Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Think 2002: Lader ikke

Startet av cmartin, tirsdag 24. august 2010, klokken 10:06

« forrige - neste »

cmartin

Kort spørsmål,
Tenkte at jeg skulle enten kjøpe reva eller buddy.
Mitt case:
Jeg har ca 1,5 mil fra hjem til jobben (E18 Asker til Lysaker). Og kunne tenke meg å slippe å ta toget. Jeg har både mulighet til å lade hjemme og på jobben (om det er nødvendig å lade begge steder er kanskje en annen diskusjon).
Jeg har tenkt at reva burde være et godt alternativ, men er det store forskjeller mellom buddy og reva? burde jeg velge de ene ovenfor det andre?
Pris jeg hadde tenkt var da over 50' kr og til 100' kr

Carl Anton Stenling

Reva-sjåførene er kanskje fornøyd med bilene sine, men de som kjører bak Revaene er nok mindre fornøyd. En del Reva-biler kjører vesentlig saktere enn normal hastighet i kollektivfeltet mellom Asker og Lysaker.
Buddy har også problemer med å holde tilstrekkelig hastighet og er i likhet med Reva best egnet i byen.
Foreslår at du prøvekjører bilene i morgenrushet en dag for å sjekke egnethet. Ta også hensyn til at blybatteriutgaver blir vesentlig slappere etter hvert som batteriene eldes.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Ken

Har hørt at de bilene med DC motorer kan bli kvalt av børste støv. AC motor er vedlikeholdsfri og trekker bedre i bakkene.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

cmartin

Er det ikke børsteløs motor i Reva'n?
Intr. i å høre hva de som faktisk kjører reva'n mener.

Ken

De første biler importert hadde DC motorer og det er mulig at disse kommer på salg på Finn.no
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

hens

Likestrømsmotorer med børster har en svakhet, de tåler ikke at føreren "holder" bilen på gassen når de venter ved  trafikklys. På samme måte som enkelte "holder" fossilbilen med clutchen. Da brenner clutchen opp, og på elbilen brenner kommutatoren etter hvert.   

For egentlig er det snakk om en dum uvane, flytt benet til bremsen, og problemet er vekk!

Hei du som kjører orange Buddy inn bomstasjonen ved Østensjøvannet  i Oslo ca kl 8:00 om morgenen, slutt med det tullet, før du sitter med en brent kommutator!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Ossa

Var egentlig fornøyd med min REVA helt til batteriet ble merkbart svakt etter et drøyt halv-år. Åsak var mangelfull vannfylling. Varsel lampe for vann nivå på batteriene hos meg varslet ikke tidsnok til tider, men tilsynelatende ble lavt nivå lagret i bilens data log. Resultat var garanti bortfall fordi jeg kjørte for mye uten nødvendig vannfylling, noe bilen ikke ga meg varsel om. Dette er egentlig bare starten på en lang og smertefull sak mellom meg og REVA.

Jeg hverken tør eller vil ha REVA igjen.

Ossa

Et annet råd til potensielle og eksisterende REVA eiere:

For all del ikke søl vann inne i bilen. Verkstedet mitt påstår vannsøl i baksetet på min REVA. Ikke vet jeg hvor det har kommet fra, for det har vært tørt der så lenge jeg har hatt bilen i min besittelse. Dette påståtte vannet har på en eller annen måte klart å renne ned, og kommet inn i elektronikken, med den følge at elektronikken etser og ødelegges. Resultat for meg: Garantibortfall.

Min konklusjon blir da at elektronikk på REVA ikke er godt nok beskyttet, dersom du skulle være uheldig å søle vann eller annen væske i bilen.

Generelt føler jeg at garantien som REVA gir ikke er verdt papiret den er skrevet på, da de virker å vri seg ut av garantiplikten på alle mulige måter.

Ken

Fant du noe spor av vann i bilen Ossa?

Think biler kan lekke fra mange forskellige steder og jeg lurer på om noen har opplevd lekkasje i Reva biler? I hvert fall blir det ikke din skyld om elektronikken blir ødelagt pga dette.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Ossa

Jeg har ikke henta bilen tilbake, og kommer heller ikke til å gjøre det. Jeg har bedt om bilde dokumentasjon fra verkstedet på vannsølet, men har enda ikke fått noe. Jeg fortalte både verksted og REVA at om det mot formodning har vært vannsøl i bilen, så har det skjedd etter jeg leverte den fra meg, for jeg har aldri hatt noen vannkanne inne i bilen, som det påstås fra verksted.

Ellers også enig med deg at om det skulle vært sølt vann i bilen, så skulle det på ingen måte ha kunnet finne veien inn i elektronikken, så selv om jeg er ferdig med bilen og REVA, så er jeg ikke ferdig med saken.

AntiRegreim

#10
For en utenforstående er det fristende å konstatere: REVA er bare RÆVVA.

Eller er det bare kvaliteten på garantien som er bånn i bøtta?

Lars C. Krogenæs

På Reva har du uansett 5 års reklamasjonsrett. Dersom vann kan føre til at bilens elektronikk ødelegges, fordi elektronikken ikke er godt nok beskyttet, er dette etter mitt syn et klar svakhet med bilen, og dermed noe som bør tas som en reklamasjonssak.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

AntiRegreim

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 19. oktober 2010, klokken 08:58
På Reva har du uansett 5 års reklamasjonsrett. Dersom vann kan føre til at bilens elektronikk ødelegges, fordi elektronikken ikke er godt nok beskyttet, er dette etter mitt syn et klar svakhet med bilen, og dermed noe som bør tas som en reklamasjonssak.
Lars
JA, burde være selvsagt.
Men innleggene ovenfor tyder på  at REVA-garantien er  i praksis  like verdiløs som Mercedes sin rustgaranti.
Ligner andre bransjer/forhandlere som har som utgangspunkt enhver reklamasjon må avvises fordi den skyldes brukeren og ikke selve produktet.



cra

Skal ikke slikt være IP-merket da? Vil tro at det skulle være minimum IP44, men at det helst burde være IP55 eller IP66. (Forklaring på IP-kodene her: http://en.wikipedia.org/wiki/IP_Code)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmo

Sitat fra: AntiRegreim på tirsdag 19. oktober 2010, klokken 09:26
Men innleggene ovenfor tyder på  at REVA-garantien er  i praksis  verdiløs .......
Ligner andre bransjer/forhandlere som har som utgangspunkt enhver reklamasjon må avvises fordi den skyldes brukeren og ikke selve produktet.

Kan høres ut som de har gått på kurs hos mobiltelefonprodusentene. Nesten alle feil skyldes vannskade som ikke dekkes.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA