Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Facelift - hva består den egentlig av?

Startet av detersoe, søndag 24. april 2016, klokken 19:41

« forrige - neste »

detersoe

Det er veldig stor prisforskjell på 70D og 90D. Noen som vurderer å vente til 70D kommer på markedet i stedet for å få 90D levert nå i år?

Prisforskjellen er drøyt kr 100 000 (hensyntatt at en må betale ekstra for luftfjæring på 70D).

Mitt behov er å kjøre Oslo - Stockholm, og med 90D skulle det holde med ett stopp?

Et alternativ er å bestille 90D, og selge den når 70D kommer.

Hva ville dere ha gjort om dere var meg?
US Tesla Roadster 2008, bestilt 2007, levert 2009, solgt 2010
Bestilt Tesla model X 90D

Bjoris

Jeg vet ikke, men er skeptisk til oppgitt rekkevidde:

400 km 70D (70 kwh/400=175 wh pr km)
470 km 90D (90 kwh/470=191 wh pr km)

Kan det stemme at det er såpass stor forskjell på disse to eller er det slik at Tesla vet at det ikke er fult 20 kwh i forskjell mellom pakkene?

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

turfsurf

På S er det vel hhv 72 og 86kWh på 70 og 90, så det er litt mindre forskjell ja. 70 overleverer litt, og 90 underleverer (samme med 85). Men ville nok tatt to ladingen til Stockholm med en 70.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Balrog

Ikke glem at når batterikapasiteten synker med årene så vil den relative forskjellen i 90's favør øke. Dette vil også gjenspeiles i bruktpriser. Ja, man betaler en del mer for 90, men hadde jeg kunnet økt batterikapasiteten på Leafen min med 25-30% hadde jeg vært villig til å betale bra med penger for det.

Batterikapasitet er det ENESTE ankepunktet mot elbil i dag.

Jeg skulle gjerne hatt en TMS evt TMX i tillegg til den jeg har, men TMS 60kWh skal være SVÆRT mye rimeligere enn en 85kWh for å være i nærheten av interessant for meg. Bare et lite innspill å ta med når man regner på alternativene.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

zoom

Bjørn testet en 70D til Bodø i den videoen er det nevnt 64kwh,testet min egen fra full til tom 67kwh,
så bir det lest ut 72,5 på canbus,ganske store sprik her vil jeg si.

Bjoris

#5
Jeg syns Tesla tar blodpris for 90 vs 70, med kostpris på 200 dollar pr kWh så er det ett heftig påslag for 15-16 kWh ekstra, ca 4 gangeren!

Nå er det feil å si at relativ forskjell blir større med reduksjon, den blir mindre. Hvis vi sier at det er 70 og 90 så er den relative forskjellen 20 kWh når nytt, 15% kapasitetstap gir hhv 59,5 og 76,5, relativ forskjell blir da 17 kWh.

Når det e sagt så er det nok likevel slik at reduksjonen for en 70 eier er mer problematisk i praksis enn for en 90 eier:)

Skulle gjerne hatt 90, men klarte på ingen måte å forsvare 108.000 ekstra, men på en X tror jeg 70 blir for lite, ville ikke valgt 70 på en X, derfor blir X veldig mye dyrere enn S da forbruket nesten er slik at du kommer like langt med enn 70 s som en 90 x
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

GOS

Sitat fra: yolo på lørdag 05. mars 2016, klokken 16:15
Bjørn testet en 70D til Bodø i den videoen er det nevnt 64kwh,testet min egen fra full til tom 67kwh,
så bir det lest ut 72,5 på canbus,ganske store sprik her vil jeg si.
Var disse 67 kwh fra 100% SOC og til den stoppet?
Og er de 72,5 kwh det som blir rapportert som total kapasitet på batteriet inkludert brick protection?
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

zoom

Ja,ladet til ladingen stoppet og kjørte til bilen stoppet,helt full til helt tom.

AppleKnocker

70 batteri i en X gjør den nesten til en kortdistanse elbil på motorveien om vinteren. Model Xene blir kanskje den nye Leaf som ligger å sinker på strekningen Oslo-Stockholm for å klare seg mellom laderne
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

petersv

Venter på en eller flere av disse før jeg trekker av:

  • 70
  • 100 lanseres og 70 blir rimeligere
  • dollaren blir litt hyggeligere priset i forhold til kronen
  • noe nytt ang. autopilot etc. kommer

Havebigfun

Sitat fra: bjoris på lørdag 05. mars 2016, klokken 17:03
Nå er det feil å si at relativ forskjell blir større med reduksjon, den blir mindre. Hvis vi sier at det er 70 og 90 så er den relative forskjellen 20 kWh når nytt, 15% kapasitetstap gir hhv 59,5 og 76,5, relativ forskjell blir da 17 kWh.
Her utelater du et vesentlig poeng- for å reise samme avstand/år lader du flere sykler på en 70 enn på en 90 og du kommer høyere opp og lavere ned i SOC- noe som gir (muligens vesentlig) mer slitasje.
Kan hende det blir vanskelig å selge en 70 med 100kkm om 5 år.
Som Balrog sier: batterikapasitet er det viktigste ved en elbil idag- det priser Tesla inn :o- men det er ingen vei utenom.

SunSeeker

Og nå blir mest sannsynlig  100D presentert. Må si jeg vegrer meg en del fra å bestille 90D. Og jada, jeg vet at det ALLTID vil komme noe nytt.
Hvor mye større ett 100kWh er enn 90 i realiteten, er jo vanskelig å si, men med henger``n bak er de sikkert kjekke å ha.

Øyvind.h

Tipper 50.000,- tillegg for 100kWh utifra etterspørsel og prising av 5kWh :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Balrog

For å gjøre 70/90-valget litt enklere: Jo mer du kjører hvert år og jo lengre turene er samt desto større avstanden mellom aktuelle superladere der du kjører er jo mer taler for 90

Jeg ville ikke nølt med å velge en 70D om jeg kjørte under 25000km årlig og svært sjelden langturer med dårlige lademuligheter.

Om du derimot skal kjøre mer enn dette eller har hytte øverst på Spjæltruten langt unna folk og fe og ikke minst lademuligheter som du MÅ bruke hver eneste helg i vinterhalvåret må du ikke finne på å velge en 70D

Velger man å beholde en fossilbil i tillegg er klarer man seg faktisk fint med en 30kWh Leaf til det aller meste...

Så skal dere som ikke allerede har en Tesla vite at det merkelig nok baller på seg med årlige kjørte kilometer når kjøretøyet er av Tesla-kaliber..
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

lunitiks

Sitat fra: bjoris på lørdag 05. mars 2016, klokken 15:44
Jeg vet ikke, men er skeptisk til oppgitt rekkevidde:

400 km 70D (70 kwh/400=175 wh pr km)
470 km 90D (90 kwh/470=191 wh pr km)

Kan det stemme at det er såpass stor forskjell på disse to eller er det slik at Tesla vet at det ikke er fult 20 kwh i forskjell mellom pakkene?


På Teslas hjemmeside har 90D nå bare 450 km, ikke 470.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA