med beskyttende boks rundt, eller en slik stolpe man bruker for motorvarmere. Ellers offentlige ladere.

For fremtidig lading er det av interesse å lære hva mer jeg evt. kunne ha gjort for å forhindre korrosjon. Kan noen opplyse meg? Dernest, er dette gjengs kunnskap blant befolkningen? Altså, kan Møller forvente at jeg skal vite dette når jeg kjøper første generasjon elbil?

Foreløpig har elbil vedlikehold blitt en del dyrere enn jeg så for meg, 6500 i førstegangsservice pga. bremsene var rustet opp da det var BRUKT FOR LITE!!!. Nå ny ladekabel til ??? (jeg spurte ikke engang hva det kostet, det er uaktuelt å kjøpe av dem, men på nett ser jeg prisen er rundt 5000).

Så, 11500 på to år på nybil i det laveste prissegmentet. Det er mer enn fossilen jeg byttet ut med for å si det slik, og den var 15 år gammel.

hstad

Hvit VW E-UP!, ny 19.06.2015
Teknikkpakke og "panorama" soltak

d386yv

Hei,
Takk for kjapt svar. Er det lov for hvem som helst å bytte schuko?

Hvorfor er Møller så vanskelige hvis det er så enkelt? De sier de har sendt kabelen til fabrikken (hvor nå enn det er) for vurdering. Og den er nå sendt tilbake til forhandler uten at de har gjort annet enn å konstantere brukerfeil, kjøp ny.

Fallskjerm

Hvis det er irr på selve pinnene er det bare å pusse dette bort med stålbørste eller fint sandpapir.

Hvis du har brukt denne i samme stikkontakt er det stor sannsynlighet at det er irr i kontakten også og dette fører til varmgang som igjen kan føre til brann.

Hvis det er på ledningene inne selve støpslet som er irret kan støpslet ha vært satt feil på kabelen.

For å ungå dette må man bygge tak over stikontakten.

Jeg vet ikke hvordan det er med temperatur sensor i den orginale ladekabelen.

det er fult mulig å bytte støpsel selv (man har lov til dette på f. eks lamper). Bare hus det er viktig at du bruker riktig støpsel slik at man ungår irr igjen.
Renault Zoe R135 mars 2020
Nissan Leaf, Tekna Mai 2016 (30Kwh) (heldigvis solgt)
Nissan Leaf, Tekna april 2014 66 500 km m/6.6 kw lader (solgt)
Toyota landcruser 150 for å dra Adria 743 UT

Ønsker Nissan skal bli like god på ettermakedet som Toyota

Coolio


tutti

Sitat fra: d386yv på tirsdag 08. mars 2016, klokken 11:13
Foreløpig har elbil vedlikehold blitt en del dyrere enn jeg så for meg, 6500 i førstegangsservice pga. bremsene var rustet opp da det var BRUKT FOR LITE!!!.
Uansett drivstoff så er det lurt å ta en jevnlig hard bremsing for å holde bremsene i topp stand.
Selv bruker jeg også parkbremsen av og til i lav fart for å få en god rustfjerning bak.

d386yv

Da skal jeg prøve å pusse bort i første omgang.

Hvor får man evt. kjøpt ny støpsel? Må tempføleren være der?

Jeg har kolleger som utvikler og bygger elektronikk som antar kan hjelpe meg montering om jeg skaffer delene.


d386yv

Så du mener man må grave ut den originale tempføleren og gjenbruke den?

Rav4_EV

Å bytte Schuko stikk er ikke til å anbefale. Dette er ikke en stålampe, men en bil som står og lader mange timer med høy effekt.

Er det ikke et bedre alternativ for deg å investere i et ordentlig fastmontert ladepunkt fremfor daglig bruk av overgang til fortiden?
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

d386yv

Schuko lading er jeg dessverre "stuck" med. Har ikke lademulighet hjemme (bor i blokk), og på jobben er det schuko som er satt opp.

Nå er det som sagt profesjonelle folk som vil gjøre monteringen på lab'en vår om jeg finner delene (støpsel med temp føler). Kan ikke skjønne at det skal være noe annerledes enn opprinnelig montering.

Fallskjerm

Renault Zoe R135 mars 2020
Nissan Leaf, Tekna Mai 2016 (30Kwh) (heldigvis solgt)
Nissan Leaf, Tekna april 2014 66 500 km m/6.6 kw lader (solgt)
Toyota landcruser 150 for å dra Adria 743 UT

Ønsker Nissan skal bli like god på ettermakedet som Toyota

elektrolux

Irr på ladekabel er antakelig som følge av manglende service.

Siden du tydeligvis har levert bilen til service kan denne mangelen tilskrives verkstedet.

Vedlikehold av ladekabel er å sjekke for irr, og fjerne dette før det blir ille.

Bremsene på e-Up er den beste konstruksjonen jeg noengang har sett. Begge klossene flyter i et fjørfeste, og har kun 2 berøringspunkt mot calipper. Bremseservice på disse er et 5-10 min prosjekt / side og bør ikke koste mer enn det.

Vi kan se på kabelen din om det er ønskelig.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

d386yv

Takk for svar. Jeg skal innom Møller i morgen eller torsdag morgen for å hente kabelen, får se hva de sier da og hvilke muligheter jeg har til å klage.

Avhengig av utfall tar jeg kontakt med deg i Elbilhjelpen. Synes det er sløseri å kaste en kabel der alle de dyre komponentene fungerer fint, og ikke bytte et stikk til 50 kr. Selv om arbeidstiden åpenbart koster noe.

Elmo

Skulle gjerne likt å vite hvordan Møller mener du skal ha klart å få kontakten slik på 2-3 år. 
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA