Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ting jeg lurer på.

Startet av detersoe, tirsdag 26. april 2016, klokken 15:27

« forrige - neste »

detersoe

Har konfigurert uten tilhengerfeste, men med ski- og sykkelstativ. Ikke lurt sier en Tesla-kyndig, hva mener dere?

1. Er tilhengerfestet permanent ute, eller er det skjult løsning?
2. Finnes det ski- og sykkelstativ for montering på tilhengerfestet, som er penere/bedre enn Teslas utgave? Noen tips til leverandør?

:-)
US Tesla Roadster 2008, bestilt 2007, levert 2009, solgt 2010
Bestilt Tesla model X 90D

SunSeeker

Jeg hadde definnitivt bestillt tilhengerfeste, og i tillegg tatt med ski/sykkel stativet. Stativet fordi det er en relativt rimelig pris med 1700kr, og de blir momsfritt ved kjøp med bilen. Dette er vel fra Thule om jeg ikke tar feil. Hengerfeste fordi du sikkert får bruk for det en gang.
Festet er avtagbart, og "Hullet" i fangeren dekkes av en plate, og er umulig å se om du ikke bøyer deg ned bak bilen. Ganske skjult.

Du ser det om du går inn her: http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/63915-Foto-of-towing-package-with-detached-hook

o.b.lix

Annenhåndsverdi på X uten hengerfeste vil vel være merkbart lavere?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

detersoe

Takk!
Det synes å være umulig å bestille både tilhengerfestet og ski/sykkelstativet samtidig. Hvis du først huker av for hengerfestet, fjernes huken på ski/sykkelstativet - og omvendt...

SunSeeker

Hmmmm, merker det nå ja. Ganske sikker på det IKKE var slik fredag. Men men.
Ring +47 21 06 19 29 og hør med de. Snakket med de fredag angående ladere som tilbys i europa. De svarer deg sikkert på det. Har ikke bekreftet min ordre ennå..........

Øyvind.h

Jeg har ikke klart å legge til både hengerfeste og stativ i konfiguratoren. Helt siden den åpnet.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

ELTesla

Ellemelle

Det er vel bare "kroken" det er snakk om her? Det vil si festet, og ikke selve sykkelstativet.
I så fall har du ikke bruk for "Lasteholder" hvis du allerede har bestilt "Hengerfeste". Begge deler kan brukes til å feste f.eks sykkel- og skistativ.

I konfiguratoren står det "tilføy en 5 cm lasteholder [..]" - og med slike mål høres det mer ut som en krok enn et sykkelstativ.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: eltoro på mandag 07. mars 2016, klokken 19:19
...I konfiguratoren står det "tilføy en 5 cm lasteholder [..]" - og med slike mål høres det mer ut som en krok enn et sykkelstativ.
Sannsynligvsis en dårlig oversettelse av det Nord-Amerikanske 2" hitch (firkantfeste) hvor man kan bruke ulike lastesystemer, eller en "ball" som man setter inn i firkantfestet for bruk på tilhengere. Etter å ha bodd en stund i Canada er jeg en tilhenger av det fleksible og sterke firkantfestet som en 2" hitch utgjør. Utrolig stabilt når man har 4-5 sykler bak på stativet.

sjokomelk

Det er nok 2" firkantfeste det er snakk om.
Såvidt jeg forstod var "lasteholderen" ment for 1 1/4" firkantfeste, men det ser ut til at de har droppet dette og kjører 2" på begge variantene?

Sånn ser firkantfestet ut på bilen:

Og så putter du inn et feste som dette for å få hengerkule:
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

satheesh.net

Her er et par bilder av hengerfeste. Samt et par andre bilder med tilbehør.

Øyvind.h

Litt synd de ikke har gått for elektrisk løsning. De klarer jo alt fra elektriske dører og bakluke, til tiltende seter og speil. Manuell klump har jeg ikke hatt siden 2005 på en VW Golf.
Men dette er uendelig mye bedre enn ingenting, og strengt talt relativt enkel prosess noen få ganger i året.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

sjokomelk

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 10. mars 2016, klokken 12:15
Litt synd de ikke har gått for elektrisk løsning. De klarer jo alt fra elektriske dører og bakluke, til tiltende seter og speil.
Amerikanerne bruker kun 2" firkant på alle biler. Det som er standarden der. De har ikke noe utstyr som festes til 50mm kule som er typisk her i Europa. Så da hadde det blitt elektrisk utfelling av firkanten bare. Og så må du igjen putte inn firkant med kule på etterpå.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

sigurdi

Fikkant festet er og utrolig mye bedre og finnes svært mye utstyr.

Trådstarter model X med hengerfeste eller med ladteholder ser helt likt ut når det ikke er i bruk.
Men oppgradere bil og vognkort for å kunne trekke henger senere, koster mye mer en når du kjøper bilen om du får det til i det hele tatt.
Vil nok gå, men fort kostbart og mye tidsbruk.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

detersoe

Takk for gode innspill!
Jeg finleste teksten og kom til at jeg - på tross av bildet - ikke fikk med ski/sykkelstativ for kr 1 700, men kun en krok. Flere som misforsto?
Enden på visa er at jeg nå bestiller tilhengerfestet:-)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA